Grauwe ganzen.. ..uit Zweden!

Gestart door Ted van der Knaap, januari 30, 2011, 20:58:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ted van der Knaap

Had vanmiddag 'n leuke ontmoeting met een klein groepje Grauwe ganzen.
Eerst ontdekte ik 'n nekring en bij toeval doordat er wat schitterde ook bij de gans ernaast (alleen) ringen om de poot. Dus ws de halsband verloren.

Beide Ganzen zijn geringd in Yddingen, in de buurt van Malmö, Zweden
Degene zonder halsband (man) is geringd op 3-6-1992 en voor het laatst teruggemeld op 30-7-1993... ...dus die zal z'n nekband ws in die tijd al verloren zijn.
Met nekband (vrouw) is van 9-6-1998 en 12/13 jaar terug 2 x in Nederland geweest.

Er liepen 4 ongeringde ex. erbij dus dat zijn misschien nakomelingen!?

Heb ze op Geese.org ingevoerd en heb 'n mailtje uitstaan naar de ringer.. ..ben benieuwd naar zijn feed-back.
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

nog 2 foto's
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Jeroen Nagtegaal

Erg tof! Was las je af bij de Pootring?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Lonnie Bregman

Jeroen, daar staat OHS.

Gisteren had ik ook twee ganzen met blauwe halsband, ook afkomstig uit Zweden. O.a. door de afstand helaas maar één af kunnen lezen.
Groeten, Lonnie Bregman

Jeroen Nagtegaal

Dat meende ik ook te lezen. Duitsland lijkt dezelfde code's te gebruiken...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Ted van der Knaap

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op januari 30, 2011, 21:40:47 PM
Dat meende ik ook te lezen. Duitsland lijkt dezelfde code's te gebruiken...

Was idd OHS... ...het zou toch wel héél toevallig zijn als een Duitse en Zweedse vogel zich met elkaar verenigd hebben.
Ook het feit dat OHS (Zweden) al die tijd niet gemeld is pleit voor verlies halsband of de Gans moet na 'n jaar zijn overleden.

Wacht het mailtje uit Zweden af, maar je hebt gelijk Jeroen, Duitsland heeft blauwe-pootring projecten!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Jeroen Nagtegaal

Ik durf er wel zeker van te zijn dat dit ook een Zweed is. Bedacht me alleen dat er in Limburg wel eens blauwe Pootringen opduiken uit Duitsland. Ik zal dit wel eens uitzoeken.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Cygnus

Theoretisch kan de ring ook nog SHO zijn. Bij dit soort codes kun je niet aan de ring zien wat de correcte code is. Je kunt alleen aannemen dat de ring OHS is omdat je er van uit gaat dat je de ring van onder naar boven moet lezen. Er zijn diverse gevallen bekend van ringen die verkeerd zijn aangelegd en dan ineens een andere code lijken. Ik zeg niet dat het hier ook zo is, maar je kunt het op basis van de code niet uitsluiten. Bij veel codes zoals A12, BRF of KLJ weet je zeker in welke richting je de ring af moet lezen, zelfs als hij verkeerd om is aangelegd, bij sommige codes als XNH, SHO, 698 weet je nooit zeker of de code hetzelfde is als wat je denkt af te lezen.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Ted van der Knaap

Citaat van: Cygnus op januari 30, 2011, 23:21:58 PM
Theoretisch kan de ring ook nog SHO zijn. Bij dit soort codes kun je niet aan de ring zien wat de correcte code is. Je kunt alleen aannemen dat de ring OHS is omdat je er van uit gaat dat je de ring van onder naar boven moet lezen. Er zijn diverse gevallen bekend van ringen die verkeerd zijn aangelegd en dan ineens een andere code lijken. Ik zeg niet dat het hier ook zo is, maar je kunt het op basis van de code niet uitsluiten. Bij veel codes zoals A12, BRF of KLJ weet je zeker in welke richting je de ring af moet lezen, zelfs als hij verkeerd om is aangelegd, bij sommige codes als XNH, SHO, 698 weet je nooit zeker of de code hetzelfde is als wat je denkt af te lezen.

Het is dat je het zo uitlegt anders sta je hier toch niet bij stil... ...een moment van onoplettendheid bij de ringer en de ring zou zo maar andersom gelezen kunnen worden. Nadeel hier is ook dat je de halsband mist, dus geen dubbele check hebt.

(Je zou het kunnen ondervangen door 'n teken, bv sterretje, te plaatsen vóór het eerste cijfer/letter, zodat je weet waar het begint/hoe je 'm af moet lezen!)

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Cygnus

Citaat van: Ted van der Knaap op januari 30, 2011, 23:54:39 PM
Citaat van: Cygnus op januari 30, 2011, 23:21:58 PM
Theoretisch kan de ring ook nog SHO zijn. Bij dit soort codes kun je niet aan de ring zien wat de correcte code is. Je kunt alleen aannemen dat de ring OHS is omdat je er van uit gaat dat je de ring van onder naar boven moet lezen. Er zijn diverse gevallen bekend van ringen die verkeerd zijn aangelegd en dan ineens een andere code lijken. Ik zeg niet dat het hier ook zo is, maar je kunt het op basis van de code niet uitsluiten. Bij veel codes zoals A12, BRF of KLJ weet je zeker in welke richting je de ring af moet lezen, zelfs als hij verkeerd om is aangelegd, bij sommige codes als XNH, SHO, 698 weet je nooit zeker of de code hetzelfde is als wat je denkt af te lezen.

Het is dat je het zo uitlegt anders sta je hier toch niet bij stil... ...een moment van onoplettendheid bij de ringer en de ring zou zo maar andersom gelezen kunnen worden. Nadeel hier is ook dat je de halsband mist, dus geen dubbele check hebt.

(Je zou het kunnen ondervangen door 'n teken, bv sterretje, te plaatsen vóór het eerste cijfer/letter, zodat je weet waar het begint/hoe je 'm af moet lezen!)



Bij de goede ringprojecten wordt dit ondervangen door bij dergelijke codes slechts 1 van de beide opties te gebruiken, dus bijvoorbeeld wel XNH maar niet HNX, wel SHO maar niet OHS, wel 698 maar niet 869 enzovoort. Het nadeel is dan wel dat je als waarnemer nooit 100% zeker bent wat de code is. Ik vraag dat altijd eerst na voordat ik hem officieel ga melden.
Ooit werden in Engeland twee verschillende Kleine Zwanen geringd met de code ZX. Een van beide had XZ moeten zijn, maar die werd verkeerd om aangelegd. Met de aflezingen van beide vogels kon je dus niks, want je wist niet welke ZX het was. 

Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Klaas van Dijk

Citaat van: Ted van der Knaap op januari 30, 2011, 23:54:39 PMHet is dat je het zo uitlegt anders sta je hier toch niet bij stil... ...een moment van onoplettendheid bij de ringer en de ring zou zo maar andersom gelezen kunnen worden.

Beste Ted,

De meeste ringers houden er rekening mee en gebruiken slechts één van beide code's; dus of alleen SHO of alleen OHS. Klopt de kleur wel? Halsbanden en kleurringen kunnen namelijk ook verkleuren. Daardoor kan het erg moeilijk / onmogelijk zijn om nog de juiste kleur te bepalen. En soms is dit ook afhankelijk van hoe het licht valt.

Groetjes, Klaas

HPM

Ik heb eens een test gedaan met kleurringen die we gebruikten voor nestjongen van Zilver- en Kleine mantelmeeuw. Ze hebben een paar jaar in de tuin gehangen. Sommige kleuren verbleekten vrij snel, anderen behielden hun kleur uitstekend. Als ik mij goed herinner waren het vooral de rode die verkleurden. Ze werden wel allemaal een stuk breekbaarder.

Herman van der Meer

Jeroen Nagtegaal

In verkleuring zit heel veel verschil, zo kan oranje bijvoorbeeld Grijs worden...

Overigens heb je een grauwe gans vrij lang in de hand waardoor er bijna altijd wel een 2e check is. Gaat helaas toch soms fout. Je kan de andere optie ook eens proberen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Ted van der Knaap

OHS blijkt O81 te zijn.

Daarstraks 'n mail uit Zweden gekregen, het lijkt erop of ze daar nogal wat "rommelig" te werk gaan!!!


Dear Ted,     Thanks for mail. It is correct that Neckband CPF and legring OHS is a couple and that OHS has lost a neckband. HOWEVER THE CODE FOR THE LOST NECKBAND WAS NOT OHS, due to lack of combination this legring was used in combination with another neckband O81. That bird was marked in 2005. At that time the web service was not forseen and the legrings were not supposed to be the same as the neck-bands in all cases. The re-using the codes was not a problem of that time as almost nobody red the legbands and it was all reported via our data-base in Lund. Legbands were put on a number of geese just to check for neckband losses.     You will find the information for the geese in the attached excel-file. Some of the observations in that file are not yet included in geese.org ans there has been some problems in transferring large files with old data into the system, which is not yet solved. I have seen the bird with the legband OHS myself this autumn on a staging site at our coast together with CPF and a group of young.     It is not, unfortunately, clearly stated in geese.org that neck-bands and legbands do not necessarily have the same codes. Only neckbands are in the geese.org when concerns the Nordic geese.      Best wishes     Leif Nilsson         Bijgaand de life-list van beide vogels:
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Jeroen Nagtegaal

Eigenlijk moet je pootringen ook als Pootring gekleurd invoeren. Dus als BOHS in Geese. Blijkt dus niet te kunnen omdat ze niet in Geese staan.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Klaas van Dijk

Beste Ted,

Erg goed dat je alles even per e-mail aan Leif Nilsson hebt gemeld, want nu is alles gewoon duidelijk. En mooi om het antwoord van Leif hier even neer te zetten. Ach, er gaat gewoon wel eens wat mis met het ringen van vogels, maar uiteindelijk is het niet erg als je maar goed opschrijft wat je hebt gedaan en dit later ook weer weet terug te vinden. 

Er zijn inderdaad wat problemen met het invoeren / inlezen / importeren van oude waarnemingen van Grauwe Ganzen met blauwe halsbanden uit de tijd dat Leif Nilsson hier zeer actief mee bezig was. Dit was ver voordat er sprake was van geese.org en Leif verzamelde toen zelf alle gegevens. Destijds heb ik ook stapels van deze vogels afgelezen en die staan nu ook nog lang niet allemaal netjes in geese.org.

Groetjes, Klaas