Zoetwaterslak op het strand

Gestart door peeterke, februari 05, 2011, 11:14:13 AM

Vorige topic - Volgende topic

peeterke

Zondag 30 jan het strand bij Ter Heijde bezocht en van een "interessante" gruisplek wat foto's gemaakt met de telefoon.
Meer gefocust op het maken van de foto dan op het onderwerp word je thuis aangenaam verrast bij het bekijken ervan. En natuurlijk geen monster meegenomen...... :'(

Te midden van zeeboontjes Echinocyamus pusillus ligt een zoetwater? slak, maar ja, dan wordt het moeilijk.
Wellicht iets van een Lymnaeidea? Radix? Stagnicola? Galba?
Maar die zijn meestal donker en dit exemplaar is behoorlijk wit; weet iemand daar iets over op te merken?

Teruggeworpen op de beginselen.. het begint met GOED waarnemen. ::)

Kees
vriendelijke groeten,

Kees

nielsyese

Waarom zou het een zoetwaterslak zijn?
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

bruggeman

Ik denk ook aan een Radix, maar zonder het schelpje goed bekeken te hebben van uit al;le standen en de embryonale windingen te hebben gezeien durf ik niets met zekerheid te zeggen.

Ik vind geregeld land- en zoetwaterslakken in zeeschelpgruis. Ik denk aan een zoetwaterslak omdat de schelp erg dun is en dat komt niet zo veel voor bij zeeslakken (uitzonderingen Philinidae en sommige Odostomia's maar de laatste hebben een tand). Ook in rivier aanspoelsel vind je vaak lege huisjes die wit zijn geworden van allerlei bruine soorten.

groet,
Ida

Tello Neckheim

Ik denk dat het een landslak is, namelijk Succinella oblonga (Langerekte barnsteenslak). Deze soort komt in deze vorm veel voor in de Nederlandse duinen, levend en als fossiel. Soms kom je in uitgestoven zand in de zeeduinen de soort massaal tegen en lijkt uitspoelen of verplaatsing door de wind naar het strand logisch.
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim