Pissebed > Ruwe

Gestart door Frank van de Putte, februari 08, 2011, 19:36:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

Frank van de Putte

Is dit een bruinige Kelderpissebed? Of toch een andere soort?
Circa 9mm. Deze liep tussen verschillende Ruwe pissebedden.

Het betreft deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/52225277
een onzekere Kelderpissebed - Oniscus asellus gezien op 2011-02-08 te Ossendrecht - Meerssche Duinen e.o.
foto`s :


bij voorbaat dank,

Frank van de Putte
Groetjes,

Frank van de Putte


Frank van de Putte

Citaat van: Jan van Duinen op februari 08, 2011, 20:18:27 PM
volgens mij een ruwe

Bedankt, dat zou goed kunnen, ik had deze kleurvariant nog niet eerder gezien.
Al heb ik me nog niet echt verdiept in deze soortgroep.
Maar deze exemplaren vielen nogal op tussen de overige Ruwe Pissebedden.

groeten
Groetjes,

Frank van de Putte

Arp

Van Matty heb ik geleerd dat deze gemarmerde allemaal dames zijn, mijn eigen - wellicht zwaar verouderde - boekenkast beweert dat er ook mennekes met deze kleur voor kunnen komen (wel in lagere aantallen). Alle dieren die ik er zelf op gecontreerd heb waren echter inderdaad dames. Misschien speelt hier nog een geografische factor mee?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

mberg

Hej Arp,

Dit kleurkenmerk ligt op het sexchromosoom. Vandaar dat het niet bij mannetjes kan voorkomen.

Met groet,
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Frank van de Putte

Bedankt voor de aanvullende info. Waarnemingen van deze soort worden vervaagd zag ik, vreemd.
Is toch een algemene soort?
Groetjes,

Frank van de Putte

nielsyese

Citaat van: fpvdputte op februari 10, 2011, 20:09:10 PM
Bedankt voor de aanvullende info. Waarnemingen van deze soort worden vervaagd zag ik, vreemd.
Is toch een algemene soort?
Dan kijk je verkeerd ;)
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Frank van de Putte

Volgens mij niet;

groeten
Groetjes,

Frank van de Putte

nielsyese

Citaat van: fpvdputte op februari 10, 2011, 20:26:52 PM
Volgens mij niet;

groeten
O, je bedoelt de kaartjes! Inderdaad zeg. Dat moet een foutje zijn.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Arp

Ha Matty,

Citaat van: mberg op februari 10, 2011, 08:41:58 AM
Dit kleurkenmerk ligt op het sexchromosoom. Vandaar dat het niet bij mannetjes kan voorkomen.
Ja, zo had ik dat ook van eerdere uitleg onthouden, maar nou was ik laatst wat aan het bladeren in documentatie die ik heb voor (kleur)varianten bij dilatatus (o.a. Legrand, 1962) en in hetzelfde stapeltje zat ook deze met info over scaber:

Lattin, Gustav de (1939) Untersuchungen über die Farbvariabilität der Isopoden. I. Über genotypische und modifikative Pigmentreduktion.Zoologischer Anzeiger, Vol.125(11/12), pp.309-324.

Uit de beschrijvingen van De Lattin kan ik niet anders opmaken dat hij in zijn kruisingsexperimenten op basis van fenotype selecteert en daarbij ook gewoon mannetjes heeft. Sterker nog, bij de resultaten (c.q. nageslacht) is in bijna alle gevallen het aantal gemarmerde mennekes en meisies grofweg gelijk en zijn vooral bij de normaalvorm (effen grijs) verschillen in aantallen m/v te zien, afhankelijk van het ingangsmateriaal in steeds andere verhoudingen.

Wel geeft hij een betoog waarom je in de natuur weinig gemarmerde mannetjes tegen zult komen, maar eigenlijk lijken zijn tabellen met resultaten dit maar zeer voorwaardelijk te onderbouwen (lees: niet of nauwelijks). Afhankelijk van hoe je telt kom je voor de gemarmerde dieren op grofweg uit op (f/m): 50/50 tot 60/40.

Hij trekt de conclusie dat de marmering afhankelijk is van een autosomaal dominant gen ("M"). Wellicht is zijn onderzoek achterhaald, genuanceerd of wat dan ook (hij raakt zelf ook even aan een tweede gen dat kennelijk van invloed is en bij het terugkruisen van heterozygote Mm dieren voor onverwachtte resultaten zorgde - hij noemt de daarvan afhankelijke kleurvorm "Pseudomarmoratus"), maar dat neemt niet weg dat hij op grofweg 600 dieren nageslacht ongeveer 150 gemarmerde mannetjes had. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat hij 150 mannetjes verkeerd heeft gesexed. Het enige wat ik me eventueel voor zou kunnen stellen is dat hij heeft geblunderd bij het herkennen van "marmering" door onvolwassen dieren te beoordelen (kleuring nog niet volledig), maar hij heeft ook een kruissingsproeven gedaan tussen mm-dames en M-kereltjes en die zullen toch volwassen geweest zijn.

Dat lijkt dus niet te stroken met de veronderstelling dat dit gen op het geslachtschromosoom ligt.

Uit welk onderzoek/publicatie had je die conclusie opgedaan? En wat zegt die over het experiment van De Lattin?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)