is dit vliegenzwam formosa?

Gestart door ludotje, september 18, 2006, 16:48:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

ludotje

Hallo allemaal,

Kan dit de gele vliegenzwam zijn?

Groeten .... Ludo

ludotje

nog een foto ervan

ludotje


Drachten

De foto's zijn niet erg duidelijk, althans niet voor een determinatie. Heb je nog meer? van de hoed, de vlokken? en de knol?

Vind het wel beetje aparte vliegenzwam zo aan deze 2 foto's te zien..

kijk anders ff op google afbeeldingen: amanita muscaria formosa

Menko.
Met uitzinnig vriendelijke mycologische groet'n

Menko

http://www.weatherservice.nl/skyalert.htm

Drachten

Droge vliegenzwammen kleuren vaak oranjegeel en worden rimpelig. De laatste foto, foto3, lijkt mij daarom dan ook gewoon een vliegenzwam. De jonge exemplaren zijn echter bruinig zie ik, vandaar dat meerdere foto's wellicht uitkomst bieden.

Nogmaals, ziet er wel vreemd uit.  :)  
Met uitzinnig vriendelijke mycologische groet'n

Menko

http://www.weatherservice.nl/skyalert.htm

Elachista

De formosa die ik ken zijn toch écht geel. Deze kunnen wat verbleekt zijn of is de vochtigheidsniveau wat afgenomen waardoor inderdaad de kleur wat oranje is.
Het wil ook niet zeggen dat ze altijd zo knalrood zijn, een oranje tintje is ook wel aardig gewoon.



Menko uit Drachten...vreemd dat ik je niet ken. Ik woon in Beetsterzwaag...
Groet,
Tymo

knabenkraut

Ik heb de laatste week al heel wat vliegenzwammen gezien. Wat me hier bij opvalt is dat de meesten een stuk lichter gekleurd zijn dan normaal. Volgens mij komt dit idd door de afgelopen droge periode.
groetjes,
Dini

Drachten

Ik weet van jou alleen dat je schermnaam 'avondrood' is. Daar schiet ik niet veel mee op :P

Ik ben overigens vrij jong (19) dus wellicht heb je een grijsaard voor je?
Wel leuk, iemand uit de buurt, kunnen we wel een keer op pad.

Leuke narcisamaniet btw.

Menko.
Met uitzinnig vriendelijke mycologische groet'n

Menko

http://www.weatherservice.nl/skyalert.htm

Drachten

Nee hoor, geintje. Het is de formosa :P
Met uitzinnig vriendelijke mycologische groet'n

Menko

http://www.weatherservice.nl/skyalert.htm

Elachista

Nee, het is 16.

Dit is geen gemmata maar muscaria. Je zou het haast niet zeggen, sporen en bouw gelijk aan muscaria - geen wonder ook aangezien de rode versie ernaast groeide.

Groet,
Tymo

Elachista

Nummer 2, met de buurman poserend.
Groet,
Tymo

ludotje

zoiets als dit?

Drachten


Het is nu in iig wel een muscaria, dat is duidelijk. Ik denk toch een gewone met kleurafwijking.

Met uitzinnig vriendelijke mycologische groet'n

Menko

http://www.weatherservice.nl/skyalert.htm

Elachista

Half uitgegraven.....maar niet de knol die ik bedoelde aan de telefoon.
Diegene die ik noemde was de gele knolamaniet, zoek die maar eens op. Dan zie je het verschil wel.
Groet,
Tymo

ludotje

deze is nog geler, maar is de enige foto die ik heb. Wel van een andere plek. De vorige foto's zijn van deze;fde paddo. Ook die net uit de grond is gekomen, want dat is een foto van een dag eerder.

Groeten .... Ludo

ludotje

Knaken. Waar zit de knol dan? Nog dieper? Ik dacht wel dat ik onder de paddo uit was gemkomen, maar de knol is gewoon te zanderig. Hij staat er namelijk wel op. Ik wilde hem ook niet slopen.

Groeten .... Ludo

Elachista

Valt mee, bij de google-afbeeldingen, 2e foto van de eerste rij.
Groet,
Tymo

ludotje


a.houter

#18
Allemaal Amanita muscaria - Vliegenzwam. De Standaardlijst kent geen andere.
De forma of variëteit die bedoeld wordt staat daar niet in beschreven. Men gaat er vanuit dat het een standplaats of omstandigheden modificatie is, zonder verdere betekenis.

Alleen de laatste foto zou ik wel wat groter willen zien. Is dat nog mogelijk?
:)
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

ludotje


ludotje


a.houter

Precies...dat is geen vliegenzwam, kijk maar naar de knol: bij de vliegenzwam zitten daar een of meer rijen wratten, hier kun je nog een beurs herkennen.
Ook dat vale gele kleurtje maakt dat het hier om Amanita gemmata - Narcisamaniet gaat. ;)  
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

ludotje