Trieste checklist

Gestart door Bart van Hoogstraten, januari 30, 2011, 15:18:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ben Wielstra

Ik! Dat is wat ik geloof dus daar heb je maar respect voor.

O ja: http://www.sciencedaily.com/releases/2012/05/120523135529.htm

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

evertdirks

Citaat van: Ben Wielstra op mei 30, 2012, 11:12:39 AM
Ik!

Misschien had je dan wat beter je best kunnen doen :'( .


Citaat van: Ben Wielstra op mei 30, 2012, 11:12:39 AM

Dat is wat ik geloof dus daar heb je maar respect voor.

Trouwens repect krijg je, daar heb je geen recht op :angel: .

Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

Ben Wielstra

CiteerMisschien had je dan wat beter je best kunnen doen :'( .

Nee, dat begrijp je verkeerd. Ik heb namelijk 'vrije wil' uitgedeeld. Nu kan je natuurlijk zeggen dat je je daarmee overal uit kan lullen. Nou dat klopt!

CiteerTrouwens repect krijg je, daar heb je geen recht op :angel: .

Je kan het ook afdwingen! Misdaad loont!

woost

Ik zit net die oude posts te lezen van die checklists van die verschillende schurfteilandjes
En wat mij dan het meeste dwarsligt is dat er staat. ..vogel - endemisch - uitgeroeid.

WTF! Jullie zijn de enige ter wereld die dat diertje hebben en jullie kunnen er niet eens voor zorgen.
Als wij in nederland de enige zouden zijn, zoals bijvoorbeeld de Noordse Woelmuis, dan wordt hij meteen
beschermd en er van alles aan gedaan. Zag je bij de Korenwolf ook.

En over de grutto. tegenwoordig worden er steeds meer plaatsen gerealiseerd, Aalkeetbuitenpolder bv,
waar het weiland op de ouderwetse manier gehouden wordt. Hoge waterstand, zodat het gras niet
te hard groeit en de grond zacht is voor de grutto. Hier stijgt het aantal grutto paren.
Mijn echte naam is Joost (heel verrassend)

Nieuwste 3 soorten in fotoarchief (Totaal 197): Valkuil, Kruizerd en Kramswiek

Bart van Hoogstraten

#35
Citaat van: woost op juni 28, 2012, 11:21:49 AM
Ik zit net die oude posts te lezen van die checklists van die verschillende schurfteilandjes
En wat mij dan het meeste dwarsligt is dat er staat. ..vogel - endemisch - uitgeroeid.

WTF! Jullie zijn de enige ter wereld die dat diertje hebben en jullie kunnen er niet eens voor zorgen.
Als wij in nederland de enige zouden zijn, zoals bijvoorbeeld de Noordse Woelmuis, dan wordt hij meteen
beschermd en er van alles aan gedaan. Zag je bij de Korenwolf ook.

En over de grutto. tegenwoordig worden er steeds meer plaatsen gerealiseerd, Aalkeetbuitenpolder bv,
waar het weiland op de ouderwetse manier gehouden wordt. Hoge waterstand, zodat het gras niet
te hard groeit en de grond zacht is voor de grutto. Hier stijgt het aantal grutto paren.

Veelal zijn dat ontwikkelingslanden Joost, die maken zich om andere dingen druk (Heb ik morgen te eten? Overleven mijn kinderen de diarree? [=oudedagsvoorziening]).
Heb je trouwens al eens gehoord van de Zuiderzeeharing? (Endeme Nederlandse (= 1ste Wereld) soort die bij de inpoldering van het IJsselmeer in 1 klap uitgeroeid was). Noordse Woelmuis en Europese Veldhamster zijn niet endeem trouwens. (en globaal gezien ook niet bedreigd). Veldhamster hoort hier trouwens ook eigenlijk helemaal niet thuis; da's een steppebewoner die cultuurvolgend per ongeluk in Nederland beland is. En bekijk eens wat we allemaal kwijt geraakt zijn in Nederland terwijl we helemaal geen derde wereldland waren; Otter, Eland, Wolf, Bruine Beer etc. Primaire vegetatie kennen we al sinds de vroege Middeleeuwen niet meer... Je kunt als Nederlander niet verwijtend zijn jegens ontwikkelingslanden wat natuurbescherming betreft... pure luxe!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Jan vH

Citaat van: Bart van Hoogstraten op juni 28, 2012, 11:56:11 AM
Noordse Woelmuis en Europese Veldhamster zijn niet endeem trouwens. (en globaal gezien ook niet bedreigd).

De Nederlandse ondersoort van de Noordse Woelmuis is wel endeem. Zie o.a. http://www.zoogdiervereniging.nl/noordsewoelmuis.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Jan vH op juni 28, 2012, 19:15:03 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op juni 28, 2012, 11:56:11 AM
Noordse Woelmuis en Europese Veldhamster zijn niet endeem trouwens. (en globaal gezien ook niet bedreigd).

De Nederlandse ondersoort van de Noordse Woelmuis is wel endeem. Zie o.a. http://www.zoogdiervereniging.nl/noordsewoelmuis.

Weer wat geleerd Jan!  :duim:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

woost

En ik heb niet gezegt dat de korenwolf endeem was. Puur aleen dat we er nog drie van hadden en dat we daar
mee aan de gang zijn gegaan. Verder compleet met je woorden eens. Otter, bever, etc.
Ik snap dat die mensen daar geen zorg naar hebben, maar dat vind ik gewoon ergens niet kunnen.
Der zijn er zoveel van de mens (veels  teveel als je het mij vraagt) jammer dat die dan plaats moeten
maken voor iets wat er amper nog is.
Mijn echte naam is Joost (heel verrassend)

Nieuwste 3 soorten in fotoarchief (Totaal 197): Valkuil, Kruizerd en Kramswiek

Ben Wielstra

Dit soort ecologische rampen zijn veelal lang (eeuwen) geleden begonnen en nu niet meer terug te draaien. Je kan moeilijk de huidige bewoners daarvoor verantwoordelijk houden. Je kan er wel enorme bakken geld in gaan pompen maar het is toch al te laat.

woost

Kunnen we die regel ook nemen omtrent ontwikkelingshulp?
Mijn echte naam is Joost (heel verrassend)

Nieuwste 3 soorten in fotoarchief (Totaal 197): Valkuil, Kruizerd en Kramswiek

stefanhageman

Citaat van: woost op juli 04, 2012, 08:50:33 AM
Kunnen we die regel ook nemen omtrent ontwikkelingshulp?


Ik denk niet dat dit hier relevant is.
Stefan Hageman


joostheeremans

En bovendien nogal kortzichtig...
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

woost

#43
Citaat van: stefanhageman op juli 04, 2012, 10:36:45 AM
Citaat van: woost op juli 04, 2012, 08:50:33 AM
Kunnen we die regel ook nemen omtrent ontwikkelingshulp?


Ik denk niet dat dit hier relevant is.

mee eens, excuus

Ik ben van mening dat geld niet helpt, dat je beter goederen kan sturen of iets waar ze zelf eten mee kunnen maken zoiets.
Had ik niet zo hard moeten zeggen en niet off-topic moeten gaan.
Mijn echte naam is Joost (heel verrassend)

Nieuwste 3 soorten in fotoarchief (Totaal 197): Valkuil, Kruizerd en Kramswiek

Bart van Hoogstraten

Wat dit betreft is mijn hoop gevestigd op eco-tourisme -> in sommige landen ontwikkelt dit zich zeer positief; kijk maar naar Panama en Costa Rica. Ze hebben daar in de gaten dat je goed geld kunt verdienen met natuurbehoud. Er zijn daar tegenwoordig zelfs particuliere reservaatjes van boeren die hun landbouwgrond hebben laten overgaan naar secundaire vegetatie en tegen betaling van entree mag je op hun terrein vogelen en kun je vaak ook nog bij de entree een gids (vaak de eigenaar zelf of een zoon ervan) inhuren die even de beste plekjes toont waar je dansende manakins kunt zien ed.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

alex schouten

Eco-toerisme kan op bepaalde plaatsen misschien werken, maar op andere plaatsen werkt het totaal niet. Ik heb bijvoorbeeld in 2010 in Kameroen rondgereisd: één van de meest belangrijke landen in westelijke/centraal Afrika wat betreft diversiteit van biotopen. Ik heb daar op diverse plekken mer eigen ogen gezien dat er leuke eco-toerisme projecten zijn opgezet door WNF, maar die zijn gedoemd te mislukken omdat het aantal toeristen veel en veel te laag is. Mount Kupe en Korup NP zijn voor vogelaars hele bekende plekken, maar er komen niet meer dan 200 à 300 bezoekers per jaar. Er zijn 10 jaar geleden vogelgidsen opgeleid, maar die zijn bijna allemaal weer aan het werk op het land bij gebrek aan toeristen. De hutten in het regenwoud van Korup zijn door de locals in de brand gestoken omdat er een conflict was over de grenzen van zones in het park (in het nationale park mogen de locals in bepaalde zones jagen). Auto's die door het WNF zijn gedoneerd staan werkeloos langs de kant en het aantal homestays in de buurt van Mount Kupe is gedaald naar 2. Wij waren er in maart en we waren de eerste gasten van het jaar. Kortom, een aflopende zaak. De oorzaken zijn legio: het is moeilijk om een visum voor Kameroen te krijgen, individueel reizen is niet heek makkelijk, de politie is corrupt en het WNF trekt alleen geldt uit om iets neer te zetten. Het potje geld voor 'after-sales' is echter beperkt..... Dit zijn slechts 2 voorbeelden, maar  ik heb in Kameroen en Indonesië nog meer projecten gezien en gehoord op het gebied van eco-toerisme, die me helaas niet vrolijk stemmen........

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Justin Jansen op februari 09, 2011, 14:22:07 PM
Heb je Guam al geprobeerd.... veel kleiner, en nog meer een ramp...

En de gevolgen gaan nog verder; ecologen zijn het eiland nu aan het onderzoeken en troffen er 40 x meer spinnen dan normaal. Ben benieuwd wat dat op nog langere termijn allemaal gaat opleveren daar...
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/