Vogel verrekijker tip

Gestart door frankhaan, juni 19, 2011, 14:53:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankhaan

Ik heb mij vorige week een swift audubon 8,5X44 porro kijker gekocht.
Ik kan elke serieuze vogelaar deze kijker meer dan aanbevelen!
Deze kijker heeft een volledige meerlaagscoating, breed bliksveld 144 meter op 1000 en een hele hoge lichtsterkte, namelijk 26,7!
Verder is deze kijker erg licht en voelt rubust aan. Ik heb voor de porro versie gekozen omdat je dan iets meer diepte kan zien en omdat je dan makkelijker met je handen bij de scherpstel rol kunt komen dan bij een dakkant versie.
Wil je een kijker voor relatief weinig geld, 500 euro die zich kan meten met de beste swarovski of Zeis kijkers? Dan kan ik deze echt aanraden. De luxe versie van deze kijker met ED glas is trouwens door een panel van vooraanstaande ornithologen gelozen tot beste vogelkijker van 2010!
ik heb deze kijker met geluk voor 250 euro op de kop getikt, was gebruik als showmodel door een salesmanager van Swift. Geen krassen op de lenzen of body kunnen ontdekken! Ik heb gevraagd aan de verkoper of ik moest kiezen voor een ocassion of een nieuwe bushnell natureview, zijn voorkeur ging toch uit naar de occasion van Swift!
tip: er zit meer kwaliteitsverschil tussen een kijker van 200 en 500 euro dan tussen een kijker van 500 euro en 1000 euro

Norman

Inderdaad een absolute aanrader. Ik heb destijds niet gekozen voor de Swift vanwege dat deze niet waterdicht is. Ik heb nu een waterdicht porro en die bevalt me prima.

Je hebt inderdaad gelijk; het verschil tussen een kijker van 250 en 500 is flink groter dan tussen een kijker van 500 en duurder.
Blijft wel dat de topmerken Swarovski, Leica, Zeiss toch nog net een trapje beter zijn dan de modellen daaronder. Maar € 2.000+ euro moet je maar net de moeite vinden. Tussen de € 500,00 en € 1.000,00 kun je zat hele fijne kijkers vinden waar je de rest van je carriere zeer prettig mee de natuur in gaat.

frankhaan

Wat voor kijker heb je nu dan?

Harm058

Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


KorHaan

#4
Citaat van: frankhaan op juni 19, 2011, 14:53:38 PM
Ik heb mij vorige week een swift audubon 8,5X44 porro kijker gekocht.
Ik kan elke serieuze vogelaar deze kijker meer dan aanbevelen!
Deze kijker heeft een volledige meerlaagscoating, breed bliksveld 144 meter op 1000 en een hele hoge lichtsterkte, namelijk 26,7!
Verder is deze kijker erg licht en voelt rubust aan. Ik heb voor de porro versie gekozen omdat je dan iets meer diepte kan zien en omdat je dan makkelijker met je handen bij de scherpstel rol kunt komen dan bij een dakkant versie.
Wil je een kijker voor relatief weinig geld, 500 euro die zich kan meten met de beste swarovski of Zeis kijkers? Dan kan ik deze echt aanraden. De luxe versie van deze kijker met ED glas is trouwens door een panel van vooraanstaande ornithologen gelozen tot beste vogelkijker van 2010!
ik heb deze kijker met geluk voor 250 euro op de kop getikt, was gebruik als showmodel door een salesmanager van Swift. Geen krassen op de lenzen of body kunnen ontdekken! Ik heb gevraagd aan de verkoper of ik moest kiezen voor een ocassion of een nieuwe bushnell natureview, zijn voorkeur ging toch uit naar de occasion van Swift!
tip: er zit meer kwaliteitsverschil tussen een kijker van 200 en 500 euro dan tussen een kijker van 500 euro en 1000 euro

Mooie kijker, zacht prijsje. Inderdaad een gelukje om zoiets te vinden. Ik heb in 1986 de voorganger van de huidige 820 Swift Audubon 8,5x44 porro gehad, de 804. Retescherp, maar ik kon met mijn bril helaas niet het hele gezichtsveld overzien, omdat het eyerelief aan de lage kant was. Het huidige model heb ik niet bekeken, maar de Audubon 8,5x44 spookt nog wel regelmatig door mijn hoofd tussen al het geweld van aantrekkelijke dakkanten in aantrekkelijke prijsklassen. Wat ik wel een heel goed punt vond van de Swift Audubon, is de plaats van de scherpstelling. Je kunt onder de rand van een pet scherpstellen, handig in de regen als je geen spetters op je bril wilt. Probeer dat maar eens met een dakkant, dan moet je je petje omhoog schuiven om bij het scherpstelwiel te komen, dat vlak tegen de oculairs aanzit. Ik stopte wel de Audubon onder mijn jas, voor de veiligheid, want ik heb zat porro's gehad die besloegen in de regen.
Ik heb kort een Optolyth Royal 7x42 dakkant gehad, met twee scherpstelwielen, een extra wiel  aan de objectiefkant van het middenscharnier dat handig was met een pet of hoed op. Optisch was de Optolyth minder scherp dan de Swift Audubon porro. Ik wacht eigenlijk nog op een volledig waterproof porromodel, zonder uitwendig bewegende oculairbrug, en met dezelfde brede instelrol op de goede plaats. Anti-regen-coatings op de lenzen, eindelijk vrij zicht in de regen zonder gepoets. Ergonomie wordt toch nog altijd flink onderschat bij de kijkerbouwers.
De Swift Audubon 820 is uit de productie genomen en sinds januari 2011 vervangen door een nieuwe 8,5x44 Audubon porro. Ik ben benieuwd of deze beter is, maar heb nog geen reviews gelezen.

Vriendelijke groet,
Ronald Sinoo

KorHaan


Joris Verhees

ik gebruik nu de Bynolyt Albatros 10,5 x 45 ED, ook niet al te duur, €650,- volges mij, maar wat een topkijker, heb ze vergeleken met een 10x50 Zeiss, van een 1000 euro, maar vind die andere nog beter.
Met groet, Joris Verhees

frankhaan

Ik heb niet de ED versie trouwens. Die is nieuw rond de 600 euro, die ik heb kost nieuw bijna 500 euro.
Ondanks dat hij 2e hands is vind ik het toch nu al een fantastische kijker, die swift audubon.
De verkoper had gezegd dat qua kwaliteit en prijs het dichtste ligt bij de bushnell legend.

Norman

Ik neig ernaar dat de Audubon zelfs nog een tik beter scoort dan de Legend. Sowieso qua ergonomie.