klein diertje

Gestart door JohnvR, februari 02, 2011, 21:17:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohnvR

Vanochtend onder een boomstronk in Bergen NH trof ik dit kleine diertje aan. Ondanks dat ik al redelijk wat diertjes gezien heb krijg ik deze toch niet goed geplaatst. Wie schijnt er licht in de duisternis. Mospissebed ter vergelijking van de grootte.


mberg

Hej John / Jan,

Inderdaad een mijt en wel een roofmijt (Mesostigmata, Parasitidae). Deze soorten leven vooral van de mij zo geliefde springstaarten.

Met groet,
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Jan van Duinen

Hoi Matty /John,

Er zijn meer liefhebbers van springstaarten

JohnvR

Matty en Jan,

Hartelijk dank. Ter compensatie dan ook een springstaart die ik onder een andere tak vond. Een tomocerus?

Vriendelijke groeten,
John van Roosmalen


mberg

Hej Jan / John,

Foto 1: roofmijt met Dicyrtoma fusca
Foto 2: lijkt me een hangmatspin, met Orchesella cincta
Foto 3: Pogonognathellus flavescens, mooi met ezelsbruggetje (de opgekrulde antennen als je er tegen blaast)

Met groet,
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Jan van Duinen

Bedankt Matty,

Het springstaartje van de hangmatspin is denk ik een andere, zie deze foto van de bovenkant.

JohnvR

Citaat van: mberg op februari 03, 2011, 21:28:34 PM
Hej Jan / John,

Foto 3: Pogonognathellus flavescens, mooi met ezelsbruggetje (de opgekrulde antennen als je er tegen blaast)

Met groet,

Grappig dat. In dit geval was het een stevige bries, maar zeker iets om te onthouden.

mberg

Hej Jan,

Inderdaad, een Tomocerus!

Groet,
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging