Dakpannen altijd mogelijke vleermuis verblijfplaats??

Gestart door Mathijs R. Verweij, september 06, 2023, 13:34:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mathijs R. Verweij

Voor alle ecologisch adviseurs:

Wat mij bij veel quickscan rapporten opvalt, is dat huizen met dakpannen vaak worden beoordeeld als mogelijke vleermuisverblijfplaats.  Echter kan ik mij niet voorstellen dat dakpannen standaard aanleiding zijn voor nader onderzoek naar vleermuizen.

Ik vraag mij af: Wanneer beoordelen jullie dakpannen wel of niet als vleermuisgeschikt?

Vaak hoor ik argumenten als te tochtig of geen wegkruipmogelijkheden, maar dit valt naar mijn ervaring zelden te beoordelen. Wat ik weet is dat een gewone dwergvleermuis weinig eisen stelt aan een tijdelijke logeerplek, zelfs een parasol kan gebruikt worden voor een enkele overnachting.

Moet ik nou voor elke particulier met een paar dakpannen een nader onderzoek voorschrijven?

Ik ben benieuw naar jullie reacties.

Merel

Dag Mathijs, wat je doet met een Quickscan is uitsluiten dat het gebied geschikt is voor beschermde soorten. Als je het niet kunt uitsluiten, dient er nader onderzoek plaats te vinden zodat je zeker weet of iets er wel of niet zit. En ik kan je uit ervaring zeggen dat vleermuizen heel goed onder dakpannen vandaan kunnen komen.

CiteerVaak hoor ik argumenten als te tochtig of geen wegkruipmogelijkheden, maar dit valt naar mijn ervaring zelden te beoordelen. Wat ik weet is dat een gewone dwergvleermuis weinig eisen stelt aan een tijdelijke logeerplek, zelfs een parasol kan gebruikt worden voor een enkele overnachting.

Dit klopt en hiermee geef je zelf al antwoord op je eigen vraag. :duim:
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer