Hoofdmenu

wat is een blokker?

Gestart door Margreet Kwh, februari 11, 2011, 11:31:59 AM

Vorige topic - Volgende topic

Margreet Kwh

Als beginnende vogelaar stuit ik nog al eens op een term die ik niet ken. Wat is een blokker? Ik ken alleen Beta-blokkers en de firma Blokker.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

fkdeboer

als een twitcher het over een blokker heeft bedoelt die waarschijnlijk een zeldzame soort die weinig vogelaars hebben gezien. Door   het zien van 'Blockers' stijg je in lijstjes van vogelaars met de meeste   soorten in Nederland omdat je uitloopt t.o.v. andere vogelaars.

hier staan nog wat meer voorbeelden van het taaltje dat twitchers bezigen ;) : http://www.freewebs.com/hoaxbirders/begrippenenafkortingen.htm


grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

Margreet Kwh

Dank je wel, Folkert, ook voor de link :duim:
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

fkdeboer

Citaat van: Jarinka op februari 11, 2011, 13:12:07 PM
Hier een topic over wat de grootste blokkers van NL zijn. In de lezing van Wim Wiegant staat dat een blokker aan de volgende eisen moet voldoen:

Soort moet zéér zeldzaam zijn!
Kans op herhaling moet klein zijn
Hoeft niet nieuw voor Nederland te zijn
Soort mag niet door té weinigen gezien zijn
Soort mag niet suspect zijn!
Leunstoeltik geeft geen goed gevoel!
Goede waarneming telt zwaarder...
Waarneming mag niet té oud zijn...
:rolleye: :rolleye: :rolleye: :rolleye: :rolleye:
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

Margreet Kwh

Mijn vraag kwam voort uit dat topic, Jarinka. Dat had ik erbij moeten zetten. Dank daarvoor.
Grappig te lezen hoe de discussie gaat rond echte blockers/blokkers.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

fkdeboer

Citaat van: MarKoHu op februari 11, 2011, 13:30:48 PM
Mijn vraag kwam voort uit dat topic, Jarinka. Dat had ik erbij moeten zetten. Dank daarvoor.

dat vermoeden had ik al ;)
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

frankmeer

Citaat van: Jarinka op februari 11, 2011, 13:12:07 PM
Hier een topic over wat de grootste blokkers van NL zijn. In de lezing van Wim Wiegant staat dat een blokker aan de volgende eisen moet voldoen:

Soort moet zéér zeldzaam zijn!
Kans op herhaling moet klein zijn
Hoeft niet nieuw voor Nederland te zijn
Soort mag niet door té weinigen gezien zijn
Soort mag niet suspect zijn!
Leunstoeltik geeft geen goed gevoel!
Goede waarneming telt zwaarder...
Waarneming mag niet té oud zijn...

En het mag geen duif zijn...!
Frank van der Meer

Suzie

Suzie Kuipers, 19 jaar

Tussen de 12 en 25? JNM.NL

Frank van de Putte

Citaat van: Jarinka op februari 11, 2011, 13:12:07 PM
Hier een topic over wat de grootste blokkers van NL zijn. In de lezing van Wim Wiegant staat dat een blokker aan de volgende eisen moet voldoen:

Soort moet zéér zeldzaam zijn!
Kans op herhaling moet klein zijn
Hoeft niet nieuw voor Nederland te zijn
Soort mag niet door té weinigen gezien zijn
Soort mag niet suspect zijn!
Leunstoeltik geeft geen goed gevoel!
Goede waarneming telt zwaarder...
Waarneming mag niet té oud zijn...

Leuke presentatie! Maar kan iemand uitleggen wat leunstoeltik is  ???  Ook vogeljargon?

groeten
Groetjes,

Frank van de Putte

frankmeer

Citaat van: Suzie op februari 11, 2011, 14:19:12 PM
Waarom niet? :rolleye:

Zie slide 9 van de lezing op de DB-dag. Te suf en niet sexy genoeg volgens Wim Wiegant. Daar kan ik me eigenlijk wel in vinden!

Citaat van: fpvdputte op februari 11, 2011, 14:40:45 PM
Leuke presentatie! Maar kan iemand uitleggen wat leunstoeltik is  ???  Ook vogeljargon?

groeten

Uit het Dutch Birding Smoelenboek:
Armchair-tick: Gebruikt als bij een split iemand een nieuwe soort op zijn/haar lijst mag bijschrijven, zonder daar op dat moment iets extra's voor te hoeven doen.
Frank van der Meer

snwja3

#10
Citaat van: frankmeer op februari 11, 2011, 14:45:15 PM
Citaat van: Suzie op februari 11, 2011, 14:19:12 PM
Waarom niet? :rolleye:

Zie slide 9 van de lezing op de DB-dag. Te suf en niet sexy genoeg volgens Wim Wiegant. Daar kan ik me eigenlijk wel in vinden!

Citaat van: fpvdputte op februari 11, 2011, 14:40:45 PM
Leuke presentatie! Maar kan iemand uitleggen wat leunstoeltik is  ???  Ook vogeljargon?

groeten

Uit het Dutch Birding Smoelenboek:
Armchair-tick: Gebruikt als bij een split iemand een nieuwe soort op zijn/haar lijst mag bijschrijven, zonder daar op dat moment iets extra's voor te hoeven doen.

Iets duidelijker gezegd: een soort die je achteraf mag tellen (als je alweer lekker thuis zit) en niets extra's voor hoeft te doen.
Vaak zijn dit 'splits', bijvoorbeeld toen eind vorige eeuw de Barmsijs, Zwarte/Bonte Kraai, Zilver-/Geelpootmeeuw, de Rotganzen etc. werd gesplit in meerdere soorten, zoals de Grote en de Kleine Barmsijs, kreeg je er gratis een soortje bij (maar natuurlijk alleen als je beide ondersoorten daarvoor gezien had).
Wietze Janse

Margreet Kwh

Is er ook al een term voor het tegendeel, als ondersoorten weer samengevoegd worden? Bij de Barmsijs gaat dat gebeuren, begreep ik.
Anders stel ik Armchair-loss voor.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Frank van de Putte

Bedankt Wietze, ik snap het.  :)
En met een waarneming die suspect is wordt dan plausible escape bedoeld neem ik aan?
Om het maar even in helder Nedelands te formuleren  ;D

groeten
Groetjes,

Frank van de Putte

Lonnie Bregman

:duim: Ja Frank, zoals in de presentatie de Marmereend bij Pannerden in 2004 en de Kokardezaagbek in Flevoland in 2007.
Groeten, Lonnie Bregman

KorHaan

Citaat van: MarKoHu op februari 11, 2011, 15:05:09 PM
Is er ook al een term voor het tegendeel, als ondersoorten weer samengevoegd worden? Bij de Barmsijs gaat dat gebeuren, begreep ik.
Anders stel ik Armchair-loss voor.



Dat heet lumpen ( Engels voor: op een hoop gooien).
Dat vinden twitchers niet leuk, want het betekent dat er van de lijst afgestreept moet worden.

Armchair-loss is spot on! (En daarna met hoofdpijn naar bed.)

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Margreet Kwh

#15
Aha, dank voor de toevoeging, Ronald. Hoop dat ik je geen hoofdpijn bezorgd heb ;)
Ik heb het lijstje van de hoaxbirders op alfabet gezet:
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

KorHaan

Neuh, Margreet,

De tijd dat ik mijn lijst belangrijk vond, is lang voorbij.
Hap-snap vogelen vind ik leuker dan twitchen.
6 uur in de kou mergelwanden staan afturen en alleen Oehoe af tikken,
ik kan mij welk wat leukers voorstellen.

Vriendelijke groet,

Ronald

GijsB

Maar de adrenaline die in eens door je aderen stroomt als je hoort dat 100 meter verderop de rotskruiper is gezien is geweldig ;D
Gijs

Robertmeer

Citaat van: dralion13 op februari 11, 2011, 19:42:32 PM
Maar de adrenaline die in eens door je aderen stroomt als je hoort dat 100 meter verderop de rotskruiper is gezien is geweldig ;D
Haha inderdaad, ik snap precies wat je bedoelt. En op die gladde modderpaadjes vooral hopen dat de vogel in die 10 minuten lopen niet net verdwijnt... ;D
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

GijsB

En hem uiteindelijk zien, terwijl een groep hardlopers met open mond van verbazing je staat aan te kijken :rolleye:
Gijs

Vincent Hart

Ennuh,
Citaat van: KorHaan op februari 11, 2011, 18:29:48 PM
6 uur in de kou mergelwanden staan afturen en alleen Oehoe af tikken
Wat veel leuker was dan dat en geen rotskruiper zien (sorry, Stijn!) was door de groeve heen lopen, onwijs genieten van twee oehoe's op 70m, onwijs genieten van regionale mega sneeuwgors, en na hard werken onwijs genieten van een rotskruiper op relatief korte afstand  :duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

firecrest

Citaat van: Vincent Hart op februari 11, 2011, 20:25:54 PM
Ennuh,
Citaat van: KorHaan op februari 11, 2011, 18:29:48 PM
6 uur in de kou mergelwanden staan afturen en alleen Oehoe af tikken
Wat veel leuker was dan dat en geen rotskruiper zien (sorry, Stijn!) was door de groeve heen lopen, onwijs genieten van twee oehoe's op 70m, onwijs genieten van regionale mega sneeuwgors, en na hard werken onwijs genieten van een rotskruiper op relatief korte afstand  :duim:
Dat was inderdaad een geweldige dag!
Maar het onderwero van het topic is 'wat is een blokker' en zoals Wim al zei: de Rotskruiper is ont-blokt.
Weer een toevoeging voor je lijstje Margreet ;)
En om nog eens heel duidelijk aan te geven wat een blokker nou is:
Definities van Blokker:

- Blokker is een dorp in de regio West-Friesland in de Nederlandse provincie Noord-Holland. Blokker is verdeeld in twee delen; Westerblokker en Oosterblokker (West-Fries: Oôsterblokker). Westerblokker maakt tegenwoordig deel uit van de gemeente Hoorn, Oosterblokker van de gemeente Drechterland. ...
nl.wikipedia.org/wiki/Blokker_(plaats)

- Blokker is een Nederlandse keten van winkels in huishoudelijke artikelen.
nl.wikipedia.org/wiki/Blokker_(winkelketen)

Pfff, wat flauw weer op deze vrijdagavond.

Guus Peterse

Het is te hopen dat je baas niet op dit forum komt, anders is het misschien binnenkort je baas niet meer.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Ben Gaxiola

Jarinka,

Het is altijd onverstandig om op internet je uit te laten over dit soort zaken. Wat je op internet schrijft blijft "eeuwig" op internet en kan dus ook naar voren komen in een google-search door (een personeelsfunctionaris van) een evt. toekomstige werkgever. Dit zal voor een weekeindbaantje wel niet gebeuren, maar hou er rekening mee dat dat bij "echte" banen wel gebeurt en wel in toenemende mate....
Ben Gaxiola

HPM

Citaat van: Ben Gaxiola op februari 12, 2011, 11:53:38 AM
Jarinka,

Het is altijd onverstandig om op internet je uit te laten over dit soort zaken. Wat je op internet schrijft blijft "eeuwig" op internet en kan dus ook naar voren komen in een google-search door (een personeelsfunctionaris van) een evt. toekomstige werkgever. Dit zal voor een weekeindbaantje wel niet gebeuren, maar hou er rekening mee dat dat bij "echte" banen wel gebeurt en wel in toenemende mate....

Voor zover ik weet worden webcrawlers niet tot dit forum toegelaten, dus met Google is niet te vinden wat je hier schrijft.  Een eventuele personeelsfunctionaris zal dus een goede reden moeten hebben om speciaal hier te gaan zoeken. Bovendien kan wat op dit forum staat desgewenst altijd weer worden verwijderd. Maar vergeet niet dat dat iedereen van de vele bezoekers kan lezen wat je schrijft en niet valt uit te sluiten dat daar ook toekomstige werkgevers, familie, vrienden en bekenden bij kunnen zitten.


Herman van der Meer