Onbekende asco's

Gestart door adinda, februari 13, 2011, 10:56:53 AM

Vorige topic - Volgende topic

adinda

Deze geel-oranje asco's zaten op de zaagsnede van de stronk van beuk.
De kleur van de schijfjes is oranje/bruin (in de volle zon lijkt het geel) met een verkleuring naar oranje (foto 2 zijkant van het losse stukje).
Helaas bezit ik nog geen goede stereomicroscoop om de diameter en ander bijzonderheden van de schijfjes te kunnen waarnemen.
Het heeft me ook aardig wat tijd gekost om de vrije sporen te ontdekken, het licht aandrukken van het dekglaasje zorgt er namelijk voor dat het geheel erg troebel wordt door verschillende andere sporenelementen, waardoor de eigenlijke sporen niet te zien zijn mede ook vanwege het feit dat ze bijzonder klein zijn.
In congorood kon ik ze het beste detecteren het nadeel was echter wel dat de sporen constant bleven kantelen in de vloeistof en daardoor niet goed in focus kwamen.
De sporen hebben de vorm van een cashewnoot, door het kantelen werden de sporen dan ook van drie zijden belicht, een zijaanzicht voor lengte en hoogte en een bovenaanzicht voor de breedte (dan ligt de spore in feite op zijn rug met de twee uiteinden naar boven gericht, de zwarte puntjes bij 1 t/m 3 op foto 3).
De vorm van de sporen is ook goed te zien als ze nog in de asci zitten.
De parafysen hebben een ronde verdikking aan het eind en hebben drie vertakkingen vanaf de basis.
De asci's hebben een soort vorkje aan de basis.
Asci's: 35.36.7x2.8-3.10 µm
Sporen: 2.40-2.75x1.20-1.50x1.50-1.80 µm (LxBxH)
Parafysen: 28.5-29.4 µm

Foto-9 geeft een idee van de hoeveelheid verschillende sporen die aanwezig zijn, in dit geval 3 buiten de eigenlijke sporen.
Met vriendelijke groeten,

Joop

ratje

Hoi Joop, kan het de Niersporig wasbekertje, Orbilia delicatula zijn? Gezien de vorm van de sporen

adinda

#2
Als ik de beschrijving op deze pagina van mycokey bekijk kan je best wel eens gelijk hebben Hannie, de afgeplatte top van de asci is ook aanwezig al heb ik daar geen foto van geplaatst http://www.mycokey.com/MycoKeySolidState/species/Orbilia_delicatula.html .
De extra aanhechting bij de basis van de asci klopt ook, alleen de puntjes op de sporen zijn niet zichtbaar maar zullen er naar alle waarschijnlijkheid ook wel zijn.
Met vriendelijke groeten,

Joop