Zwaantje afknallen en de medemens intimideren

Gestart door Norman, februari 08, 2011, 11:27:16 AM

Vorige topic - Volgende topic

Norman

Van destentor.nl:
LIENDEN- Een 19-jarige Ommerense is vrijdag in het nauw gedreven door een jager en een man op een shovel. De jonge vrouw wilde aan de Panderweg in Lienden een gewonde zwaan redden, die door de jager geraakt was.
De jager zou vaker vanuit een jeep op zwanen schieten en was hier door de vrouw al eerder op aangesproken. Hij vond dat de vrouw zich daar niet mee moest bemoeien. Toen de Ommerense zich over de zwaam bekommerde, dreef de jager haar samen met een man op een shovel in het nauw. De angstige vrouw belde 112 maar kreeg geen hulp.
Toen zij later iemand anders belde om de gewonde zwaan op te vangen, schoot de jager het beest vanuit zijn auto dood. Volgense de Ommerense vlogen de kogels daarbij om haar oren. Met hulp van onder andere Joop de Jonge van de Partij voor de Dieren, kwam de politie toch nog. De vrouw en haar moeder hebben aangifte gedaan.

http://www.hartvannederland.nl/nederland/gelderland/2011/zwanenredster-bedreigd-en-beschoten/

grutto


Ja die man met het geweer zal wel een speciale ontheffing hebben gehad van de Provincie.
De personen die de zwaan wilde "redden" zullen vast op percelen gelopen hebben, waar ze niets hebben te zoeken.
De Partij van de Dieren maakt er weer een zalig kul verhaal van en ze hebben weer "belangrijk" nieuws.

Bijna elke Provincie geeft speciale toestemmingen voor zwanen en als we dat niet willen moet dat van uit de politiek worden aangepakt naar mijn idee.

M.vr.gr.

Grutto
Groet
Tjeerd

Norman

Ik twijfel er niet aan of die jager een akte en vergunning had.

Wel is het afkeurenswaardig dat dit op de openbare weg plaatsvond (afgaande op de beelden) en dan is het natuurlijk buitengewoon verwerpelijk dat de jager langs de dochter en haar moeder schoot om de Zwaan af te knallen.

Daarnaast is het triest dat er een PvdD lid aan te pas moet komen voordat de politie in beweging wil komen.
Ik zie daar geen kulverhaal in? 

snwja3

Citaat van: grutto op februari 08, 2011, 12:46:18 PM

Ja die man met het geweer zal wel een speciale ontheffing hebben gehad van de Provincie.
De personen die de zwaan wilde "redden" zullen vast op percelen gelopen hebben, waar ze niets hebben te zoeken.
De Partij van de Dieren maakt er weer een zalig kul verhaal van en ze hebben weer "belangrijk" nieuws.

Bijna elke Provincie geeft speciale toestemmingen voor zwanen en als we dat niet willen moet dat van uit de politiek worden aangepakt naar mijn idee.

M.vr.gr.

Grutto

Dus jij keurt dat gedrag goed!  ???  Tja, geheel zegt wel wat over jou en de rest van je kornuiten .....  :'( te triest voor (verdere) woorden!
Wietze Janse

grutto

Citaat van: Norman op februari 08, 2011, 13:05:25 PM

Wel is het afkeurenswaardig dat dit op de openbare weg plaatsvond (afgaande op de beelden) en dan is het natuurlijk buitengewoon verwerpelijk dat de jager langs de dochter en haar moeder schoot om de Zwaan af te knallen.



Zeker helemaal eens als dit een feit is, dient er aangifte gedaan te worden. Maar de feiten zijn (nog) niet precies bekend denk ik en de PvdD blaast altijd zo emotioneel van de hoge toren dat ik ze niet meer geloof en niet deskundig vind.

Groet,

Grutto
Groet
Tjeerd

snwja3

Citaat van: grutto op februari 08, 2011, 14:37:36 PM
Citaat van: Norman op februari 08, 2011, 13:05:25 PM

Wel is het afkeurenswaardig dat dit op de openbare weg plaatsvond (afgaande op de beelden) en dan is het natuurlijk buitengewoon verwerpelijk dat de jager langs de dochter en haar moeder schoot om de Zwaan af te knallen.



Zeker helemaal eens als dit een feit is, dient er aangifte gedaan te worden. Maar de feiten zijn (nog) niet precies bekend denk ik en de PvdD blaast altijd zo emotioneel van de hoge toren dat ik ze niet meer geloof en niet deskundig vind.

Groet,

Grutto
Maar wat wordt er dan opgeblazen?
Ben met je eens dat de 'emotionele' daad van de vrouw hier niet 'van nut' was, maar dat mag nooit reden zijn tot het buitensporig gedrag van boer/jager en het goedpraten hiervan met niet terzake doende argumenten.
Wietze Janse


Marina

Tjeerd, ongeacht de standpunten over jacht, je weet best dat je niet mag schieten wanneer er mensen vlak naast staan.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

gko

#8
Citaat van: grutto op februari 08, 2011, 12:46:18 PM

Ja die man met het geweer zal wel een speciale ontheffing hebben gehad van de Provincie.
De personen die de zwaan wilde "redden" zullen vast op percelen gelopen hebben, waar ze niets hebben te zoeken.
De Partij van de Dieren maakt er weer een zalig kul verhaal van en ze hebben weer "belangrijk" nieuws.

Bijna elke Provincie geeft  toestemmingen voor zwanen en als we dat niet willen moet dat van uit de politiek worden aangepakt naar mijn idee.

M.vr.gr.

Grutto

als uw naam grutto is, zult u de weidevogels wel een warm hart toedragen,
zelfs als je een ontheffing hebt, hoef je die nog niet te gebruiken,
natuurlijk zal er onderzocht moeten worden waardoor de zwaan verwond is,
ik ben zelf ook eens bedreigd (met geweer) door een jager, die aangeschoten eenden
maar dood trapte i.p.v. er nog een dure kogel aan te spenderen.
voor mij is het nog maar de vraag wie het grootste kulverhaal heeft,
u of de partij voor de dieren
met vr gr gkoopman

ArjanH

Citaat van: grutto op februari 08, 2011, 12:46:18 PM

De personen die de zwaan wilde "redden" zullen vast op percelen gelopen hebben, waar ze niets hebben te zoeken.

M.vr.gr.

Grutto


Grutto, in een andere reactie van je geef je aan dat je denkt dat de feiten (nog) niet bekend zijn. Hoe kun je dan beweren dat de "zwanenredders" vast op percelen hebben gelopen waar ze niets te zoeken hebben ? Dat is een veronderstelling, geen feit.

vuurvlinder

Wellicht een domme vraag maar waarom wordt er op Zwanen geschoten? Ik kan mij niet voorstellen dat die beesten erg schadelijk zijn voor gewassen.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Norman

De vraag is minder dom dan het afschieten hiervan.  ;D

Maar ja, ook de Knobbelzwaan is aangemerkt als schadelijk dier en moet dus het veld ruimen.
Ik ken gevallen in de Ronde Venen waar de nesten van zwanen werden vernietigd, het was verbazend hoe snel de zwanen in de buurt een nieuw nest hadden gebouwd.

In de Stentor vond ik nog een artikel hierover;

Knobbelzwaan: prachtig en lastig 

door Gerald Meijer geraldmeijer@destentor.nl. zaterdag 15 mei 2010 | 06:26

OVERIJSSEL - De knobbelzwaan is het 'meest sierlijke dier', vindt J. Boelm van Stichting Faunabeheereenheid Overijssel.Maar wel eentje die boeren grijze haren bezorgt. En dus mag de statige vogel ook dit jaar weer worden 'verstoord' - indien nodig - afgeschoten. Maar alleen bij 'belangrijke schade'.

De provincie Overijssel staat al jaren het verjagen van knobbelzwanen op boerenland toe. De dieren eten gras, maar trekken de plant met wortel en al uit de grond. "Er zijn bedrijven bij die voor tienduizend euro schade hebben", zegt Boelm. De kosten voor een nieuwe grasmat zijn niet mals. En die grasmat is - via koe en melk - uiteindelijk het inkomen van de boer. Ook wintergraan is niet veilig voor ze. De dieren zijn met name in de winter te vinden op landbouwgrond. Waar niet alleen hun honger maar ook hun mest voor schade zorgt. Schadefondsen keren jaarlijks vele tienduizenden euro's uit voor veelvraten als de knobbelzwaan en allerlei soorten ganzen.

Jagers die knobbelzwanen afschieten hoeven niet op veel sympathie van 'het publiek' te rekenen. Bovendien is de majestueuze vogel een prachtig, sierlijk dier, vindt Boelm. "Daarom gaan we er uiterst zorgvuldig mee om." Dus liever verjagen, een schot in de lucht. En als het niet anders kan: een vogel afschieten, in de hoop dat de dieren wegblijven. Liever grijpen de ongeveer twintig Overijsselse (ver)jagers van de Stichting Faunabeheer naar andere schrikmiddelen. Ze mogen vogelverschrikkers gebruiken, vlaggen en linten, knalapparaten en vogelafweerpistool. Wie meent alsnog gericht te moeten schieten, moet dat '24 uur van tevoren melden' bij de mensen van Faunabeheer. Met een duidelijke omschrijving waarom dat écht nodig is.

Maar helpt het? Misschien voor het perceel dat last heeft van de knobbelzwaan. Maar een permanente oplossing lijkt ijdele hoop. Het aantal knobbelzwanen neemt alleen maar toe. In de jaren zestig broedden er in Nederland rond de 2000 paren. Dat zijn er nu tegen de 6500, meldt Vogelbescherming Nederland. In deze regio zijn de meeste zwanen te vinden in de omgeving van Zwolle en Kampen. De reden: nabijheid van veel grasland (voor de winter), beschutte vaarten en sloten (voor de broedperiode) en het open water van de randmeren (voor zomer en vroege herfst).

Veel knobbelzwanen zijn nazaten van uit gevangenschap ontsnapte dieren. Het eerste broedpaar in Nederland is van vlak na de oorlog, in het Zwarte Meer-gebied.     

Norman

Overigens, en ik krijg het me bek bijna niet uit, staan er in deze link soms nog wel zinnige opmerkingen;

http://jachtforum.messageboard.nl/viewtopic.php?p=149521

Treffend vond ik een opmerking, in een docu over de vossenjacht in Vlaanderen, van de voorzitter van de Vlaamse Vogelbescherming dat als een jager spreekt over de biotoopverbeteringen die hij pleegt te doen in zijn jachtveld, deze altijd ten faveure is van de bejaagbare soorten, nooit om bijvoorbeeld de Grauwe Gors, Steenuil, Das, etc, etc. het naar het zin te maken.

vuurvlinder

Inderdaad staan daar af en toe zinnige opmerkingen.

Om even terug te komen op de mogelijke landbouw schade. Heb ff gezocht op het www en kwam tot de conclusie dat een koe 80 kg. gras per dag eet. Een gans 500 gr. tot 1 kg. Ik schat zo in dat een zwaan dan misschien 2 kg. per dag eet. Ik vraag mij dan af wat de schade is voor een melkveehouder met 100 koeien. Die 100 koeien vreten dan 8000 kilo gras per dag. Een groep van 20 zwanen zou 40 kg. per dag eten, hetzelfde wat een halve koe per dag vreet. Die schade is naar mijn mening niet zo groot dat afschot van zwanen gerechtvaardigd is. Of maak ik ergens een rekenfout? :rolleye:
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

gko

met vr gr gkoopman

Jeroen Nagtegaal

Zwanen vreten niet alleen. Dan zouden boeren er minder problemen mee hebben. Koeien zijn zeikers die niet daar eten waar een keutel ligt. En Zwanen en Ganzen hebben platvoeten waarmee ze redelijk wat meter kunnen plattrappen. Als je het er niet mee eens zijn moet ook maar geen boerenproducten eten. Iets wat bijna niet kan.

Overigens vind ik het schieten van Zwanen wat zinloos, die beesten zijn goed met de hand te vangen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

joostheeremans

Citaat van: grutto op februari 08, 2011, 12:46:18 PM

Ja die man met het geweer zal wel een speciale ontheffing hebben gehad van de Provincie.
De personen die de zwaan wilde "redden" zullen vast op percelen gelopen hebben, waar ze niets hebben te zoeken.
De Partij van de Dieren maakt er weer een zalig kul verhaal van en ze hebben weer "belangrijk" nieuws.

Bijna elke Provincie geeft speciale toestemmingen voor zwanen en als we dat niet willen moet dat van uit de politiek worden aangepakt naar mijn idee.

M.vr.gr.

Grutto


Vreemde reactie. Volgens mij gaat het niet om de zwanenbestrijding maar om het walgelijke gedrag van deze jager. Of is dit tegenwoordig normaal in het jagersgilde? IPV je druk te maken over wat de partij van de dieren (PVV is overigens nog veel meer anti-jacht, en heeft een veelvoud van het aantal zetels van de PvdD) ervan vindt, kan je je beter een druk maken om het gedrag van jagers die hun eigen hobby hiermee naar de eeuwige jachtvelden helpen.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

leonwillems@home.nl

zie ook de volgende rechtszaak:
http://jure.nl/bn6087

Overigens, knobbelzwanen richten niet alleen "schade" aan grassen aan, maar ook aan granen.

~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

grutto

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op februari 09, 2011, 08:13:01 AM
Zwanen vreten niet alleen. Dan zouden boeren er minder problemen mee hebben. Koeien zijn zeikers die niet daar eten waar een keutel ligt. En Zwanen en Ganzen hebben platvoeten waarmee ze redelijk wat meter kunnen plattrappen. Als je het er niet mee eens zijn moet ook maar geen boerenproducten eten. Iets wat bijna niet kan.

Overigens vind ik het schieten van Zwanen wat zinloos, die beesten zijn goed met de hand te vangen.

Dit is ook de reden waarom er in de meeste provincies door Gedeputeerde Staten afschot wordt verleend naar aanleiding van een plan wat door provinciale organisaties die mede met natuurbescherming bezig zijn. is gemaakt.

Opmerkelijk dat hier iemand ook stelt dat ze gemakkelijk met de hand gevangen kunnen worden  ???

Als de man met het schietijzer inderdaad van de openbare weg zulke rare dingen doet dan moet daar tegen opgetreden getreden worden dat heb ik in het begin van dit Topic ook al duidelijk aangegeven.

M.vr.gr.

Grutto
Groet
Tjeerd

ArjanH

#19
Citaat van: joostheeremans op februari 09, 2011, 09:05:37 AM
(PVV is overigens nog veel meer anti-jacht, en heeft een veelvoud van het aantal zetels van de PvdD)


Dan wordt het toch hoog tijd dat grote "dierenvriend" Dion Graus eens wat van zich laat horen. Maar die zal van grote leider Wilders wel te horen hebben gekregen dat hij zich moet beperken tot het ter sprake brengen van "rituele slachtingen". Voor de rest valt het met het anti-jacht standpunt van de PVV wel mee. Ze maken er in ieder geval geen halszaak van dat de VVD en het CDA daar anders over denken.

joostheeremans


Gekopieerd uit partijprogramma 2010 PVV:
Jacht speelt een rol in het wildbeheer. Wij zijn tegen plezier- druk- en drijfjacht maar voor
noodafschot en/of beheersjacht als er gevaar dreigt voor mens of dier. Gewonde dieren mogen
ook worden afgeschoten, maar alleen door professionele jagers die een jaarlijkse schiettest
moeten afleggen.


De pvdd houdt er inderdaad meer anti-jacht ideeën op na:(http://www.partijvoordedieren.nl/downloads/verkiezingsprogramma2010.pdf  en dan vanaf 3.2)


Overigens zijn er vandaag vragen gesteld aan de minister over bovengenoemd incident, daarnaast zijn er vragen gesteld over de drie jachtaktes die eind januari zijn afgenomen van jagers wegens vervalsing van die akte.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: grutto op februari 09, 2011, 17:24:47 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op februari 09, 2011, 08:13:01 AM
Overigens vind ik het schieten van Zwanen wat zinloos, die beesten zijn goed met de hand te vangen.
Opmerkelijk dat hier iemand ook stelt dat ze gemakkelijk met de hand gevangen kunnen worden  ???
Hoezo vreemd?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Vincent Hart

Citaat van: Norman op februari 08, 2011, 23:01:01 PM
Knobbelzwaan: prachtig en lastig 

door Gerald Meijer geraldmeijer@destentor.nl. zaterdag 15 mei 2010 | 06:26

OVERIJSSEL - De knobbelzwaan is het 'meest sierlijke dier', vindt J. Boelm van Stichting Faunabeheereenheid Overijssel.Maar wel eentje die boeren grijze haren bezorgt. En dus mag de statige vogel ook dit jaar weer worden 'verstoord' - indien nodig - afgeschoten. Maar alleen bij 'belangrijke schade'.

De provincie Overijssel staat al jaren het verjagen van knobbelzwanen op boerenland toe. De dieren eten gras, maar trekken de plant met wortel en al uit de grond. "Er zijn bedrijven bij die voor tienduizend euro schade hebben", zegt Boelm. De kosten voor een nieuwe grasmat zijn niet mals. En die grasmat is - via koe en melk - uiteindelijk het inkomen van de boer. Ook wintergraan is niet veilig voor ze. De dieren zijn met name in de winter te vinden op landbouwgrond. Waar niet alleen hun honger maar ook hun mest voor schade zorgt. Schadefondsen keren jaarlijks vele tienduizenden euro's uit voor veelvraten als de knobbelzwaan en allerlei soorten ganzen.
PUNT

Zo is het een mooi afgerond verhaal zonder volslagen zinloze 'maatregelen' die nooit iets anders zullen worden dan bij de haren erbij gesleepte excuses om pief-paf-poef te mogen blijven doen omdat bepaalde lieden dat leuk (en niet nodig/nuttig/etc.) vinden.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

GeoRatten

Even de discussie over de jacht terzijde... Als iemand willens en wetens een gevaarzetting voor personen en zaken creëert met een (vuur)wapen en munitie dan is het wat mij betreft akte/verlof en wapen + munitie inleveren. Ook al loopt een overemotionele activist ergens waar hij of zij niet mag komen, dan nog hoort degene met het wapen de meest wijze partij te zijn. Zelfs dreigen met een wapen zou al tot intrekking van akte/verlof moeten leiden.

Gewoon mijn bescheiden mening.

Francina
Altijd éérst fotograferen, dan determineren!