Ring grote mantel slechts gedeeltelijk afleesbaar: toch bruikbaar?

Gestart door halictus, januari 30, 2011, 22:41:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

halictus

Allen gegroet,

Vanmiddag fotografeerde ik een 2ekj grote mantelmeeuw in de Scheveningse Haven. Bij bestudering van de foto's op de PC bleek er een metaalkleurige ring om de rechter tibiotarsus te zitten. Ik doe twee foto's erbij.
Bovenaan lees ik cijfers, waarschijnlijk een 0, dan een 0, dan een 8, dan vermoedelijk een 7 (kan ook een 2 zijn) en vervolgens een 7.
Daaronder onderscheid ik SK. De vogel draaide zich om en toen verscheen er als eerste letter een M, ter hoogte waarvan ook die S en die K stonden. Dus M...SK (mogelijk ook direct achter elkaar).
Ik heb vrijwel geen ervaring met het waarnemen en melden van ringen. Ik denk niet dat EUring iets heeft aan een gedeelteijke code.
Weet iemand hoe nu verder te gaan, of is het verder zinloos?

Frank

Jeroen Nagtegaal

Dit is een vogel uit Rusland! Onder staat Moskva, er boven denk ik xx.yyyyy waarbij x een letter is en y een cijfer.
Zou vogels een lijst van het vogeltrekstation DB.08827? zijn. Wellicht dat een van de vaste aflezers op het forum hem herkend.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Herman van der Meer

Jeroen Nagtegaal

In NL staan zowel 11 als 13mm voorgeschreven dacht ik, wellicht dus 11mm...
Ik heb ditjaar 2 ringen van Zilvermeeuwen-maat gezien. (een bij Storm) Dat is een ander type. Meen wel nog voor voor de 0 een B te zien...
Groet, Jeroen Nagtegaal

halictus

Dat is dus van vrij ver weg, bedankt, Jeroen.
Herman, de krapte van de ring valt wel mee:de vogel had zich gekrabt, en de ring was dus vlak onder het gewricht komen te zitten, want op bijgaande foto is-ie weer naar beneden gegleden.
Bijgaande kopie niet zo duidelijk, maar op het origineel valt te zien dat de code bovenaan met een "B" lijkt te beginnen, daaronder is een "M" duidelijk zichtbaar.
Nu dus op internet een Russische ringclub zoeken en daar maar naar opsturen, Jeroen?

Groet
Frank

Oenanthe

Hij zit waarschijnlijk wat krap omdat hij niet goed is dichtgeknepen. Nu maar hopen dat dat niet met zich meebrengt dat het ringnummer niet meer in zijn geheel is af te lezen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Klaas van Dijk

Beste Frank,

Er is geen enkele twijfel dat dit een Grote Mantelmeeuw is met een stalen ring van de Russische ringcentrale, en wel van een relatief nieuw type. Het opschrift 'MOSKWA' is duidelijk leesbaar cq uit de foto's duidelijk afleidbaar.

Maar dat is anders met het ringnummer. Het zou me niets verbazen dat het ringnummer begint met met ES 00877? (laatste cijfer is niet te zien / onleesbaar)? Tegelijkertijd zeg je ook dat je weinig ervaring hebt met het aflezen van metalen ringen. En dan moet je altijd erg voorzichtig zijn om conclusies te trekken uit foto's waarbij je een deel van het ringnummer niet / slecht / vaag kunt zien. Door de foto's kunnen de cijfers snel vervormen en wat anders lijken dan de werkelijkheid, zeker de nummers die je maar half kunt zien. Ik ben dus lang niet zeker van een aantal van deze letters / cijfers die ik zie. Te vaak meegemaakt dat dergelijke 'half' / 'om de hoek' afgelezen cijfers / letters later wel fout bleken te zijn.

Om eerlijk te zijn kun je volgens mij helaas (!!) niet veel met deze foto's. Te weinig om voor 100% zeker te zijn van het complete ringnummer (Russische ringen kunnen zeven of acht inscripties tellen, maar misschien ook wel meer; ik heb er onvoldoende van gezien om hier zeker van te zijn). En volgens mij moet je pas werk hiervan gaan maken als je voor 100% zeker ervan bent dat je het complete ringnummer goed kunt zien / aflezen. Wat dat betreft heb je gelijk: verder gaan is zinloos.

Gewoon snel weer teruggaan naar de locatie waar je deze Grote Mantelmeeuw hebt gezien en hopen dat hij er nog zit en dat je dan wel het complete ringnummer kunt ontcijferen. Bij waarnemingen van zeldzame soorten moet je ook 100% zekerheid hebben dat je alle andere opties kunt uitsluiten en dat is dus voor het aflezen van geringde vogels niet anders.

Als laatste optie zou je ook kunnen overwegen om de foto's naar de Russische Ringcentrale te sturen (met details over plaats en datum etc.). Maar dat zou ik pas na een tijdje doen als je echt zeker ervan bent dat deze Grote Mantelmeeuw er niet langer is.

Ik heb zelf ook regelmatig contacten met de Russische Ringcentrale en meestal krijg je snel bericht hiervan. Kan allemaal prima in het Engels. Adres is: Irina Kharitonova, Bird Ringing Centre of Russia, e-mail: bird.ring.rus@gmail.com

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

HPM

Citaat van: Oenanthe op januari 31, 2011, 11:44:10 AM
Hij zit waarschijnlijk wat krap omdat hij niet goed is dichtgeknepen. Nu maar hopen dat dat niet met zich meebrengt dat het ringnummer niet meer in zijn geheel is af te lezen.

Hij is overlappend dichtgeknepen. Een slechte ringer dus.

Herman van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Is een zilvermeeuwen ring volgens mij. Ik lees ES. Ik heb foto's van een ES-type om een Stormmeeuw. Is een Nestjong ditjaar geringd in Rusland.

Omdat het een Grote Mantel is met een verkeerde ringmaat zou het wellicht wat kunnen opleveren om te mailen. Reageren snel. Zou dus ES.08827?

Niet meer foto's?
Groet, Jeroen Nagtegaal

halictus

Beste heren,

Dank, vooral aan jullie, Klaas en Jeroen, voor het uitgebreide leerzame commentaar.

Verder heb ik van dit dier nog wel een paar foto's, maar alleen van grotere afstand en daar valt helemaal niets van de ring af te lezen.
ES enzovoort zou goed kunnen, ik heb de originele foto nog even goed bekeken.

Zo gauw als ik een paar vrije uren heb ga ik terug naar de haven om nog een poging te wagen.

Groet
Frank

Klaas van Dijk

Citaat van: halictus op januari 31, 2011, 19:22:08 PMBeste heren, Dank, vooral aan jullie, Klaas en Jeroen, voor het uitgebreide leerzame commentaar. Verder heb ik van dit dier nog wel een paar foto's, maar alleen van grotere afstand en daar valt helemaal niets van de ring af te lezen. ES enzovoort zou goed kunnen, ik heb de originele foto nog even goed bekeken. Zo gauw als ik een paar vrije uren heb ga ik terug naar de haven om nog een poging te wagen. Groet Frank

Beste Frank,

Inderdaad het allerbeste om gewoon weer terug te gaan en deze melding voorlopig in te boeken als 'ik kan er nu nog niet zoveel mee'. Je schrijft inderdaad zelf ook 'ES enzovoort zou goed kunnen', maar het gaat er natuurlijk uiteindelijk om dat je het 100% zeker weet en alle andere mogelijkheden hebt uitgesloten.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

PS: de ES ring waar Jeroen en ik op duiden hebben we allebei op hetzelfde moment gezien. Ging om ES 16674 en deze ring zat om een Stormmeeuw die in 2010 was geboren. Zie hieronder voor de ringgegevens (razendsnel ontvangen via Moskou). Het staat me bij dat deze ring met veel overlap was geringd (om de ring dus passend te maken).

RING NUMBER    Moskwa ES-16 674

SPECIES        Larus canus 
AGE            pull

RINGING DATE   19.07.2010
PROVINCE       Russia, Karelia

RINGING PLACE  Ladozhskoe lake, Valaamskiy arkhipelag, isl. Lestshevyy
COORDINATES    61.20 N    30.57 E
---------------------------------------------------------------------
FINDING DATE   18.12.2010

PROVINCE       Netherlands, Groningen
FINDING PLACE  Oostersluis, city of Groningen
COORDINATES    53.13 N     6.36 E

FINDING        Larus canus,  1 y
DETAILS      controlled
COMMENT
-----------------------------------------------------------------------
ref.           595/10  Netherlands 1/11
-----------------------------------------------------------------------
DISTANCE 1697 km     DIRECTION 238 degrees     ELAPSED TIME 152 days

theomuusse

Vandaag natuurlijk naar Scheveningen geweest!
De eerste russische grote mantel ooit (!?) laat je niet lopen.

Ik kan je zeggen dat de ring niet krap zit, hij kon draaien over de voet.
En inderdaad Klaas, een ring aflezen van een foto is tricky!
De juiste code staat hierboven niet bij.
Er zijn trouwens 2 letters en 6 cijfers.

Theo

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal

halictus

Beste Theo en Jeroen,

Nu ben ik natuurlijk benieuwd wat de code dan wél was ! Je hebt hem wel gezien, Theo, maar je noemt hem niet. En Jeroen, jij gaat zelfs nu zélf over in code, "eventueel via "PB"".  Als complete nieuwkomer in het vak vind ik dit wel spannend. Moet er strikte geheimhouding worden betracht omdat het een Rus is? Of is het "not done" om ringcodes wereldkundig te maken vóórdat de ringer geinformeerd is?
Het is vast ook "not done" om dit zelfs maar te vragen. Waarschijnlijk dender ik als een olifant door een porseleinkast...als je nog te weten komt wáár in Rusland en wannéér hij geringd is, Theo, dan hoor ik dat graag!

Groet!
Frank (mystified).

Ies Meulmeester

Citaat van: halictus op februari 02, 2011, 00:09:01 AM
Beste Theo en Jeroen,

Nu ben ik natuurlijk benieuwd wat de code dan wél was ! Je hebt hem wel gezien, Theo, maar je noemt hem niet. En Jeroen, jij gaat zelfs nu zélf over in code, "eventueel via "PB"".  Als complete nieuwkomer in het vak vind ik dit wel spannend. Moet er strikte geheimhouding worden betracht omdat het een Rus is? Of is het "not done" om ringcodes wereldkundig te maken vóórdat de ringer geinformeerd is?
Het is vast ook "not done" om dit zelfs maar te vragen. Waarschijnlijk dender ik als een olifant door een porseleinkast...als je nog te weten komt wáár in Rusland en wannéér hij geringd is, Theo, dan hoor ik dat graag!

Groet!
Frank (mystified).

http://www.talk.gull-research.org/viewtopic.php?f=10&t=483

Hier is alles terug te vinden heren. Nee hoor Frank, niks geen geheimhouding. Je moet alleen soms wel eens een beetje oppassen dat mensen geen codes gaan claimen van een vogel op dezelfde plaats die ze niet compleet / helemaal niet afgelezen hebben of zelfs ring informatie achterhalen bij de ringer van een ring die ze niet eens zelf gezien hebben...

Overigens ook helemaal niet verkeerd, een Grote Mantelmeeuw en Zilver uit Rusland bij elkaar!!

Gr, Ies

Klaas van Dijk

Citaat van: theomuusse op februari 01, 2011, 21:22:15 PMVandaag natuurlijk naar Scheveningen geweest! De eerste russische grote mantel ooit (!?) laat je niet lopen. Ik kan je zeggen dat de ring niet krap zit, hij kon draaien over de voet. En inderdaad Klaas, een ring aflezen van een foto is tricky! De juiste code staat hierboven niet bij. Er zijn trouwens 2 letters en 6 cijfers. Theo

Theo, groot gelijk om er meteen op af te gaan! En mooi dat het gelukt is & dat er aan alle onzekerheid een einde is. Zelf nog nooit een Russische Grote Mantelmeeuw gezien, maar wat niet is kan altijd nog komen. En helemaal mooi dat jullie er ook nog een Russische Zilvermeeuw tussen hadden zitten. In Groot-Brittannië zijn wel al eens Grote Mantelmeeuwen van het Kola schiereiland e.o. gezien (Britse Ringatlas).

Groetjes, Klaas

theomuusse

Citaat van: Klaas van Dijk op februari 02, 2011, 11:31:42 AM
Citaat van: theomuusse op februari 01, 2011, 21:22:15 PMVandaag natuurlijk naar Scheveningen geweest! De eerste russische grote mantel ooit (!?) laat je niet lopen. Ik kan je zeggen dat de ring niet krap zit, hij kon draaien over de voet. En inderdaad Klaas, een ring aflezen van een foto is tricky! De juiste code staat hierboven niet bij. Er zijn trouwens 2 letters en 6 cijfers. Theo

Theo, groot gelijk om er meteen op af te gaan! En mooi dat het gelukt is & dat er aan alle onzekerheid een einde is. Zelf nog nooit een Russische Grote Mantelmeeuw gezien, maar wat niet is kan altijd nog komen. En helemaal mooi dat jullie er ook nog een Russische Zilvermeeuw tussen hadden zitten. In Groot-Brittannië zijn wel al eens Grote Mantelmeeuwen van het Kola schiereiland e.o. gezien (Britse Ringatlas).

Groetjes, Klaas
Die kan ik helaas niet vinden in de grote witte BTO atlas.....

ps, zijn er hier ook waarnemers die weleens een russische zilvermeeuw of grote mantelmeeuw aflazen in NL?

Theo

Jeroen Nagtegaal

Ja, 2 zilvermeeuwen (kleur (in Limburg) en metaal) en Kokmeeuw. (ook Rotgans Metaal) Helaas alleen Gr. Mantel met Noorse Kleurringen, soms wel ook het metaal afgelezen maar nooit alleen metaal...

Ik krijg licht de indruk dat er ditjaar bij Kokmeeuw meer Moskva ringen zijn dan gemiddeld. Ook lijkt de ringdichtjeid soms lager en er meer oostelijke stroming te zijn. Mogelijk door de strenge winter?
Groet, Jeroen Nagtegaal

theomuusse

In het kader van een komend artikel over Russische Zilvermeeuwen (en gr mantels) wil ik graag een overzicht invoegen van alle waarnemingen. Ofwel, wil iedereen zijn afgelezen ringen met mij delen en eventueel foto's bijvoegen, uiteraard wordt elke waarnemer en fotograaf genoemd!!
Waarnemingen van metalen of kleurringen uit Rusland aan zilvermeeuwen ontvang ik graag op

theomuusse@chello.nl

Ik hoop in het artikel een mooi compleet beeld te kunnen presenteren dus graag hulp!

Theo Muusse

Klaas van Dijk

hoi Theo,

Leuk idee om zo'n overzicht te maken. Ik zal aan je toesturen wat ik heb & ook nog even navraag doen bij wat andere fanatieke aflezers uit Noord-Nederland. Ik doel op figuur 6 op pagina 376 van de 'dikke stoeptegel' (= 'The Migration Atlas', Wernham et al 2002).

Groetjes, Klaas

halictus

Beste Theo,

Ik had al op je succesvolle aflezing van de ring gereageerd via het forum, maar mijn mail nog niet geopend....en daar had je de code, vergezeld van enige vriendelijke woorden, al vermeld. Veel dank, en ik neem aan dat jij 'm als eerste volledige en correcte aflezer doorgeeft. Ik houd me aanbevolen als er nog eens een life-history vanuit Rusland jouw kant op komt.

Nooit zo op ringen gelet, maar deze leuke oostelijke gast geeft me beslist het laatste duwtje. Zaterdag weer naar de haven, en dan verwacht ik op z'n minst een Vega meeuw met grote poenerige ringen om beide poten.

Groet !
Frank

Edwin Schuller

Citaat van: theomuusse op februari 02, 2011, 17:06:43 PM
In het kader van een komend artikel over Russische Zilvermeeuwen (en gr mantels) wil ik graag een overzicht invoegen van alle waarnemingen. Ofwel, wil iedereen zijn afgelezen ringen met mij delen en eventueel foto's bijvoegen, uiteraard wordt elke waarnemer en fotograaf genoemd!!
Waarnemingen van metalen of kleurringen uit Rusland aan zilvermeeuwen ontvang ik graag op

theomuusse@chello.nl

Ik hoop in het artikel een mooi compleet beeld te kunnen presenteren dus graag hulp!

Theo Muusse

Ik vond deze post toevallig na gezocht te hebben op 'Moskva' (naar aanleiding van http://waarneming.nl/waarneming/view/115420223). Ik neem aan dat het artikel inmiddels af is? Waar kan ik dit artikel vinden Theo?
Edwin Schuller

theomuusse

Ik wilde het publiceren maar dat is niet doorgegaan.
Misschien maar is overnieuw proberen?

Theo

Edwin Schuller

Das jammer :(. Mocht 'ie ooit nog uitkomen dan hoor ik het graag!

(was het je trouwens al opgevallen dat 'mijn' http://waarneming.nl/waarneming/view/115420223 waarschijnlijk dezelfde meeuw is als 'jouw' http://www.gull-research.org/hg/hg5cy/es16625.html?)
Edwin Schuller