Hoofdmenu

Ervaringen

Gestart door Rob, februari 11, 2011, 15:12:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rob

Het grote welke-nachtvlinder-gerelateerde-ervaringen-zijn-je-bijgebleven-topic. Bijzondere aantallen, mooie soorten, soorten waar je lang naar hebt gezocht en uiteindelijk vond, soorten waar je lang naar hebt gezocht en uiteindelijk niet vond, je eerste stapjes, mislukte nachten - schrijf erover!

Henri25

Nou, als beginner schrok ik me dood toen om half 1 's nachts 2 Groot avondrood op mijn laken kwamen afvliegen! Ik kon wel juichen, want het waren mijn eerste pijlstaarten die ik het wild zag  :duim:. De avond daarop vloog er zelfs nog 1 rond onze Petunia om half 11! Die dagen konden niet meer stuk  :angel:
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Ted van der Knaap

Eind mei dit jaar was ik aan het struinen naar Dagvlinders en Libellen, toen ik zo maar op een (als Zeer Zelzaam te boek staande) Lichte Daguil stuitte.

Moet zeggen dat ik sinds die wn eigenlijk ook Nachtvlinders net zo serieus aan het nemen ben als hoe ik de Dagvlinders en Libellen tot me neem.

Dus ook besmet met het Nachtvlindervirus!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

jack_windig

Ik was nog niet zo lang met nachtvlinders bezig. Het was zo'n zomerse dag en het onweer dreigde. Moesten we nou wel of niet gaan nachtvlinderen? Buienradar was niet erg duidelijk, maar we gingen het toch maar proberen. Het bleef weerlichten en donderen maar de buien vielen net ergens anders, en het leek wel of alle nachtvlinders uit de wijde omgeving ons laken moesten hebben. Het bleef maar doorgaan met de ene zeldzaamheid nar de ander (scherphoekbandspanner, witbandspanner etc.). Telkens als we dachten om maar op te breken kwam er weer wat. Om half drie hadden we een van de twee lampen uit toen er weer een nieuwe soort zat. Ik vroeg aan mijn meer ervaren mede-nachtvlinderaars wat dat was. Geen idee, moesten ze bekennen. Is het niet iets van een nun-vlinder vroeg ik, want ik meende zo'n zwart-wit geval wel eens in de gids gezien te hebben, maar daar werd hard om gelachen. Na de gids van voor tot achter te hebben nageplozen kwamen we achter de naam: een schijn-nonvlinder! Zat ik er toch maar één letter en een schijn naast... De nunvlinder daarna in het volgende voorjaar veel gezien, maar de schijn-nonvlinder niet meer. Het begon al licht te worden toen we naar huis gingen.

Rob

Leuk om de bovenstaande reacties te lezen! De eerste waarneming van een pijlstaart is altijd indrukwekkend. Weet nog dat ik op mijn eerste avond nachtvlinderen drie Dennenpijlstaarten zag en doodsbang was dat ze in m´n haar of kleren zouden vliegen. De (onverwachte) vondst van een erg zeldzame soort is altijd gaaf. En de avonden met meer soorten dan je ooit had verwacht zijn helemaal te gek. Hoewel, ik merk dat ik er ook erg onrustig van word, omdat de nieuwe exemplaren of soorten bijna niet bij te houden zijn...

Na drie positieve ervaringen ook maar eens eens een negatieve. Vorig jaar 26 maart waren de temperaturen goed, dus besloot ik mijn geluk eens te gaan beproeven op een heideveld met berkenstruweel op de Noord-Veluwe. Van tevoren al bedacht welke leuke soorten tot de mogelijkheden behoorden, waaronder Gevlamde Vlinder (E. versicolora). In het veld aangekomen koos ik een geschikte locatie, hing het laken op, en startte het aggregaat ... dat het na één minuut begaf. Oorzaak: olie moest ververst worden. *&#^#%! Ik terugfietsen naar een benzinestation om daar olie te kopen, gaf de beste man aan dat de olie daar niet ververst kon worden. En omdat ik geen ervaring heb met het verversen van olie leek het me geen goed plan om dat in het veld te doen. Dus de spullen maar weer ingepakt en *heel* chagrijnig terug naar huis gefietst. Onderweg gedachten als: 'Wat een kl*te hobby!', en 'Waarom heb je het niet bij vogels en dagvlinders gelaten?!' Hervond het enthousiasme overigens vrij snel hoor...  :)

c.witkamp

Ben een paar jaar geleden wat meer naar nachtvlinders gaan kijken, nadat er wel eens een via het doucheraam naar binnen kwam. Toen ik in 2008 een lamp aanschafte, kwam die ook in de douche terecht. Wel een overzichtelijk hokje, niet te groot, en of er nu een klein lampje brande voor de kinderen of een grote, maakte toch ook niet veel uit. Op zich werkte het goed in die douche, alleen door de weeks was het wat lastiger: voordat iedereen onder de douche wilde moest-ie "leeg" zijn. En er zaten er soms tientallen: niet alleen in de val maar eigenlijk overal in de douche. Vooral de vochtige handdoeken waren erg populair. En het determineren ging me de eerste jaren nog niet zo goed af. Gelukkig zaten mijn kinderen en vriendin er niet echt mee, en werd er gewoon gevraagd of ik er nog wat weg wilde halen tijdens hun douchebeurt. En ook in de douche doken populierpijlstaart en groot avondrood op (maar geen gevlamde, helaas).

groeten,

cees.
groeten,

cees

JohnvR

Citaat van: Rob op februari 14, 2011, 11:51:28 AM
De eerste waarneming van een pijlstaart is altijd indrukwekkend. Weet nog dat ik op mijn eerste avond nachtvlinderen drie Dennenpijlstaarten zag en doodsbang was dat ze in m´n haar of kleren zouden vliegen.

Op het hoogtepunt van het meikeverseizoen vlindert erg onrustig. Gegarandeerd dat ze in je haren vliegen. En overal ... Met een stuk of honderd van die beesten om je heen heb je geen moment rust. ZZZZZZZZZZ pok, weer een tegen je hoofd. En geen vlinder blijft op het laken zitten, zo als die beesten over het laken schuiven. Nu ja, toch zie ik ze graag, hoort bij de rijkheid van de natuur.

c.witkamp

er zijn ook nog gebieden waar een pijlstaart veel normaler is als een meikever. Heb er in 4 jaar nog nooit één gezien hier, dus stuur er maar eens wat deze kant op  :D

cees
groeten,

cees

Elachista

Geloof het of niet: op de heide staan met de vlinderlamp en aangevallen worden door een kerkuil.
Groet,
Tymo

lucknijnsberg

John,
Als je al meikevers eng vind wat dacht je van Julikevers. :P
Die zijn nog een slagie groter.
En meikevers zijn hier in het duingebied uitgestorven. :-\
Maar een kerkuil lijkt me ook niet alles!
Groetjes Luc



wim veraghtert

26 maart 2010.
In één nachtvlinderval (type Skinnerval met HPL 125W) blijken bij controle om 8h 's morgens 1003 nachtvlinders te zitten...
778 ervan waren Kleine voorjaarsuilen (O. cruda) en dat aantal was even spectaculair als die ene Gevlamde vlinder (E. versicolora).
Locatie: nabij Herentals (Antwerpen).

groetjes
Wim
admin nachtvlinders waarnemingen.be

JohnvR

Op vakantie vertoeven wij nogal eens in een bungalowpark. Een paar keer per week mag ik dan graag lamp ontsteken. Om de buren niet te zeer te ontrieven gebruik ik dan een 25 W blacklight spaarlamp en geen laken. Dat levert toch best leuke resultaten op af en toe. In juli afgelopen zomer had ik in het zuiden van België, onder Charlesroi, tot twee keer toe een gehoekte schimmelspanner Dysstroma citrata en nog een boel waarnemingen die ik nog moet uitwerken/invoeren. Overdag viel er ook genoeg te beleven.

c.witkamp

Hoornaars, die heb ik dan weer wel. Ooit een jaartje in een bos mogen staan met val, en die trok ook tot maximaal 16 hoornaars naar binnen. Een bloedbad leverde dat soms op, met tot tientallen dode nachtvlinders die gepredeerd werden door de hoornaars. Vooral de brandvlerkvlinder was om een of andere reden erg gewild als prooi. Ik vroeg me wel eens af of hoornaars nu alleen op nachtvlinders predeerden omdat ze beschikbaar waren, of dat dit normaal is. Maar echt geslaagd vond ik het niet.

cees
groeten,

cees

Ben Kruijsen

over hoornaars gesproken
een jaar of vier geleden ving ik bij een vriend in de Vogezen met de lamp nachtvlinders. Er kwamen ook drie hoornaars op de lamp af. Eentje gedroeg zich als door een wesp gestoken, erg onrustig dus. Plots vloog het beest naar mij (ik stond op pakweg drie meter van het laken) ging op mijn kalende hoofd zitten en stak gelijk. Mijn vriend rende zijn nabijgelegen huis in, haalde zo'n handig zuigapparaat en zoog het wespengif uit mijn hoofd totdat ik er letterlijk een punthoofd van kreeg. Die nacht vreemd geslapen .........

Rob

Cees, te gek dat je hebt staan vangen in de badkamer! Dat krijg ik er hier zeker niet door, haha. Meikevers vind ik eerlijk gezegd super irritant. Komend seizoen moet ik maar eens met wat meer potjes het veld ingaan, kan ik ze wegvangen. Jeetje Tymo, aangevallen door een Kerkuil?!  :o  Raakte hij je ook? Hoornaars heb ik nog nooit op het laken gehad, en als ik die verhalen zo lees is dat maar goed ook. Toch een beetje zuur als je nachtvlinders er bij bosjes aan gaan.

In het kader van de bizarre verhalen. Bij degene met wie ik regelmatig ga nachtvlinderen vloog er ooit, op een topavond met enorme aantallen vlinders, een Granietuil in zijn keel. Slikreflex, en weg was 'ie.  :-\


Elachista

Hoornaars! Argh! Ik heb ooit gevlinderd ergens waar hooi opgeslagen lag, het wemelde van die beesten. Ik had een stuk of 28 geteld, mij iets te veel. Je weet nooit waar ze in kruipen met opruimen en dan *auch*. Gelukkig toen snel mijn licht gedempt en 'm gepeerd.

Die kerkuil raakte me niet, gelukkig. Ik stond op de heide waar ik wel vaker ving, en het was best mooi om een kerkuil door je lichtbundel te zien vliegen. Uiteindelijk zag ik dat beest in de verte aanvliegen en scheerde 30 cm boven mijn hoofd langs en dat tot ongeveer drie/vier maal toe. Mogelijk een territorium? Zo midden op de heide is het toch best krankzinnig dat een vogel zo fel reageert op een mannetje naast een verlicht doek.
Groet,
Tymo

c.witkamp

wat me met die hoornaars wel opviel, is dat ik nooit een dode huismoeder tegengekomen ben in de val. Toch een bulksoort, zou je denken. Wel wat afgeknabbelde vleugelpunten enzo, maar echt nooit een dode. Misschien dat huismoeders zich toch fel verzetten wanneer ze aangevallen worden? Of gewoon te actief zijn? Die brandvlerken zijn over het algemeen erg relaxed, zeg maar sloom. Eenstaarten sneuvelden ook nog wel eens. Overigens wist ik ook niet dat deze hoornaars nachtdieren waren, net zomin als ik dat van gewone wespen wist. Of ze nu op het licht afkomen of op de vlindners is me ook wat onduidelijk. Maar dat ik het nu echt prettige beesten vind.......nee.

groeten,

cees.
groeten,

cees

belle

Hoornaars zijn geen nachtdieren, maar ze worden sterk aangetrokken door licht, van TL-balken bijvoorbeeld. Wij hebben hier nogal wat TL-balken en als die per ongeluk aanblijven in de schuur.... Ze worden er helemaal dol van. Maar ook door spaarlampen worden ze sterk aangetrokken. Zodra het licht uitgaat is het gelijk afgelopen met het panische gevlieg. Normaal overdag zijn ze veel relaxter en heb ik nooit problemen met ze.
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Elachista

CiteerHoornaars zijn geen nachtdieren,

Ik vraag me wel eens af of hoornaars ook gewoon 's nachts leven, want ik merk juist in het najaar dat ze in de schemering (weliswaar geen nacht) erg actief zijn op rottend fruit.
Groet,
Tymo

Maico Weites

Hoornaars heb ik er ook wel eens op gehad. ook een keer een distelvlinder.
Een beetje in de war. :rolleye:
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

c.witkamp

maar misschien moeten we weer even terug naar de nachtvlinders?

ik zou wel eens willen weten hoe je kunt voorkomen dat je nachtvlinders in een val zo beschadigen. Vaak is de bovenkant van het borststuk (rugstuk?) helemaal kaal en zijn de vleugels ook erg beschadigd. Hoe komt dit en is er ervaring mee om dit te voorkomen?

groeten,

cees.
groeten,

cees

wim veraghtert


Sorry dat ik nog even op die hoornaars terugkom...


Ik heb erg vaak hoornaars op smeer (gevaarlijk, ze vliegen recht naar je koplampje als je in de buurt komt). En jaarlijks hoornaars in lichtvallen (soms tot 50 ex. in één val, daar komen maar weinig vlinders levend uit - die locaties kan ik in juli-augustus best vermijden). Net als Tymo vraag ik me af of Hoornaars sowieso niet nachtactief zijn.

Citaat van: Avondrood op februari 22, 2011, 20:00:25 PM
CiteerHoornaars zijn geen nachtdieren,

Ik vraag me wel eens af of hoornaars ook gewoon 's nachts leven, want ik merk juist in het najaar dat ze in de schemering (weliswaar geen nacht) erg actief zijn op rottend fruit.
admin nachtvlinders waarnemingen.be

Ben Kruijsen

mijn ervaring in Frankrijk waar ik de afgelopen 10 jaar veel kampeerde in de nabijheid van oude eiken waar hoornaarnesten in verblijven is, dat ze zowel 's nachts als overdag actief zijn. Zie bijv. ook http://www.geolution.nl/dieren/hoornaar_horzel-of-hoornaar.htm
Ik heb ze overdag sprinkhanen zien vangen en prederen en zijn ze nauwelijks agressief te noemen richting de mens. 's Nachts kwamen ze veelvuldig op de vanglamp en dan was het oppassen geblazen .....

belle

Citaat van: Ben Kruijsen op februari 23, 2011, 16:18:49 PM
mijn ervaring in Frankrijk waar ik de afgelopen 10 jaar veel kampeerde in de nabijheid van oude eiken waar hoornaarnesten in verblijven is, dat ze zowel 's nachts als overdag actief zijn.

Je hebt helemaal gelijk.  :-[
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

henkvanwoerden

Ik had vorig jaar avond na avond heel veel Hoornaars op de lamp in de tuin. Het begon met een paar maar na een aantal dagen liep het op tot 25 en meer. Klaarblijkelijk een nest in de buurt. Ik besloot dus na ook nog twee keer gestoken te zijn. (overigens niet hinderlijker of pijnlijker dan andere stekende insecten) maar te stoppen met de UV lamp in de tuin. Na een aantal dagen weer eens geprobeerd en geen Hoornaar te bekennen. Ik neem aan dat een van de buurtbewoners het nest heeft gevonden en de gemeente heeft gebeld om het nest op te ruimen. Overigens ieder jaar wel Hoornaars op het doek. Wel hinderlijk en lastig voor de vlinderwaarnemingen. Hopelijk dit jaar weer bescheiden aantallen Hoornaars.

Groet en allemaal veel succes met de waarnemingen,

Henk
Met vriendelijke groet,

Henk.

cora

Toe ik me in nachtvlinders ging verdiepen en ik voor de eerst keer mijn nieuwe vlinderval had aangezet vond ik het spannend om de volgende ochtend tekijken wat er in zat. Helaas zat er maar 1 vlinder in, met mijn nieuwe nachtvlinderboek opzoek wat het zou zijn.
Al snel dacht ik de vlinder op naam te hebben maar bij het lezen van de tekst bleek mij dat onmogelijk want er stond zeer zeldzaam bij. Toen ik na 10x zoeken toch steeds op deze soort bleef uitkomen en daarna de bevesteging op dit forum kreeg kon ik het nog bijna niet geloven. :o  De ZWARTVLEKSPIKKELSPANNER heb ik nu 4x gevangen in mijn tuin het blijft heel apart ... Hopelijk is hij er dit jaar weer ;D
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot


Marion5

@ Tymo: Toevallig was ik ook benieuwd naar de reacties als je zo bezig bent in het veld.
             Leuk om te lezen wat mensen allemaal zeggen.
             Zelf kijk ik vooral in eigen tuin bij mijn buitenlamp. En dan vind ik het erg
             leuk om af en toe iets zeldzaams/onbekends tegen te komen

@ Cora : Leuk dat je zo'n eerste keer meteen iets heel zeldzaams in je val krijgt. En
             ook nog 4x op rij!  Zo hoop ik dit jaar misschien wel voor de 4e keer op rij
             een Gelduil (zo zeldzaam is die nu ook weer niet  ;) bij mijn buitenlamp te zien.
             Nou, ik ben zelfs al blij als er wat zit...en dan puzzelen wat het kan zijn.
             Dat had ik ook niet gedacht, toen ik jaren geleden een keer een Europese vlindergids
             in de uitverkoop kocht en toen pas merkte hoe mooi "die vieze motten.." eigenlijk
             wel waren.

Met vriendelijke groet,
Marion

cora

Ja marion het blijft telkens spannend ik vlinder nu 4 jaar in mijn tuin (Rotterdam) en zit nu rond de 350 soorten macro en micro. De gelduil ???  die is nog niet langs geweest.
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

c.witkamp

zoals al eerder geschreven, ben ik ooit begonnen met nachtvlinderen in de douche. Toen daar een lichtval kwam te staan, begon het mensen in de buurt op te vallen. Ik zal wel eens een fotootje toevoegen hoe dat er dan uitziet. Vragen erover kreeg ik nooit direct, maar wel werd aan mijn toenmalige vriendin gevraagd wat ik verbouwde in de douche. Waarna mijn vriendin antwoorde: hij verbouwt vlinders. Ik ben nog jaren meewarig aangekeken door buurtgenoten.

groeten,

cees.
groeten,

cees