Grote vondst zeldzame vlindereitjes Wolvega

Gestart door Nella, januari 28, 2011, 00:14:46 AM

Vorige topic - Volgende topic

Nella

Met vriendelijke groet,
Nel Bekema


ewoudploeg

Ik vind het zeker interessant! Een geweldige vondst wat mij betreft.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

Elachista

Je zou eigenlijk handmatig een hele reeks eitjes moeten verplaatsen naar andere terreinen een eindje verderop..
Groet,
Tymo

caliprobola

Citaat van: Avondrood op januari 28, 2011, 21:54:31 PM
Je zou eigenlijk handmatig een hele reeks eitjes moeten verplaatsen naar andere terreinen een eindje verderop..
Beter zou zijn om te kijken wat de mogelijkheid is om vanuit de ene grote populatie corridors te maken naar andere geschikte gebieden. Eens de geschikte corridors en habitats er zijn volgt die verspreiding van de vlinder vanzelf wel. De laatste 10 jaar heeft sleedoornpage in mijn ouderlijke regio zichzelf zo uitgebreid en is nu in een aantal gebieden een vaste gast waar voordien nooit sleedoornpage werd waargenomen. Een aantal van die gebieden zijn slechts gedurende de jaren '80-'90 aangelegd en een aantal jaar voor de eerste eitjes werden gevonden is alvast in 1 gebied ook gezocht naar eitjes met een nulwaarneming als gevolg. Het is dus niet zo dat de soort er ongemerkt altijd aanwezig geweest is want door de vrij recente techniek van eitjes te zoeken ipv vlinders krijg je bij sleedoornpage alvast een veel duidelijker beeld van de verspreiding. Waarmee ik dus maar wil zeggen dat sleedoornpage, hoewel dikwijls gesteld wordt dat het een vlinder is die geen grote afstanden aflegt, toch wel in staat is om zichzelf te verspreiden als de omstandigheden geschikt zijn.

mvg
Pieter

Elachista

Dat klopt natuurlijk. Maar Wolvega is 8 km van mij vandaan en ik weet dat hier ook populaties zitten, waarvan onlangs dus een belangrijke populatie is 'ingekort' door menselijk ingrijpen. Voor reizigers met het ov tussen Zwolle-Leeuwarden, waar bulldozers langs het spoor bezig zijn, daar is het.

Alleen ik vraag mij af, is het niet nuttig om wat eitjes te verplaatsen zodat er ook nieuw bloed in de populatie komt? Of maakt dat geen verschil? Je zou verwachten dat als je eitjes verplaatst in een bekend vlieggebied, dat de wijfjes die hier bijv uit voortkomen weer mannetjes lokken uit andere populaties (200 meter verderop). Zo wordt het terrein langzaam uitgebreid en minder kwetsbaar.
Groet,
Tymo

Violet (en Remco)

Hoe groot is de toegebrachte schade Tymo? Als er nog struiken, nectarplanten en eitjes aanwezig zijn zou de populatie zich misschien wel kunnen herstellen. En met een andere populatie op 200 meter afstand zit je ook goed lijkt me.
Of nieuw bloed verschil maakt weet ik niet, nog niet eerder gehoord in ieder geval. Ik kan het eens navragen.

Gisteren hebben we in Soest in ieder geval weer 50+ eitjes gevonden op de vaste locatie  ;D  Op een paar honderd meter afstand is 1 eitje gevonden, een nieuwe locatie. En we gaan niet een paar eitjes van die andere locatie verplaatsen zodat dit eenzame eitje gezelschap krijgt. Denk dat het inderdaad beter is om juist beheer te stimuleren en voor corridors te zorgen.

Groetjes,
Violet
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Elachista

Zie:
http://www.vlindernet.nl/actueel.php?id=353&p=a

In omringende gebieden staan nog wel wat struikjes, maar vooral van die oude struiken. Het beheer is hier soms slecht, maar dat is bepaalde gemeenten nog altijd een groot probleem.
Groet,
Tymo

Violet (en Remco)

Aaah, dat heb ik gelezen ja, ongelooflijk! Kansloos. Om te  :'(

Bij ons hadden ze vorig jaar een enorme berg bouwaarde gestort op de plek waar de nectarplanten op moesten komen... Ook zo lekker handig. Gelukkig is hier snel op gereageerd en is de samenwerking met de gemeente nu goed. Maar het blijft altijd afwachten inderdaad.
Blijkt nu wel dat er juist op die plek nu nieuw opschot is gekomen, waar we een redelijk aantal eitjes op hebben gevonden.

Ik zie dat er bij jullie wel takken met eitjes zijn verzameld, gelukkig. Nu nog een mooi plekje voor ze vinden, hoop dat dat gaat lukken! En natuurlijk dat gemeentes wat beter nadenken voor ze zulke rampen veroorzaken...

Groetjes,
Violet
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Elachista

Gelukkig woont in ons geval de vlinderheld Gerrit Padding niet al te ver van de locatie, dus die heeft veel takken verplaatst. Het zou inderdaad mooi zijn als er nieuwe struwelen voor in de plaats komen.
Groet,
Tymo

Violet (en Remco)

Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Marijn_Verbeek

Jammer zeg.

Vorig jaar heeft Kars Veling de gemeente Zwolle geïnstrueerd.
Het lijkt erop dat ze het hier wel hebben begrepen... Voorlopig dan...

Groet,
Marijn
Groet,
Marijn Verbeek

Henri25

Citaat van: Avondrood op januari 31, 2011, 20:15:12 PM
Gelukkig woont in ons geval de vlinderheld Gerrit Padding niet al te ver van de locatie, dus die heeft veel takken verplaatst. Het zou inderdaad mooi zijn als er nieuwe struwelen voor in de plaats komen.

Doe hem de groeten! Daarom kon ik hem dus niet bereiken. Hij was te druk bezig met eitjes verplaatsen  :angel:
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland



Violet (en Remco)

Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl