veranderen geciteerde tekst

Gestart door gko, februari 09, 2011, 18:46:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

gko

ik kom er net achter dat ik, als ik iemand citeer, de geciteerde tekst kan veranderen in het nadeel
van degene die dit geschreven heeft. Niet heel erg belangrijk, want ik kan niets veranderen aan
de oorspronkelijke tekst, maar het zou eigenlijk niet mogelijk moeten kunnen zijn.
met vr gr gkoopman

HPM

Ik zie het regelmatig gebeuren. Zo maken sommige mensen de tekst waar ze specifiek op reageren vet. Eigenlijk hoort dat ook niet maar zolang de tekst niet wordt veranderd vind ik dat geen ramp.
Ik denk dat geciteerde tekst altijd bewerkt zal kunnen worden, maar een fatsoenlijk iemand doet dat niet.
Overigens vind ik het even erg als iemand zijn tekst inhoudelijk verandert nadat erop gereageerd is. Ik heb daardoor al reacties gezien die nergens meer op sloegen.
Herman van der Meer

Maico Weites

Soms wil je ook maar op 1 zin reageren, dan haal ik de rest vaak gewoon weg.
Zijn voor zover ik weet nooit problemen door ontstaan.
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

gko

ik dacht dat dit met een scriptje wel te veranderen zou zijn,
maar als dit niet kan, vind ik het ook niet erg, je hebt het dan
inderdaad over onfatsoenlijk gedrag en wie kwaad wil, vind
altijd wel een manier.
met vr gr gkoopman

Jeroen Nagtegaal

Forum-software is onveranderbaar. Dit is een kant en klaar product. Als je een citaat toevoegt via de knop citaat komt ook de link naar de betreffende post erbij. je kan dus ook naar het originele bericht bij twijfel.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Citaat van: m.weites op februari 09, 2011, 20:59:32 PM
Soms wil je ook maar op 1 zin reageren, dan haal ik de rest vaak gewoon weg.
Zijn voor zover ik weet nooit problemen door ontstaan.

Ik doe dat ook en gebruik dan beletseltekens om aan te geven waar ik wat heb weggelaten. Zolang je daardoor het overgeblevene niet uit de context trekt lijkt me dat geen probleem omdat je inhoudelijk niets verandert. In de praktijk zie je dat vaak wel belangrijke context wordt weggeknipt.



Herman van der Meer

gko

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op februari 09, 2011, 22:05:31 PM
Forum-software is onveranderbaar. Dit is een kant en klaar product. Als je een citaat toevoegt via de knop citaat komt ook de link naar de betreffende post erbij. je kan dus ook naar het originele bericht bij twijfel.

weet je dat zeker? Ik denk dat er altijd verbeteringen mogelijk zijn,
in samenspraak bijv. met de maker van het product. Maar ik weet
dit niet zeker.
met vr gr gkoopman

hiskodevries

De forum software in niet te wijzigen, overigens heb ik nog nooit een forum gezien waar je de te citeren tekst niet kan wijzigen.
Je kunt ook overal een probleem van maken.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jarinka

Hetzelfde probleem heb je ook bij doorgestuurde mailtjes. Daar kun je de tekst ook veranderen, maar de ontvanger van de mail kan het dan niet vergelijken met de originele mail.
Groeten, Jarinka Heijink

rapunzel

Citaat van: HPM op februari 09, 2011, 22:16:31 PM
Citaat van: m.weites op februari 09, 2011, 20:59:32 PM
Soms wil je ook maar op 1 zin reageren, dan haal ik de rest vaak gewoon weg.
Zijn voor zover ik weet nooit problemen door ontstaan.

Ik doe dat ook en gebruik dan beletseltekens om aan te geven waar ik wat heb weggelaten. Zolang je daardoor het overgeblevene niet uit de context trekt lijkt me dat geen probleem omdat je inhoudelijk niets verandert. In de praktijk zie je dat vaak wel belangrijke context wordt weggeknipt.

Wat zijn beletsel tekens ?

Koos
Koos Ballintijn

HPM

Citaat van: rapunzel op februari 11, 2011, 09:29:42 AM
Citaat van: HPM op februari 09, 2011, 22:16:31 PM
Citaat van: m.weites op februari 09, 2011, 20:59:32 PM
Soms wil je ook maar op 1 zin reageren, dan haal ik de rest vaak gewoon weg.
Zijn voor zover ik weet nooit problemen door ontstaan.

Ik doe dat ook en gebruik dan beletseltekens om aan te geven waar ik wat heb weggelaten. Zolang je daardoor het overgeblevene niet uit de context trekt lijkt me dat geen probleem omdat je inhoudelijk niets verandert. In de praktijk zie je dat vaak wel belangrijke context wordt weggeknipt.


Wat zijn beletsel tekens ?\

Zie http://taaladvies.net/taal/advies/tekst/90/ voor uitleg en voorbeelden.

   "Ten slotte kan het beletselteken ook in een citaat aangeven
    dat er een stuk tekst is weggelaten. Het beletselteken staat
    dan tussen ronde of vierkante haakjes."

Ik zet ze meestal tussen vierkante haken ('blokhaken')

Herman van der Meer

gko

Citaat van: gko op februari 09, 2011, 18:46:24 PMNiet heel erg belangrijk, want ik kan niets veranderen aan de oorspronkelijke tekst
Citaat van: hiskodevries op februari 11, 2011, 07:58:45 AM
De forum software in niet te wijzigen, overigens heb ik nog nooit een forum gezien waar je de te citeren tekst niet kan wijzigen. Je kunt ook overal een probleem van maken.

je mag toch wel een vraag stellen? Om zo'n soort reactie als die van jou te voorkomen
begon ik maar met te zeggen dat ik het niet zo belangrijk vond, helaas mislukt, bedankt Hisko

met vr gr gkoopman