Grove geelkorst - betonnen muur Brouwersdam

Gestart door Jan Willem, januari 31, 2011, 11:54:46 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jan Willem

Ik zou graag willen weten welke soort dit isHet betreft deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/52085246een onzekere Grove Geelkorst - Candelariella vitellina gezien op 2011-01-29 te Brouwersdam - Grevelingen - zuidfoto`s :bij voorbaat dank
Met vriendelijke groet,
Jan Willem de Jong

alegro

Grüezi mitenand,
Arjan

Jan Willem

Met vriendelijke groet,
Jan Willem de Jong

Jan Willem

Zie echter commentaar van Laurens Sparrius bij de waarneming: Kleine geelkorst!
Met vriendelijke groet,
Jan Willem de Jong

zuilim

Deze zou ik zonder aarzeling op zeker hebben ingevoerd als Grove geelkorst. Die brokkelige thallusrand is conform de foto's in BLWG verspreidingsatlas. Laurens ziet geen thallus maar die is toch wel te zien op je foto bijv. rechtsboven? Of heb ik dat mis!

Groeten,
Karel Brussee.

alegro

#5
Citaat van: Jan Willem op februari 10, 2011, 09:55:18 AM
Zie echter commentaar van Laurens Sparrius bij de waarneming: Kleine geelkorst!

Soms heeft een korstmos zoveel apotheciën dat het thallus bijna afwezig lijkt. Lecanora muralis is een goed voorbeeld van zo'n soort. In dergelijke gevallen ligt verwisseling met andere soorten op de loer.
Ik ken C. aurella als een soort met zeer kleine, verspreid liggende apotheciën en vrijwel onzichtbaar thallus. Op deze foto zie ik toch een aantal thallusachtige plekken. Ik denk dus nog steeds dat dit C. vitellina is!
Grüezi mitenand,
Arjan

Laurens Sparrius

Wat een verdeeldheid... Voor een definitief oordeel moet ik nog wat weten over de groeiplaats: Candelariella vitellina groeit op kalkarm gesteente (graniet, basalt, baksteen), C. aurella op kalksteen, beton, e.d.
Groet, Laurens Sparrius

Jan Willem

Tegen betonnen muur op ooghoogte, Laurens, gebouwtje in zoute omgeving (zie topic kop).
Met vriendelijke groet,
Jan Willem de Jong