Vlinders Val d'Aosta

Gestart door AnneTanne, juli 21, 2010, 16:11:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

AnneTanne

Mijn kennis van dagvlinders beperkt zich tot een 20-tal van de meest algemene soorten die in Vlaanderen voorkomen, maar toen we begin deze maand in Val d'Aosta waren, heb ik mijn ogen uitgekeken op de tientallen, honderden vlinders die daar rondvlogen.
Ik heb er maar een paar kunnen fotograferen - als je met z'n drieën in de bergen rondloopt, en de snelste stapper is het minst geinteresseerd in fotograferen en in vlinders, dan lukt het niet zo goed om al te veel vlinderportretten te maken...

Maar misschien zijn volgende beelden toch voldoende om mij wat suggesties te geven mbt hun naam? (Meestal gefotografeerd op een hoogte vanaf 2000 m)

Een blauwtje:


Nog een stel liefhebbende blauwtjes, helaas een slechte foto:


Blauwtjes zaten overigens vaak massaal te drinken in het vochtige zand bij stroompjes:


Een klein geaderd witje dat zich op een gletscher waagde  :)


Iets zandoog-achtigs dat ook dorstig leek... Erebia sp.?



Dezelfde soort?


En deze - net niet scherpe - schoonheid, bosparelmoervlinder?


Deze twee (de bovenste) zijn wellicht dezelfde soort? (voorlopig heb ik deze foto 'strontvlinder' getiteld, maar dat klinkt niet mooi, geef toe...)


Rode vuurvlinder?


En in een kruidenrijke alpenweide leek deze vlinder bijna exclusief geïnteresseerd in de bloemen van de Nigritella nigra, maar dat kan natuurlijk toeval zijn geweest.

Bert van Rijsewijk

1: klaverblauwtje
2: turkoois blauwtje
3: o.a. klaverblauwtje en vals heideblauwtje
4: klein geaderd witje?
5/6: boserebia
7: grote erebia, vrouw.
8: waarschijnlijk zilveren maan anders: zilveren vlek
9: knoopkruidparelmoevlinder en amandeloogerebia
10: morgenrood, mannetje
11: amandeloogerebia


Bert


Martin Scheper

Citaat van: Bert van Rijsewijk op juli 22, 2010, 23:14:04 PM
5/6: boserebia

8: waarschijnlijk zilveren maan anders: zilveren vlek

Bert

Hoi Bert,

5/6 is ook een grote erebia (Erebia euryale). Op de achtervleugel ontbreekt het middelste oogje in de oranje vlek (hierin is E. euryale nogal variabel), en dat is bij de boserebia (E. ligea) nooit het geval. De hoeveelheid wit op ok avl kan bij E. euryale ook behoorlijk verschillen. zie ook nog deze: http://www.eurobutterflies.com/species_pages/euryale.htm .
8: de zwarte driehoekjes staan net iets los van de vleugelrand, en dat is vaker het geval bij de zilvervlek (Boloria euphrosyne) dan bij de zilveren maan (B. selene), dus waarschijnlijk zilvervlek, maar niet 100% zeker.

Verder ga ik bijna met vakantie, dus veel plezier verder, vooral in het veld!
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

AnneTanne

Dankjewel voor de reacties!

klaas van haeringen

Ik zie dit topic nu pas, de zilveren maan is een zilvervlek en het mannetje 'morgenrood' is een rode vuurvlinder!

Bert van Rijsewijk

Citaat van: klaas van haeringen op februari 06, 2011, 20:43:02 PM
Ik zie dit topic nu pas, de zilveren maan is een zilvervlek en het mannetje 'morgenrood' is een rode vuurvlinder!


Met alleen een foto van de bovenkant durf ik geen uitspraak te doen over zilvervlek/zilveren maan.
De morgenrood is inderdaad de 'bergvorm' (Lycaena hippothoe eurydame) van de rode vuurvlinder, gezien het zwarte vlekje/streepje op de voorvleugel.


Bert.