reuze amoebe in zwam

Gestart door bruggeman, februari 08, 2011, 15:32:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

bruggeman

Deze haalt de 200 um. In korstzwam uit broekbos
groet,
Ida

gko

wat uitleg zou op zijn/haar plaats zijn :)
met vr gr gkoopman

bruggeman

Wat wil je weten?
Hij is zo plat als een pannekoek en heel traag, hijstulpt protoplasmapootjes uit. Als hij niet zo plat en traag en met uitstulpbare pootjes was zou ik hem eerder een plaatsje in de buurt van de pantoffeldiertjes hebben toebedacht, wamt hij heeft allemaal paralelle rijen (waarschijnlijk rijen cilia). Je kunt ze op de foto's zien. Hij is vele malen groter dan de bijna bolvormige (zonder de protoplasmapootjes) amoeben die ik doorgaans in mijn zwammen aantref, die zijn denk ik zo'n 20-30 um lang.
groet,
Ida

gko

bijv.wat doet een amoebe in een zwam?
hoeveel soorten zijn er ?
waar zitten amoeben doorgaans in behalve in zwammen?,
heeft een zwam of een ander dier voordeel van amoeben
of is het omgekeerd?
maar misschien zijn dit teveel vragen en moet ik een amoeben-site opzoeken.
met vr gr gkoopman

bruggeman

Zwammen, in dit geval korstzwammen bestaan vaak uit een vrij los weefsel en de meeste groeien op vochtige plaatsen. In en op die  korstzwammen en ook in (oude) trilzwammen leven talloze protozoa, aaltjes, beerdiertjes, amoeben, en insectenlarven. Er op vind ik allerlei collembola, rotifera, mijten, pissenbedden, jonge miljoenpoten, klokdierachtigen, diverse soorten pantoffeldiertjes en heel veel protozoa die ik niet thuis kan brengen. Ik neem aan dat ze voor een groot deel elkaar opeten. In elk geval eten ze bijna allemaal zwam (tot mijn ongenoegen)

Vroeger dacht ik dat al die protozoa waterdieren waren, maar dat klopt dus maar gedeeltelijk.

Maar gedetailleerderde kennis kun je vast beter elders vinden. Ik heb zelf veel aan de hydrobiologie van Redeke en Animals without backbones van Buchsbaum die ik ooit voor mijn tentamen invertebrate gebruikte
groet,
Ida

gko

bedankt voor je toelichting, interessante materie waar ik
best wat meer van wil weten
met vr gr gkoopman

bruggeman

Ik zie dat ik suggereer dat er in alle (korszwammen eencelligen leven. Dat is niet waar, het zijn vooral de wat oudere, al wat aftakelende exemplaren waar je ze in vind. iK denk dat ze deel uitmaken van het verteringsproces van de zwam. Bovenop zwammen jong en oud kun je van alles vinden, vooral pantoffeldiertjes.

Maar ik denk dat als je een beetje halfvergaan planten materiaal onder je mic legt je ook je ogen uit zult kijken. Maar ook mosplantjes bieden vaak onderdak aan een allerlei kleine dierjes. Of schraap wat algen van een boom en kijk wat daar allemaal in zit.
groet,
Ida