Welke dansvlieg is dit?

Gestart door janaken, september 19, 2006, 18:44:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

janaken

Begin mei heb ik deze foto van een stelletje dansvliegen gemaakt.
Ik kan ze niet herkennen in de beschrijvingen van dansvliegen op waarneming.nl.
Weet iemand welke dansvlieg dit is?

Groetjes,

Tjeu.

Northwinds

Zijn het geen soort zwarte vlieg? (Bibio spec.)

Peter

Robert Heemskerk

Nee, dit zijn zeker geen Bibio sp.
Het zijn dansvliegen, kijk maar naar die lange snuit en relatief kleine kop.
Ook zie je dat het vrouwtje een of ander gitje (zweefvliegje) gekregen heeft van het mannetje.

Dat krijgt ze als geschenk voor de paring.
Verder moet ie wel oppassen dat ie zelf niet tot prooi valt maar het vrouwtje zal het waarschijnlijk druk genoeg hebben met haar huwelijkskadootje.

Mark van Veen

Inderdaad dansvliegen. Als ik het zo inschat kom ik in de buurt van Rhamphomyia uit, en daarmee in (voor mij) lastig te determineren dansvliegen.  
groet,

Mark van Veen

janaken

In bovenaanzicht kun je in de vleugeltop een korte adervork zien.
Ik dacht karakteristiek voor Empis.

Groetjes,

Tjeu.

Robert Heemskerk

Dag Jan,

Ik denk dat ze op diptera.info hier wel antwoord op weten..

Ik wil ze evt. ook wel voor je plaatsen op het forum daar..?

janaken

Ja hoor, je mag voor mij informeren. Ik heb mijn kennis van die gevorkte ader trouwens ook van diptera.info, maar ik heb me er niet aangemeld.
Het was de eerste keer dat ik met mijn nieuwe fototoestel en macrolens op stap ging, en het hele prikkeldraad hing werkelijk vol met die "dingen". Omdat de zwarte vliegen er hevig aan het zwermen waren, dacht ik in eerste instantie ook aan zwarte vliegen. Toen ik thuis de foto's wat beter bekeek, kwam ik er achter dat het toch iets anders was.

Opvallend was dat hun rug helemaal bedekt was met stuifmeel. Bij andere dansvliegen heb ik dat nog niet gezien.
Kun je misschien ook eens informeren hoe dat komt? Wellicht bezoeken ze hele specifieke bloemen, waardoor ze helemaal onder het stuifmeel komen te zitten.

Groetjes,

Tjeu.

Robert Heemskerk

Misschien wel nuttig om de plaats te noemen, waar je ze gezien hebt dus.

janaken

Na nog wat zoeken op het Internet ben ik op volgend artikel uitgekomen: De dansvliegen van het geslacht Empis in Nederland, van V.S. van der Goot. Gepubliceerd in 1989 in Entomologische Berichten.
Toen ik onlangs in Amsterdam was, heb ik het eens ingekeken. Jammer genoeg geen determineertabel, maar wel enkele korte beschrijvingen.

Over Empis ciliata J.C. Fabricius, 1787:
"Zeer weinig waarnemingen vóór 1950. Aantal vindplaatsen 38. Het schijnt dat de soort talrijker wordt, maar men dient er rekening mee te houden dat deze vlieg sterk lijkt op de maartse muggen (Bibio marci en verwanten).
Het is mogelijk dat E. ciliata in de massa van de zeer talrijke Bibio-soorten niet wordt opgemerkt, te meer omdat bloembezoek en zwermgedrag overeenkomstig zijn. Vliegtijd eind april tot begin juni."

Dit zou er dus op kunnen lijken. Ter bevestiging even naar foto's van E. ciliata gezocht. Twee gevonden. In duitse pagina's. Ze heten er schwarze Tanzfliege.

http://popgen.unimaas.nl/~jlindsey/commans...is.ciliata.html

Dus hier houd ik het maar op.
Ik heb ze trouwens aangetroffen op de Isabellegreend, een schiereiland in de Maas, ontstaan door de ontgrindingen. Even zuidelijk van Roermond.
Volgend jaar ga ik nog een keer naar het struikgewas in de buurt kijken. Om een fatsoenlijke foto te maken. Dat prikkeldraad vind ik maar helemaal niets.
Groetjes,

Tjeu.

Robert Heemskerk

dag Jan,

Ik heb nog even een reminder gestuurd naar het diptera.info forum.
Daar werd gesproken over Rhamphomyia tarsata, maar daar was nog onduidelijkheid over..

Verder heb ik de locatie toegelicht en jouw suggestie.

groet, robert

Louis.Boumans

Dit herinnert me eraan dat ik laatst iemand op televisie hoorde zeggen dat prostitutie toch werkelijk het oudste beroep was, want seks in ruil voor voedsel was ook bij apen geobserveerd (bonobo's, of waren het makaken?).

Ik heb de tabel van Vander Goot 1990 - missch nog te bestellen bij de Jeugdbondsuitgeverij, of bij Vermandel.
Van der Goot schrijft dat de Rhamphomyia's - althans in Nederland en groter dan 5 mm - deze gevorkte ader niet hebben, zodat die ader dus een kenmerk voor Empis is. Maar missch is deze opvatting achterhaald.

Louis

Robert Heemskerk

gisteren nog dit berichtje toegevoegd op diptera.info:

Hello fly-forum,
I just will give you the location: Roermond (Netherlands) (Isabellegreend, een schiereiland in de Maas)
Jan, who found these flies thinks of Empis ciliata..?

daarop kreeg ik deze reactie van Paul Beuk:

Could be possible as these can handle rather big prey. I only know them from half-open woodland, but who am I? (The question is rethorical, Gerard! smiley)