Vondst dd 04-07-2010

Gestart door Corryabbink, februari 03, 2011, 13:05:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

Corryabbink

Deze jonge vogel vond ik dood achter mijn huis. Ik heb geweten wat het was maar kan het me nu niet meer herinneren. In ieder geval was het een vrij fors exemplaar.
Kan iemand me aan de juiste soortnaam helpen?
Het betreft deze waarneming   http://waarneming.nl/waarneming/view/52150027
Vogel onbekend - Aves indet. gezien op 2010-07-04 te Huyerense broek
foto`s :



met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"


Corryabbink

#2
Citaat van: frankw op februari 03, 2011, 13:06:14 PM
Boomkruiper.

Dat is snel! Die was het inderdaad. Foerageert vaak onder de daklijsten van ons huis.
Bedankt :duim:

Is dit wel een jong exemplaar of toch een volwassen vogel.........?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Oenanthe

De enige manier om een jonge boomkruiper te herkennen is te kijken naar losse, lichtbruine veertjes onder aan de staartbasis. Op de tweede foto is wel een bruine vlek zichtbaar aan de staartbasis die deze veertjes kunnen zijn (een duidelijker foto voeg ik bij). Waarschijnlijk dus een eerstejaars (juveniel).
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Corryabbink

Hallo Maarten,
Deze heeft dezelfde kleur veertjes onder de staartbasis. Zie bijgaande foto.  Een jonge boomkruiper dus. Jammer dat die niet in leven gebleven is.
Allemaal bedankt voor de hulp :duim:
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

frankneijts

#5
Ik wilde toch nog even reageren als het mag...
Nils van Duivendijk maakte mij attent op een leeftijdskenmerk dat genoemd is in een artikel in het Finse blad 'Alula' (helaas ter ziele..). Het gaat om de lichte puntjes aan de toppen van de handpendekveren, ook op de foto boven (de 1e) goed te zien. Even kort door de bocht: bij 1e winters zijn die puntjes groot en duidelijk, bij adulte vogels klein en soms deels ontbrekend. Het vereist soms wat meer onderzoek (er is wat variatie) maar hier lijkt het mij duidelijk: een adulte vogel.
Het kenmerk is al wel genoemd in de Svensson (ringersgids, tot dusverre laatste druk uit 1992) maar nog onder voorbehoud (was nog niet genoeg getest). Het is inmiddels dus wel als betrouwbaar kenmerk erkend en Nils heeft het dan ook opgenomen in de 2e druk van zijn Kenmerkengids die in het Engels is verschenen onder de naam 'Advanced Bird ID Guide'.
EDIT: Ik heb het ook al genoemd in het 'boomkruiper-topic' (http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=43104.120.html, no. 11 van de belangrijkste criteria).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Corryabbink

Frank bedankt voor de toelichting. Ik zal de waarneming wijzigen. Geen wonder dat ik de vogel dan vrij fors vond......terwijl het naar mijn idee een jong exemplaar was.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"