Hoofdmenu

Fout Telmee bij invoer coordinaten via Lat Lon

Gestart door holwaheng, januari 28, 2011, 23:43:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

holwaheng


Omdat mijn GPS Lat-Lon data geeft heb ik gekozen voor Lat-Lon invoer in Telmee.

Bij een check van posities na saven van waarnemingen viel me op dat er soms een grote fout in positie was opgetreden.

Om een indruk te krijgen hoe groot de fout in positie kan worden heb ik een aantal proefwaarnemingen in telmee ingevoerd.
Coordinaten ingevoerd in Lat-Lon.

De coordinaten na saven blijken inderdaad reproduceerbaar te zijn:
- Lat:  afgebroken op 3 cijfers na decimale punt
- Lon: afgebroken op 4 cijfers na decimale punt
De bijbehorende RD coordinaten (na saven) komen overeen met de foute Lat-Lon waarden.

De fout loopt op tot ca 5 tot 6 m horizontaal (X) en 100 tot 110 meter vertikaal (in Y).
Gemiddeld dus ca 3 m in X en ca 50 m in Y.
De foute coordinaten liggen wat meer naar het westen en zuiden dan de originele waarden.

Ik neem aan, dat ik niet de enige ben, die data in Lat-Lon in Telmee invoert of ingevoerd heeft.

De fout is inmiddels gemeld bij Natuurloket Telmee.
FYI: Kim Huskens van Team Telmee heeft me deze week in een mail gemeld, dat actie wordt genomen om dit probleem op te lossen.


Met vriendelijke groet,

Willem


Serviceteam NDFF

#1
Beste Willem,

Hartelijk dank voor je melding. Sinds de melding bij Het Natuurloket zijn we inderdaad aan het uitzoeken wat er aan de hand is. Dat is inmiddels duidelijk geworden:

Van een aantal waarnemingen die met gps-coordinaten (in lat/long) ingevoerd zijn, blijkt de locatie niet met de oorspronkelijke nauwkeurigheid opgeslagen te zijn. Een aantal cijfers achter de komma is 'afgeknipt' . Hierdoor kan de locatie zoals opgeslagen in de database tot maximaal 111 meter afwijken van de ingevoerde locatie.

Er is goed nieuws: we hebben ontdekt waar de fout zit en deze wordt deze week hersteld. Uiterlijk vrijdag is alles hersteld en worden lat/long coördinaten weer juist opgeslagen. Maar er is helaas ook slecht nieuws: de getallen die zijn 'afgeknipt' zijn niet opgeslagen in de database en kunnen dus niet worden teruggevonden (dit geldt dus alleen als de coördinaten als lat/long zijn ingevoerd!). Een aantal waarnemingen is dus niet juist opgeslagen.

We weten inmiddels bij welke waarnemingen en waarnemers dit probleem is opgetreden. Deze mensen zullen binnenkort een persoonlijke e-mail van ons ontvangen, met daarin de wijze waarop de waarnemingen hersteld zullen worden. Waarnemers waarbij dit probleem is opgetreden krijgen dus vanzelf bericht van ons.

Mocht je vragen hebben over je waarnemingen, kan je ze het beste even persoonlijk aan Het Natuurloket stellen: zij kunnen je het snelste helpen.

Met vriendelijke groet,

Serviceteam NDFF