Hoofdmenu

Naaktslak

Gestart door aport, februari 08, 2011, 00:49:40 AM

Vorige topic - Volgende topic

aport

Ook deze kwam ik tegen
ongeveer 3.5cm lang (dus ik denk soort wegslak?)
Groet,  Arjan


Margreet Kwh

Hallo Arjan,

het lijkt me een Deroceras, akkerslakje, misschien een Zuidelijke akkerslak, D. panormitanum, maar wacht op de kenners.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Tello Neckheim

Het is een mooie en duidelijke foto van de Zuidelike akkerslak Deroceras panormitanum. Een kenmerk van deze soort is de lichtgekleurde ronde vlek rond de ademopening. Deze soort is een tijd over het hoofd gezien omdat hij lijkt op de kleinere inheemse Deroceras laeve maar is tegenwoordig vrijwel overal te vinden in Nederland.

Met vriendelijke groeten Tello Neckheim

aport

Hoi Tello,
Nogmaals bedankt voor alle info,  maar ik heb nog een vraagje. Misschien dat jij hier antwoord op kan geven:
Heb een sleutel voor naaktslakken gevonden en daar wordt bij Deroceras gesproken van een duidelijke ontwikkelde kiel.
Nou dacht ik dat dit een soort richel bovenop de rug van de slak was maar die kan ik hier niet terugvinden.
(Eigenlijk bij geen enkele slak)
Of zit ik er nu helemaal naast?
Groet,  Arjan





Tello Neckheim

Met de kiel wordt bedoelt een gekleurde of scherpe rand (of combinatie) op de bovenkant van de naaktslak van de staartpunt tot de mantel. Sommige soorten hebben een volledige kiel of een kiel vanaf de staartpunt die vervaagd richting mantel of in het geheel geen kiel. Bij afwezigheid is de doorsnede van de naaktslak van boven volledig afgerond. Bij Arion soorten is er vrijwel geen kiel, bij Limacidae is er een 2/3e kiel en bij Milacidae is er een kiel van staartpunt tot mantel. En dit dan bij de westeuropese soorten.
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim