Hoofdmenu

coprofiel

Gestart door peterpeperkamp, februari 08, 2011, 00:31:23 AM

Vorige topic - Volgende topic

peterpeperkamp

Deze mestbewoner kan ik niet thuis brengen met E&E fungi on dung.
vruchtlichaampje diam. ca 2 mm, gelig-oranje , heeft aanvankelijk veel weg van Iodophanus carneus, maar is J- (mest 2)
Bij rijper worden wordt het oppervlak zeer poreus en viltig ogend , als  een viltig sponsje ( mest3)
Parafysen lijken ver naar buiten te groeien alsof het haartjes zijn en worden gesepteerd en vertakt , asci operculate ( mest4)
sporen tot 25 um lengte en duidelijk fijn wrattig/pokdalig ( mest5)


wie heeft een suggestie


( eventueel materiaal voor een liefhebber aanwezig )







Groet Peter

Gulistan

Zou het Iodophanus carneus kunnen zijn?
Groeten van Christiane

Dieter

Christiane,
Volgens de uitleg van Peter niet. Maar ik vermoed wel dat het deze soort is. Probeer nog eens in die richting...

Mvg Dieter
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

Gulistan

mest3 is volgens mij nog lang niet rijp, maar juist een jong stadium
Groeten van Christiane

peterpeperkamp

Citaat van: Gulistan op februari 08, 2011, 09:29:04 AM
mest3 is volgens mij nog lang niet rijp, maar juist een jong stadium


Hallo Christiane, foto m2 en m3 staan echt in de goede groeivolgorde, en ik heb al een aantal keren op J+ getest maar nee hoor., ik zal straks een detail plaatje maken van nr 3.



Groet Peter

Gulistan

Je kan best eens gelijk hebben, niet goed genoeg gekeken. Heb je het kleine schijfje ernaast al gezien en onderzocht?
Groeten van Christiane

peterpeperkamp

#6
Citaat van: Gulistan op februari 08, 2011, 17:27:57 PM
Je kan best eens gelijk hebben, niet goed genoeg gekeken. Heb je het kleine schijfje ernaast al gezien en onderzocht?


nee kleine witte schijfje (nog) niet bekeken maar zo te zien is het Coprotus granuliformis .
de hele keutel staat ook nog vol Podospora's /Schizotheciums


plaatje nog niet gemaakt eerst een hapje eten


Hoi hoi
Groet Peter

peterpeperkamp

Ben eruit... toch I. carneus, de blauwverkleuring met Melzer was gewoon niet te zien op een paar enkele asci, een overrijp exemplaar maar weer eens aangesneden en de "gaten" in het vruchtlichaam en het vezelig uiterlijk blijken aan elkaar geplakte lege asci te zijn, een heel bosje lege asci huidjes geven het effect van een gat in het vruchtlichaam, en in zo'n kluitje velletjes  zie je de blauwverkleuring wel... ( is wat zwart op de foto )
Foto mest 3 wat vergroot ( mest3_2 ) zo heb je de "gaten" beter in de gaten .....


Groet Peter

Dieter

Ik dacht het wel. Mooi dat je eruit bent!  :duim:
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV