Hoofdmenu

Ervaringen

Gestart door Rob, februari 11, 2011, 15:12:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

lucknijnsberg

#30
Van mij dan ook een opmerkelijk voorval tijdens het nachtvlinderen.
We gingen staan bij een collega in de tuin bij het nat. park Zuid kennemerland te Overveen.
Die dag was er door een koeriersdienst een pakje afgegeven.
Deze koerier had zijn grote bestelbus midden in het zand gezet en stond muurvast.
Wij gingen daar vlak naast staan met laken en toebehoren. ( verwachten dat die toch niet meer komen op late vrijdagavond)
In de buurt nog wat oude rasterpaaltjes rechtop gezet en ingesmeerd met smeer.

Om iets van  23:00 uur komt er een auto met 4 Turkse mensen aan met een VW Golf met turkse muziek op 10!
De mensen gaan op allerlei manieren de auto proberen los te trekken. Radio van bus ook op 10 met Turkse muziek
Touw er tussen en vol gas!!!
Wij staan op 5 meter gewoon rustig te nachtvlinderen.
Op eens vraagt er eentje wat zijn jullie aan het doen?
Wij antwoorden "och we kijken naar nachtvlinders"
De Turk: Vliegen er s'nachts ook vinder dan?, nooit geweten.
Uiteindelijk om iets van 1:00 uur komt de ANWB met megasleepwagen om de bus los te trekken.
Wat extra grappig was dat ze ook de palen gebruikt hadden om onder de bus te wrikken,  die dus onder de smeer zaten ;D
Zeer waarschijnlijk zaten hun jassen dus ook onder de smeer en de nachtvlinders. ;D
Toch was het nog best een succesvolle avond.
Ik had het graag gefilmd!
Grappig was ook dat ze verder niets vroegen of zeiden!
En wij genoten gewoon lekker van een biertje en de vele vlinders! En uiteraard van Turkse muziek!
Groetjes Luc

Rob

Citaat van: c.witkamp op maart 01, 2011, 09:07:12 AM
zoals al eerder geschreven, ben ik ooit begonnen met nachtvlinderen in de douche. Toen daar een lichtval kwam te staan, begon het mensen in de buurt op te vallen. Ik zal wel eens een fotootje toevoegen hoe dat er dan uitziet. Vragen erover kreeg ik nooit direct, maar wel werd aan mijn toenmalige vriendin gevraagd wat ik verbouwde in de douche. Waarna mijn vriendin antwoorde: hij verbouwt vlinders. Ik ben nog jaren meewarig aangekeken door buurtgenoten.

groeten,

cees.

Graag een foto! Die meewarige blikken passen wel helemaal bij de leuke (en herkenbare) reacties in Tymo's link. Vooral die opmerking over de psychiatrische inrichting vond ik hilarisch. Moet eerlijk bekennen dat ik me regelmatig afvraag wat mensen van me denken als ik weer eens aan 't zoeken ben. Vooral als ik in een nabij gelegen woonwijk, pal naast een basisschool, op zoek ben naar Sleedoornpages en dus met fototoestel rond de bosjes loop...  :-\

Marion5

Ik vraag me vooral af hoe jullie op familiebezoek gaan!
Nemen jullie altijd standaard een fototoestel mee?
Kijken jullie voordat jullie aanbellen al in de struiken en bij de lamp bij de buitendeur?
Duiken jullie altijd meteen de achtertuin in?
Houden jullie bij het BBQ-en angstig de vlinders in de gaten, die bijna
verbranden boven de sfeervolle kaarsjes?
Hebben jullie altijd een bewaarpotje mee om een gevangen exemplaar mee te nemen?
Tot nog toe deed ik al deze dingen niet, maar ik begin er wel over na te denken  ;)
Misschien heeft iemand nog wat praktische tips  :lol:
Eentje heb ik al onthouden voor in huis; kijk af en toe eens in je schoenendozen...(van Tymo).

Groetjes,
Marion


belle

Ja, ik heb regelmatig gezellige etentjes bij kaarslicht verstoord doordat ik niet kon aanzien dat de nachtvlinders in de kaarsvlammen of kaarsvet belandden. Veel mensen zien het gewoon niet, maar als ze er op attent gemaakt zijn gaat uiteindelijk de kaars toch maar uit. Bij ons staat buiten dus nooit een kaars op tafel. Ook buitenverlichting zul je bij ons niet vinden. Wat niet wil zeggen dat ik niet vaak fraaie vlinders heb gefotografeerd bij familie en vrienden die dat wel hebben.  :)
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

arnoldwijker

Naast de meganachten, waarbij je aan een stuk door van het eerste donker tot het eerste licht vlinders op je laken krijgt, met op het hoogtepunt een kolkende kolom van vlinders vanaf de lamp hoog de lucht in, zijn er ook altijd de nachten die goed lijken te worden door een mooi temperatuurtje, maar tegen vallen omdat het opeens zeer koud wordt.

Een nazomeravond was het weer eens lekker zwoel, dus ik op de fiets naar Bergen. Daar in het duinbos laken en lamp geinstalleerd en wachten op de nacht. Komt er een politiewagen naar mij toe gereden. De politie vraagt aan mij of ik een verwarde man gezien heb. Hij moest hier ergens rondlopen en viel ook mensen aan. Ik had niets gezien. Maar je begrijpt: die nacht met redelijk wat vlinders had ik de wens dat ik houtsnipogen had. Nu moest ik voor mijn gemoedsrust continu van het laken in de omgeving kijken of die man niet opeens op zou duiken.

Angst is erger dan een suffe kerkuil, Tymo  :-\

Rob

Jeetje, wat een verhaal. Reken er maar op dat ik direct het gebied had verlaten als een politieman mij dit had verteld!

lucknijnsberg

Rob,

Dan ken jij Arnold niet!
Is echt een mega grote sterke vent.
En voor niets of niemand bang.
Nou 1x in Turkije was ie bang voor een heel klein spinnetje :angel: .
Groetjes Luc

arnoldwijker

Ja, daar heeft Luc mij
Maar ik zat dan ook net met mijn macrolens in de ogen van die spin te koekeloeren (breedte thorax ong lengte 7-stip lieveheersbeestje)  :o


c.witkamp

vandaag een voor mij nieuwe ervaring: een gehakkelde aurelia in de lichtval, mijn eerste dagvlinder. Wel wat verkreukeld, ook mentaal zwaar aangeslagen, maar vloog na een half uurtje toch weg.

groeten,

cees.
groeten,

cees

JRoosma

Tijdens de vele dagen in de natuur struinend kom je vaak nachtvlinders tegen. Dezen wilde ik graag op naam brengen en daarom ben ik me wat meer gaan verdiepen in de soorten enkele jaren geleden. Ook begon ik toen simpel te nachtvlinderen door zoveel mogelijk lampen in de keuken/woonkamer aan te zetten en het keukenraam wagenwijd open te zetten. Zo kwamen er steeds wel wat leuke soorten in de keuken zitten.

Later ging ik buiten een simpel pitje ophangen voor een laken, en ook hier kwamen leuke soorten op af maar nooit grote aantallen. Omdat ze hier achterhuis het voormalige rugbyveld gingen bebouwen wilde ik nog zoveel mogelijk soorten vogels/vlinders/libellen en dus ook nachtvlinders vaststellen omdat het prachtige gebiedje voor altijd weg zal zijn. Ik bestelde daarom een 250 ml lamp en de eerste avond was het gelijk feest: 2 Ligusterpijlstaarten kwamen zo uit de lucht vallen, Groot Avondrood, Seringenvlinder, Satijnvlinder, Wapendragers enz. Direct allerlei wenssoorten en/of onverwachte soorten! Ook de keren erna nog enkele wenssoorten gezien: oa. Vuursteenvlinder en Grote Beer. Een mooie zomer vorig jaar, ondanks dat ik toen alleen maar nachtdiensten draaide en bijna geen vrij kon krijgen en daarom niet vaak kon nachtvlinderen. Hopelijk deze zomer wel.

Inmiddels zijn de nieuwe huizen klaar en de afgelopen dagen helaas niet zoveel soorten bij de lamp gehad (vreemd genoeg wel een fraaie Braamvlinder). Alle bomen en struiken zijn weggekapt, ik denk dat het daar aan ligt + we hebben nu ineens een 15-tal felle lantaarnpalen in de steeg staan terwijl het eerst compleet donker was. Ik ben benieuwd of de grote aantallen deze zomer terugkomen.

Jaring Roosma

c.witkamp

Op 21 en 22 mei aardige vangdagen hier in Linschoten. Op de 21ste mijn eerste 2 moeraswalstrospanners ooit, en verder voor hier aardige soorten als tweevlekspanner, ringspikkelspanner en kleine groenbandspanner. De nacht erna een gast uit Estland op visite, die dat toch ook wel eens mee wilde maken. Lampje op het balkon en fraaie soorten als groot avondrood en pauwoogpijlstaart. Daar krijg je een potentieel geinteresseerde natuurlijk wel warm mee. Witte tijgers doen het ook altijd goed, en toen ik haar vroeg de laatste eierdoos voorzichtig zelf uit de val te halen, toverde ze een zwarte spinnende watertor tevoorschijn. Niet slecht allemaal. De 24ste zag het palet er ineens anders uit, de zuidelijke trekvlinders waren gearriveerd: 2 gammas, 2 grote worteluilen, een witstipgrasuil en 2 zuidelijke stofuilen. Geen van de vier had ik tot nu toe nog gezien, wel opvallend dat ze nu ineens alle vier aanwezig waren. Ik hou het weer nooi zo bij, maar zou het kunnen zijn dat ze toch ineens met een zuidelijke stroom meegekomen zijn?

groeten,

cees.
groeten,

cees

c.witkamp

Grandioze nacht! Vannacht (2 op 3 juni) geen al te hoge verwachtingen: het zou helder en vrij koud zijn, na een mooie zonnige dag. Maar het viel ontzettend mee. Ongeveer 35 soorten macro-nachtvlinders, waaronder 4 soorten stofuilen, 3 groot avondrood, eerste meldevlinder, zwartbandspanner en bleke grasworteluil voor dit jaar, verder eerste vangst van oranje bruinbandspanner hier (ooit eens één gered uit een restaurant hier 4 km verderop, later nooit meer), kamillevlinder en een prachtige bruine groenuil. En het belooft weer een mooie dag te worden.......

groeten,

cees.
groeten,

cees

Rob

Gaaf, Cees! Inderdaad leuke soorten. Succes met vangen de komende nachten.  ;)

c.witkamp

ben ik rond de middag de was aan het opvouwen die de hele nacht buiten gehangen heeft, valt er ineens een witte vlinder uit, en gaat op het tuinbankje zitten: geheel wit, wit achterlijf, zwart-wit gestreepte pootjes: satijnvlinder! De zoveelste fraaie soort voor deze dag. Soms lacht het leven je toe, dus met goede zin nu maar gauw boodschappen gaan doen.

groeten,

cees.
groeten,

cees

Rob

Ik heb eens iets soortgelijks gehad. Had een nacht staan vangen en de lakens weer opgeborgen in de tas. De volgende dag, tijdens het uitkloppen van de lakens, valt er een Meriansborstel uit die na even verdwaasd op de grond te hebben gezeten (wat wil je, een hele nacht stevig platgedrukt tussen vochtige lakens...) gewoon weer wegvloog. Ongelooflijk weerbare beestjes eigenlijk.

c.witkamp

leuk verhaal, en ik geloof je heus wel. maar als jij op een pijlstaart kunt zitten zegt dat ook iets over de stevigheid van de pijlstaart of over jouw gewicht. zelf wil ik dit maar niet uitproberen :)

groeten,

cees.
groeten,

cees

Marion5

Gisteravond "rinkelde de kassa" (met dank aan Ben Kr.):  een gelduil!
Dit jaar voor de 4de keer op rij bij mijn buitenlamp!
Dus mensen zonder laken kun je ook leuke vlinders vangen, gewoon een paar
keer bij je buitenlamp kijken 's avonds en 's morgens nog een keer. (Helaas doen
de koolmezen dat ook vaak voor hun ontbijtje en dan ben ik te laat).
Ik keek om 22.00 uur en zag alleen een dwergspanner. Nog een keer kijken om
23.15 en ik zag eerst helemaal niks en dacht wat een slechte avond: niks te zien.
Toen zag ik iets onder de lamp hangen en dacht vast een gamma-uil die daar ook vaak
rondhangt, maar toch maar even een foto gemaakt en toen bleek het een gelduil te zijn...
Ik denk dat hij ook aangetrokken wordt door mijn monnikskappen als waardplant. Die stonden
al in de tuin toen ik hier 5 jaar geleden kwam wonen.
Ben benieuwd of de kassa de komende tijd nog eens gaat rinkelen....en anders volgend jaar
maar weer, is ook goed  ;)

Groetjes,
Marion