Leica oculair

Gestart door Giel72, februari 03, 2011, 21:48:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Giel72

Weet iemand of de nieuwe oculairen van Leica ook bruikbaar zijn op de oude APO televids?

KorHaan

Hallo Giel,

Volgens mij niet. Ik weet dat het nieuwe Swarovski-oculair 25-50x wel is te gebruiken op de oude Swaro-body's 65 en 80, en ik weet zeker dat ik ergens op Birdforum heb gelezen, dat het Leica 25-50x oculair niet past op de oude APO Televid body, maar hoewel ik me drie slagen in de rondte heb gezocht, ik kan het niet meer vinden op Birdforum. Ik zal even informeren, dan weten we het zeker.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Giel72

HOI Ronald

dank voor de moeite alvast. Mijn huidige oculair is de ring licht van beschadigd. Kan wel weer hetzelfde kopen, of nog even hiermee door. Echter dat nieuwe oculair is toch wel fraai!
Maar goed, meestal maken ze dat vanwege handelstechnische redenen toch eer anders helaas!

gr

Michiel

KorHaan

Ha Michiel,

Nog even gezocht, en gevonden:


http://www.birdforum.net/showthread.php?t=165180

( Zie post 5 en post 7 )



Helaas wat ik al dacht, het nieuwe 25-50x Leica oculair past niet op de oude 77mm
body, omdat het gedeelte dat in de scoop gedraaid wordt te groot is.
Dus nieuw oculair betekent ook nieuwe body... kassa.

Het is inderdaad wel een heel mooi oculair; twee jaar terug, toen de nieuwe Leica's 65 en 82 net uit waren, de 82 uitgeprobeerd op het vogelfestival. Ik had toen nog mijn Zeiss 65, met 23x groothoek-oculair, maar de Leica op 25x is gewoon nog wijder. Zelfs op 50x is het beeld indrukwekkend groot.
Toen ik de prijs hoorde ben ik gauw een biertje gaan halen voor de schrik.

Vriendelijke groet,

Ronald

Giel72

Hoi Ronald,

dank voor de link.
Inderdaad wat ik al vreesde....
Leuke forum trouwens daar, hakken flink op elkaar in.  :wacko:

gr

Michiel

KorHaan

Er zitten mensen op die verschrikkelijk veel weten van optiek, soms wringt dat wel 's een beetje. De meeste keren echter, is men erg beleefd tegen elkaar.
Maar of de gemoederen nou hoog oplopen, of dat het er rustiger aan toegaat, het is wel altijd leerzaam. Ik kom er termen tegen waar ik nog nooit van gehoord had. Ik moet ook zeggen dat ik me niet overal in verdiep, als het echt diepgaand technisch wordt, haak ik af.
Het verrekijkerforum is het leukst; een verrekijker is persoonlijker dan een telescoop, dus dan heb je ook de meeste discussies, want iedereen heeft een mening.

Vriendelijke groet,

Ronald