Wier onbekend

Gestart door wouterbosgra, februari 09, 2011, 11:59:36 AM

Vorige topic - Volgende topic

wouterbosgra

Hoi,

Iemand enig idee welk wier dit is? Met de veldgids kom ik er niet uit, er zijn er teveel die erop lijken.

Alvast bedankt!

Margreet Kwh

Hallo Wouter,

ik weet niet welke veldgids je hebt, ik heb het Zeeboek van de JBU/KNNV.
Het lijkt me daarmee een Zeeëik. In dit boek worden er drie soorten onderscheiden; aangezien je plant luchtblazen heeft, blijven er twee over, een algemene en een zeldzame. De algemene heeft de luchtblazen in paren; dat meen ik op je foto te zien, daarom lijkt het mij te gaan om Gewone zeeëik, Fucus vesiculosus, zeer algemeen, aangespoeld gevonden; plant tot 4 cm breed en 0,5 m lang.
Maar ik kan het mis hebben, wacht op de kenners.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

wouterbosgra

Citaat van: MarKoHu op februari 09, 2011, 13:02:45 PM
Hallo Wouter,

ik weet niet welke veldgids je hebt, ik heb het Zeeboek van de JBU/KNNV.
Het lijkt me daarmee een Zeeëik. In dit boek worden er drie soorten onderscheiden; aangezien je plant luchtblazen heeft, blijven er twee over, een algemene en een zeldzame. De algemene heeft de luchtblazen in paren; dat meen ik op je foto te zien, daarom lijkt het mij te gaan om Gewone zeeëik, Fucus vesiculosus, zeer algemeen, aangespoeld gevonden; plant tot 4 cm breed en 0,5 m lang.
Maar ik kan het mis hebben, wacht op de kenners.

Hoi Margreet,

Ik heb dezelfde veldgids, en hinkte ook op het been van zeeeik. Ik wacht nog even op meer reacties, bedankt alvast!

nielsyese

Mogelijk blaaswier (Fucus vesiculosus), maar ik ben niet zeker. De foto is niet geweldig voor determinatie.
@Margreet: Welke soorten noemt dat boek? Ik ken Fucus vesiculosus onder de naam blaaswier. Welke is er volgens het boek zeldzaam?
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Margreet Kwh

Hoi Niels-Jan,

in het Zeeboek staan de volgende drie Fucus-soorten:
F.serratus (Gezaagde zeeëik), F. vesiculosus (Gewone zeeëik of Blaaswier) en F.spiralis (Kleine zeeëik). De eerste twee zijn zeer algemeen volgens het boek, de derde staat als vrij zeldzaam.
(Zeeboek van JBU/KNNV Uitgeverij, 1989, eindred.: Elsje de Ruijter en Aart Schoenmaker)
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Nietspitten

Citaat van: nielsyese op februari 09, 2011, 18:22:20 PM
Mogelijk blaaswier (Fucus vesiculosus), maar ik ben niet zeker. De foto is niet geweldig voor determinatie.
@Margreet: Welke soorten noemt dat boek? Ik ken Fucus vesiculosus onder de naam blaaswier. Welke is er volgens het boek zeldzaam?

Fucus vesiculosus : Gewone zeeëik /blaaswier
groeten, Gerrit

wouterbosgra