Sperwer ?

Gestart door APellemans, februari 02, 2011, 21:07:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

APellemans

Afgelopen vrijdag kwam ik deze vogel tegen. Volgens mij is het een sperwer. Aangezien de goedkeuring op zich laat wachten, denk ik dat er twijfels zijn. Wat is jullie mening ?

Het betreft deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/52043068
Sperwer - Accipiter nisus gezien op 2011-01-28 te Ackerdijksche Plassen e.o.
foto`s :




bij voorbaat dank
Alfred Pellemans


Je hebt grote vogels, kleine vogels en je hebt duiven (Bert van Ernie)

gko

als ik deze foto zou zien zonder vooroordeel zou ik er een waarschijnlijke havik
van maken
met vr gr gkoopman

Robertmeer

Ik dacht er juist een Sperwer in te zien, door de slanke bouw.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

frankneijts

De vogel heeft een volle krop waardoor-ie wat zwaarder lijkt aan "de voorkant" maar de bouw, de kleine kop en snavel zijn duidelijk die van een Sperwer.  En niet alle waarnemingen/foto's worden meteen gevalideerd Alfred, dat is onmogelijk met de dagelijkse hoeveelheden die hier binnenkomen...... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

APellemans

Ik zie dat de waarneming inmiddels is goedgekeurd.
@frank: dat niet alles meteen wordt goedgekeurd snap ik. Andere waarnemingen waren echter al wel goedgekeurd. Als er twijfels zijn, dan vind ik het leuk om de discussie te volgen. Vandaar dit topic.

In het veld leek het me echt een sperwer. ik kijk dan vooral naar de kop die tussen de 'schouders' wegvalt. Maar de tweede foto laat juist een lange nek zien. Dat spreekt elkaar dan tegen.

Maar dank voor het meedenken en goedkeuren.
Alfred Pellemans


Je hebt grote vogels, kleine vogels en je hebt duiven (Bert van Ernie)

gko

Citaat van: frankneijts op februari 02, 2011, 22:50:19 PM
De vogel heeft een volle krop waardoor-ie wat zwaarder lijkt aan "de voorkant" maar de bouw, de kleine kop en snavel zijn duidelijk die van een Sperwer.  En niet alle waarnemingen/foto's worden meteen gevalideerd Alfred, dat is onmogelijk met de dagelijkse hoeveelheden die hier binnenkomen...... 8)

ik kan ook wel met sperwer leven, maar eigenlijk vind ik dit soort foto's te onduidelijk
met vr gr gkoopman

BramtK

Citaat van: gko op februari 02, 2011, 23:55:19 PM
maar eigenlijk vind ik dit soort foto's te onduidelijk

Dat is wellicht enigszins subjectief. ;) Wat mij betreft in ieder geval een Sperwer.
Groeten,

Bram ter Keurs