Hoofdmenu

Boeken over rupsen

Gestart door Marijn_Verbeek, februari 05, 2011, 21:41:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marijn_Verbeek

Tegenwoordig weer verkrijgbaar:
Jim Porter. Colour Identification Guide to Caterpillars. Herdruk 2010.
http://www.vermandel.com/index.php?cat=&sub=&item=9.002

Prima boek!

Groet,
Marijn
Groet,
Marijn Verbeek

acherontia

CiteerPrima boek!

Vind je echt dat dit een goed determinatiewerk is? Volgens mij worden er nergens soortonderscheidende kenmerken genoemd, worden veel rupsen niet representatief afgebeeld, wordt er nauwelijks variatie getoond en zijn op veel foto's de juiste kenmerken niet goed zichtbaar. De beschrijvingen laten m.i. ook veel te wensen over. Maar toegegeven er is geen echt alternatief en dat maakt het wellicht het beste rupsenboek van dit moment....


Jeroen

Marijn_Verbeek

Op die lijn zit ik ook hoor... Uit gebrek aan beter vind ik dit een prima boek.
Voor de gemiddelde vlinderaar zal hier een zee aan informatie in staan, maar een compleet determinatiewerk is het zeker niet.

Groet,
Marijn
Groet,
Marijn Verbeek

acherontia

#3
Voor een beginnende rupsenliefhebber is het boek naar mijn mening misschien wel een miskoop. Juist door de opzet zal men geneigd zijn om puur op basis van plaatjes kijken tot een determinatie te komen. En dat gaat gegarandeerd mis met dit boek en ook de beschrijvingen helpen je dan veelal niet verder. Echt kwalijk is dat bij zeer sterk gelijkende soorten, die eigenlijk niet of zeer lastig van elkaar te onderscheiden zijn, zoals de Epirrita's, wel voor de soorten totaal verschillende variaties van de rupsen afgebeeld worden zodat op zijn minst de schijn gewekt wordt dat de soorten makkelijk van elkaar te onderscheiden zijn.

Überhaupt denk ik dat het boek weinig geschikt is om bijvoorbeeld Eupithecia-, Scopula- en Idaea-rupsen te determineren. Hetzlefde geldt voor veel uiltjes-rupsen. En zelfs bij gelijkende soorten waar goede kenmerken van bekend zijn om ze van elkaar te onderscheiden is verzuimd om die kenmerken te benoemen. Hierbij kan gedacht worden aan Furcula-rupsen, gelijkende Arctiidae-rupsen (fuliginosa, urticae, lubricipeda, sannio), maar ook Drepana curvatula en D. falcataria, Clostera pigra en C. curtula en bijvoorbeeld Notodonta torva en N. ziczac.

Als ik dat allemaal in ogenschouw neem en dan ook nog het feit dat de afbeeldingen eigenlijk te klein zijn, vaak maar een aanzicht tonen en zelden representatief zijn voor de voorkomende variatie dan ben ik van mening dat de waarde van het boek vaak overschat wordt. Het lijkt mij in ieder geval iets dat mensen mee moeten nemen wanneer overwogen wordt om het boek aan te schaffen.

Groeten,

Jeroen

Rob

Ik wil me dit jaar graag eens gaan toeleggen op rupsen van de macronachtvlinders, maar ik heb er echt nul komma nul verstand van. Is er een alternatieve, geschiktere methode dan met Porter aan de slag te gaan? Verlies je als leek op determinatiewebsites niet totaal het overzicht doordat je geen idee hebt waar je moet beginnen?


En om nu elk gevonden rupsje op dit forum te smijten...  :rolleye:

acherontia

Rob, helaas is er niet echt een goed (betaalbaar) makkelijk alternatief. Werken met een verzameling van boeken is een manier. (ik heb denk ik 1 meter aan rupsenboeken staan). Maar als je met rupsen van macro's aan de slag wilt gaan ontkom je er eigenlijk niet aan om gewoon te beginnen met opkweken. Is verreweg de beste manier om ervaring met soorten op te doen, ze te leren kennen en de manier om kennis over de biologie en ecologie van soorten op te doen. En je mag mij per e-mail altijd foto's ter determinatie voorleggen hoor! Ga anders een keer mee rupsen kloppen/slepen/zoeken. Als je met rupsen aan de slag wil zul je Porter vast wel aan gaan schaffen, rupsen zijn verslavend :)

Jeroen

cyprio

#6
Ze zijn zeker verslavend! Jeroen, ik wacht wel op een boek van jou!
Ik heb dit boek (Jim Porter. Colour Identification Guide to Caterpillars) ook en vind het zeker niet erg gedetailleerd. Er hadden van mij ook wel wat meer verschillende foto's van één soort in gekund, gezien elke vervelling bijna een andere kleur rups tevoorschijn tovert.
Ik zie...wat ik niet fotografeer en ik fotografeer...wat ik niet zie.
Groet, Anneke van der Veen

Sjoerd

Ik kwam dit boek net tegen op internet: http://www.vermandel.com/product.php?pid=1467
Weet iemand hier iets meer van af? Helemaal niet zo duur, maar ook lang niet compleet, als er 500 soorten in staan...
groet Sjoerd

Elachista

Dat boek staat vaak in (openbare) bibliotheken maar dan nog de oude versie. Tekeningen = altijd onhandig bij rupsen, en in dit boek staan vooral de meer herkenbare rupsen in. Er van uit gaande dat jij die rupsen wel kent, heb je eigenlijk niks aan dit boek.
Groet,
Tymo

Sjoerd


Lucas de By

Alles goed en wel , tijd voor initiatief om DE ultieme rupsendeterminatiegids te maken ,en meteen te linken aan de (nacht)vlinders.

Er zijn hier genoeg mensen met kennis en verstand van zaken ,nu alleen nog een sponsor .

Ben benieuwd ,

Gr. Lucas

xerocomis

http://www.ukleps.org/ScientificNamesFamilyGroups.html

Ik heb deze website van Jeroen gekregen en als je begint met rupsen, net als ik, dan is dit wel erg een erg goede site.

Groet,
Bas
Met vriendelijke groet,
Bas de Graaff

Rayan Majoor

Het boek dat Jeroen Voogd zelf heeft geschreven is zojuist uitgegeven: https://knnvuitgeverij.nl/artikel/het-nachtvlinderboek.html
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

stevenschoevaart

Ik zag dat deze in ontwikkeling is/op binnenkort te verschijnen staat: Field Guide to the Caterpillars of Great Britain and Ireland met o.a. afbeeldingen door Richard Lewington.
Weet iemand misschien of er ook een NL-vertaling op stapel staat?
Steven Schoevaart
Steven Schoevaart

gbeersma

Citaat van: Rayan Majoor op oktober 08, 2019, 11:09:12 AM
Het boek dat Jeroen Voogd zelf heeft geschreven is zojuist uitgegeven: https://knnvuitgeverij.nl/artikel/het-nachtvlinderboek.html

Dit boek ziet er interessant uit, maar is best prijzig. Is het die prijs waard als je het vooral voor de rupsen zou gebruiken?
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

jck

Ga naar de pagina van de KNNV Uitgeverij en klik op Inkijkexemplaar. Je ziet een aantal pagina's uit het boek waaronder een paar met de soortinfo van imago en rups.

Alleen de volwassen rups wordt afgebeeld, voor jongere rupsjes heb je nog altijd het forum van Wrn of een andere site (Lepiforum/UK Leps o.i.d.) nodig.

Achterin het boek staat een Index op waardplant, wat de zoektijd ook kan verkorten.

Een prachtig boek - gelukkig had ik 2 boekenbonnen liggen :blink:

James

gbeersma

Ik ga die van mij ook opzoeken. Bedankt James.  :duim:
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Rayan Majoor

Zeker een nuttig boek. Geeft ook duidelijke informatie over de levenscyclus en geeft aan waarop je moet letten bij de determinatie van de (volwassen) rupsen. Ook bij de volwassen vlinders staat uitgebreide informatie. Zeker een aanrader
Citaat van: gbeersma op januari 06, 2020, 20:58:15 PM
Dit boek ziet er interessant uit, maar is best prijzig. Is het die prijs waard als je het vooral voor de rupsen zou gebruiken?
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

belle

Boek van Jeroen Voogd net gekocht. Schitterend, met goede beschrijvingen van rupsen en vlinders, zoals Rayan ook al zei. Het is een prachtig zoek- en naslagwerk. Geen veldgids voor de duidelijkheid (te groot) ...  :duim:
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Elachista

Citaat van: stevenschoevaart op januari 06, 2020, 13:12:59 PM
Ik zag dat deze in ontwikkeling is/op binnenkort te verschijnen staat: Field Guide to the Caterpillars of Great Britain and Ireland met o.a. afbeeldingen door Richard Lewington.
Weet iemand misschien of er ook een NL-vertaling op stapel staat?
Steven Schoevaart

Een vertaling van een dergelijk boek lijkt me niet direct een issue, de aanpassing aan de NL situatie weer wel. Lijkt me dat het al dan nu wat overbodig is als je het boek van Porter (Caterpillars of the British Isles) naast Jeroen zijn boek hebt. Al is overbodig een gevaarlijk woord, zeg nooit nooit. Het punt bij rupsen is dat details soms zo obscuur zijn en variatie (denk ook aan verschillen tussen stadia) parten speelt en het maar de vraag is of Lewington en collega's daar op ingespeeld hebben. Mocht dat wel zo zijn, dan is een Nederlandse editie natuurlijk het overwegen waard, als is het maar om de bestaande werken voor het Nederlandse taalgebied aan te vullen. Het voordeel is dan natuurlijk wel dat een dergelijk werk veel overzicht biedt en uitsluitend toegespitst kan worden op primair de kenmerken van verschillende soorten rupsen. Het is ook maar de vraag of de nieuwe titel voor het eerst wél de bekende makkelijk herkenbare pappenheimers qua micro's gaat tonen. Vooralsnog moeten we terug naar 1910 toen dat voor het laatst gedaan werd door Spuler (Die Raupen der Schmetterlinge Europas, zie bijv. http://www.biolib.de/spuler/raupen/screen/nachtrag_tafel_10.jpg) en daarvoor zelfs omstreeks 1890 door Buckler (The Larvae of the British Butterflies and Moths).
Groet,
Tymo