Brandgans met lege halsband

Gestart door frankmeer, februari 08, 2011, 22:38:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankmeer

Ik had vandaag een Brandgans met een witte halsband zonder code, op een plek waar ook 's zomers allerlei ganzen zitten van al dan niet dubieuze afkomst (vele Nijl, enkele Brand, Kol en Grote Canadees). Het was de eerste keer dat ik een Brandgans zag met een halsband; volgens mij worden bij Brandganzen normaliter alleen pootringen aangebracht? De halsband leek iets langer te zijn dan halsbanden van bijv. Kol- of Grauwe Ganzen en leek ook aan de strakke kant te zitten.

Heeft iemand enig idee wat dit te betekenen heeft?

http://waarneming.nl/waarneming/view/52230222
Frank van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Geen foto? Halsband is inderdaad niet gebruikelijk bij Brandgans. Er zijn enkele wel geringd met Halsband bij bijv. het Kleine Rietganzen vangen dacht ik.

Zonder foto zal het denk ik ook niets worden...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankmeer

Geen foto inderdaad. Ik dacht dat het misschien een tamme of ontsnapte vogel zou kunnen zijn, maar een wilde vogel geringd voor onderzoek is dus niet uitgesloten.
Frank van der Meer

Cygnus

Een dergelijke vogel is al eerder gemeld in Duitsland en Belgie. De herkomst is onbekend. In ieder geval niet bekend bij onderzoekers. Onderzoekers zouden ook geen halsband zonder inscriptie gebruiken. Dus hoogstwaarschijnlijk is deze vogel door een particulier van deze halsband voorzien.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

frankmeer

Zoiets vermoedde ik al. De vogel maakte ook niet bepaald een wilde indruk. Het klinkt natuurlijk logisch dat onderzoekers geen halsband zonder inscriptie gebruiken.
Een alternatieve verklaring zou misschien nog kunnen zijn dat de halsband door de jaren heen dusdanig sterk is verbleekt dat een eventuele inscriptie niet meer zichtbaar is, maar dit lijkt me geen aannemelijke optie.
Frank van der Meer

Cygnus

Citaat van: frankmeer op februari 09, 2011, 11:15:11 AM
Een alternatieve verklaring zou misschien nog kunnen zijn dat de halsband door de jaren heen dusdanig sterk is verbleekt dat een eventuele inscriptie niet meer zichtbaar is, maar dit lijkt me geen aannemelijke optie.

Deze laatste optie is niet mogelijk, want de inscriptie is altijd ingegraveerd en kan door verkleuring niet verdwijnen. Dit kan wel het geval zijn bij de door jou waargenomen halsband. Een particulier bedenkt om een halsband te gebruiken. Hij heeft nog een stuk wit plastic en schrijft daar, bijvoorbeeld met een zogenaamde permanent marker, een code op. Ondanks dat het een permanent marker is verdwijnt de op het plastic geschreven code na vrij korte tijd en de halsband heeft dan geen code meer.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Jeroen Nagtegaal

Vogel reageert zeker niet op brood? Anders nog wel te vangen...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

ArjenDrost †

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op februari 09, 2011, 09:18:11 AM
Er zijn enkele wel geringd met Halsband bij bijv. het Kleine Rietganzen vangen dacht ik.
Dit lijkt me onwaarschijnlijk. Ik heb op Spitsbergen wel gemengde vangsten van Kleine Riet en Brandgans gehad. De ringen voorbeide zijn tamelijk verschillend. Ik vraag me zelfs af of een nekring voor een Kleine Riet niet gewoon van een Brandje af zou vallen... Er zit een tamelijk grootte verschil in...


Groeten, Arjen

Jeroen Nagtegaal

Meende het op Cr te hebben gelezen. Is nu alleen melding van een Brand die gevangen is als bijvangst met Grauwe. Die heeft wel een halsband...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

pwolf

Zoiets als deze dus? Ditmaal op 8 maart 2011 in de Blikken bij Groede, Zeeuws-Vlaanderen. Daar maakte hij overigens net zo'n wilde indruk als de 1000+ die onderdeel van dezelfde groep uitmaakten. Geen metalen ring lijkt me een goede aanwijzing voor een amateur project. Er zijn slechts zeer weinig projecten waarbij alleen plastic werd uitgedeeld.

groeten, pim wolf
Pim Wolf, Vlissingen

frankmeer

#10
Hier nog een foto van zo'n Brandgans, mogelijk dezelfde als die van Pim.

http://waarneming.nl/waarneming/view/53737337

De vogel die ik zag, had in mijn herinnering een identieke ring als de Zeeuwse vogel. Overigens heb ik hierbij niet specifiek gelet op een pootring, toch denk ik dat een evt. pootring mij wel opgevallen was.
Frank van der Meer