Cicade?

Gestart door libel10, januari 29, 2011, 16:48:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

libel10

Vindplaats op een weilandpaal in de nabijheid van het dal van het riviertje de Gulp, aan een onverharde veldweg met grasberm en meidoornhaag.
Wie kan mij helpen?
Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/52050524
Cicade onbekend - Auchenorrhyncha indet. gezien op 2010-11-01 te Beutenaken - Gulpdal / Bronbossen
foto`s :


bij voorbaat dank JLJ Wolfs

Henk Soepenberg

Lijkt mij een Issus sp.
Twee soorten in Nederland: de (vrij) algemene I. coleoptratus en de zéér zeldzame I. muscaeformis (niet meer aangetroffen na 1936!).
Grote kans dus dat het coleoptratus is, maar geen zekerheid wat mij betreft. Veel info in dit draadje;)
Vriendelijke groeten,
Henk

libel10

Hallo Henk

ik ben nog niet veel met insecten, wantsen, cicades en kleine kruipende dieren aan de slag geweest. Bij mij is een waarneming altijd een reactie op iets moois dat ik zie. Deze soort vond ik bijzonder mooi. Kon hem moeilijk fotograferen en zoals omschreven op het forum, zeer beweeglijk. Dus vele foto's moeten weg doen ivm. slechte kwaliteit. Voorts had ik hem niet eerder gezien, laat staan van de naam gehoord. Alleen dat ik hem onder de cicades onderbracht. Veel geleerd van je lijntje. Zal in "Waarneming" de naam aanpassen en ben blij met je info.

Vriendelijk bedankt en gegroet Finy

Henk Soepenberg

Graag gedaan, Finy.
En... als je eenmaal geïnteresseerd bent geraakt, dan zul je nog vele mooie wantsen en cicaden tegenkomen. :lol:
Vriendelijke groeten,
Henk