Vliegende teek ? :)

Gestart door Evil_Ed, september 19, 2006, 12:29:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

Evil_Ed

Hallo luitjes ...

Afgelopen weken struinend over de veluwe werd ik regelmatig belaagd door een
naar wat ik eerst dacht een tekensoort.
Maar na een aantal keren bleek dus dat die krengen vleugeltjes hadden en uit laaghangende takken van bomen tevoorschijn kwamen.
Ik heb helaas geen foto maar het leek echt een klein teekje/spinnetje met vleugels
een paar mm groot en erg moeilijk van je lijf te krijgen.
'Ko de boswachter' vertelde me dat het herte(n)vliegjes zijn en een flinke zoektocht
over het internet leverde niks op wat onder die naam doorgaat.

Misschien dat een van jullie hier een naam aan kan geven ...

Alvast bedankt Ed

marcel123

CiteerLevenswijze
De hertenluisvlieg (Lipoptena cervi) komt in de zomer uit de pop en heeft dan korte tijd vleugels om zich te verspreiden. Het kan gebeuren dat hij de mens prikt als hij tegen een stukje onbedekte huid aanvliegt.

Geert-Jan Kroon

Leuk om dit te lezen!

Onlangs had ik op de hei dezelfde ervaring met deze beestjes :)  
Groet,

Geert-Jan Kroon

Robert Heemskerk

Vorig jaar werd ik achterna gezeten door zo'n vlieg in de duinen, zeer irritant..
En ze zijn op zoek naar bloed..

De hertenluisvlieg heeft maar gedurende een korte periode vleugeltjes heeft buiten die "vleugelperiode" meer weg heeft van een luis dan van een luisvlieg

http://waarneming.nl/wn_details.php?id=409044

marcel123

Ik zag dat ie alleen bekend was van de veluwe en de oostvaardersplassen. Jammer dat de foto niet wat duidelijker is.

kroonp

Weet ik ook eindelijk wat die irritante beestjes zijn.

Kan me niet herinneren dat ik ze andere jaren gezien heb. Dit jaar in ieder geval heel veel. Op verschillende plekken in het bos bij Hoenderloo en Arnhem en ook in de duinen bij Zandvoort. Behoorlijk opdringerig deze beestjes. Ze zijn niet gemakkelijk van je huid af te slaan. Had er ook eentje die op mijn hoofd tussen het haar ging zitten, kreeg hem er haast niet uit.
Ze gaan wel in een "bijt-houding" zitten, maar ik heb niets gevoeldt.
Groet

Peter Kroon