Twee onbekende plantjes

Gestart door wouterbosgra, februari 09, 2011, 19:55:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

wouterbosgra

Hoi,

Deze twee dingetjes stonden aan een akkerrand. Wie weet wat het is?

Alvast bedankt!

Hinko

mvgr, Hinko

brambonius

onkruid.

of ingredi├źnten voor een wilde sla.

al naargelang hoe je kijkt...

Als die tweede inderdaad herderstasje is, daar ben ik niet zo 100% zeker van. De eerste lijkt me idd winterpostelein, maar ik zie ook een blaadje schapenzuring.
Bram

HPM

Winterpostelein is heerlijk. Lijkt meer op spinazie dan op postelein, maar lekkerder.
Ik eet het vaak in het veld maar vroeger heb ik ook wel eens een maaltje voor thuis meegenomen.

Herman van der Meer

wouterbosgra

Citaat van: HPM op februari 09, 2011, 22:34:24 PM
Winterpostelein is heerlijk. Lijkt meer op spinazie dan op postelein, maar lekkerder.
Ik eet het vaak in het veld maar vroeger heb ik ook wel eens een maaltje voor thuis meegenomen.

als ik het had geweten dan had ik het ook direct opgevroten. winterpostelein is mijn lievelingsgroente. je kunt er echt heerlijke salades mee maken (olijfolie, geraspte citroenschil, gele paprika, rosbief toevoegen)

Nietspitten

Weten we zeker dat, Winterpostelein (Claytonia perfoliata / sibirica) als groente/salade wordt gebruikt en men hiervoor niet bedoeld Postelein ( Portulaca oleracea) 
groeten, Gerrit

HPM

Ik weet niet wat anderen bedoelen maar ik bedoel toch echt Winterposterlein. Dat is vooral in de duinen, in ruime mate voorhanden, terwijl ik moeite zou hebben om een maaltje postelein uit een plantsoen of boomvoer bij elkaar te schrapen, en dan alleen nog maar in de zomer.  Roze winterpostelein heb ik overigens nooit gegeten.

Herman van der Meer

wouterbosgra

winterpostelein is ook gewoon te koop op zorgboerderijen, de biowinkel en op de biologische markt. Het heeft een heel subtiele smaak, wat frisser en minder 'stelig' dan gewone postelein. je mag me er 's nachts voor wakkermaken!!