4 Schelpen uit de polder + 1 slakje

Gestart door Botervlieg, januari 27, 2011, 18:11:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Hallo allemaal,

Vandaag in de flink koude hekslootpolder in Haarlem geweest.
Daar het e.e.a aan schelpen gevonden.

Maar heb toch wat moeite met het determineren ervan.
Ik heb ook gekeken wat daar laatste tijd is gevonden.
Ik heb een zoetwaterleven-gids en een schelpengids, maar ik blijf schelpen erg lastig vinden.

Ook had ik 1 slakje gevonden, is het te determineren?
Ik had het bij de schelpen in een zakje gedaan om mee te nemen, maar kan het niet meer terugvinden.
Dus meer foto's of gegevens over het slakje heb ik momenteel niet.

Schelp 1 - baby driehoeksmossel? http://waarneming.nl/waarneming/view/52016058
Schelp onbekend - Bivalvia indet. gezien op 2011-01-27 te Haarlem - Hekslootpolder



Schelp 2 http://waarneming.nl/waarneming/view/52016057
Schelp onbekend - Bivalvia indet. gezien op 2011-01-27 te Haarlem - Hekslootpolder



Schelp 3- denk ik een zelfde als schelp 2. http://waarneming.nl/waarneming/view/52016044
Schelp onbekend - Bivalvia indet. gezien op 2011-01-27 te Haarlem - Hekslootpolder


Schelp 4 - Zwanenmossel? 13,5cm x 8cm groot. http://waarneming.nl/waarneming/view/52015993
Schelp onbekend - Bivalvia indet. gezien op 2011-01-27 te Haarlem - Hekslootpolder



Slak 1 - Groter dan boerenknoopje. http://waarneming.nl/waarneming/view/52013682
Slak onbekend - Gastropoda gezien op 2011-01-27 te Haarlem - Hekslootpolder



Groetjes, Marleen

beetlestitch

driehoeks mossel en zwanenmossel misschien?? groeten toon.
Toon Keukelaar

nielsyese

1 Driehoeksmossel
2 Zwanenmossel
3 waarschijnlijk ook zwanenmossel
4 Zwanenmossel
5 Misschien Oxychilus spec.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

bruggeman

#3
5: Trichia hispida?

1: het is moeilijk te zien op de foto, maar de kiel lijkt zo onduidelijk. Is Mytilopsis leucophaeata ook een optie?
groet,
Ida

Botervlieg

Hallo Toon, Ida en Niels-jan,

Bedankt voor jullie meedenken!

Ik had niet verwacht dat die grote schelpen allemaal dezelfde zouden zijn.
Qua vorm kan het uiteraard prima, maar omdat de ene véél groter was dan de andere 2.
Ik heb de namen aangepast.

Ik zal het kleine schelpje, nummer 1, morgen nog eens fotograferen, ook van de binnenkant.

Groetjes, Marleen

Tello Neckheim

De grote mossels zijn inderdaad mooie Anodonta cygnea('s). Deze mossels, maar ook andere sorten mossels kunnen heel variabel zijn. De 1e foto is inderdaad Dreissena polymorpha en ik dacht ook aan de 2e foto (doosje) aan Mytilopsis (Brakwatermossel). Deze is te determineren door aan de binnenkant van het slot te kijken of er een klein "tandje" (apofyse) aanwezig is. De hekslootpolder is niet brak, neem ik aan, maar deze soort komt algemeen voor in het Noordzeekanaal en kan door vogels vervoerd zijn of komt uit bagger van elders? Foto 3 van de grote mossels (foto 5) is Anodonta anatina. Het kleine slakje is inderdaad Trichia hispida, tegenwoordig Trochulus hispidus genaamd. Een algemene soort in Nederland die ook langs slootkanten en in grasland veelvuldig voorkomt. Vers lege huisjes kunnen "haren" hebben, vandaar de naam Haarslak.
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim

Ton van Haaren

Ik dacht zelf bij foto 1 aan een Dreissena rostriformis bugensis. Ten eerste vindt ik de schelp te glad voor een Mytilopsis, deze is namelijk voornamelijk ruw en voor Drei. polymorpha vindt ik de vorm niet driehoekig genoeg. Op de tweede foto van de Dreissena zie je dat ze zijrand mooi afgerond is, wat ik bij D. polymorpha (driehoeksmossel) nog nooit gezien heb.
Voor wat betreft de Anodonta's op foto 2-3, vindt ik het meer op A. anatina (vijvermossel) lijken en foto 4 op A. cygnea (zwanenmossel). Het onderscheid tussen beide Anodonta's vind ik persoonlijk wel erg moeilijk, en ik kies bij de meer rondere vorm (foto 2-3) voor A. anatina, welke ook vooral een scheve bovenzijde heeft en bij de meer paralelle vorm (foto 4) voor A. cygnea.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Tello Neckheim

Het is inderdaad lastig die grote mossels maar A. anatina wodt veel mindergroot dan A. cygnea cygnea en is vaal lichter (groengelig) van kleur met opvallen "vlag" bovenop, die boven de top uitsteekt als de schelp recht wordt geplaatst. A. cygnea zellensis is vaak veel minder aangegroeid en langergerekt en ook vaak geelgroen gekleurd. A. cygnea cygnea is vaak dikker, bruiner en groffer geribd en nooit met een "vlag".
Een ander kenmerk van belang bij de Anodonta's is de ribbeling bij de top. Bij onbeschadigde schelpen kun je goed het verschil zien tussen anatina en cygnea. Bij anatina lopen er ribbels door de groenlijnen bij cygnea niet. Er is een derde verschil, maar dat is vooral bij levende dieren goed te zien, namelijk de sypho openingen. Bij anatina is die breder dan bij cygnea.
Voor het verschil tussen Dreissena polymorpha en D. bugensis r. is momenteel veel te vinden op Internet. D. polymorpha heeft inderdaad de knik en is minder breed uitlopend. Deze driehoeksmosseltjes zijn onvolwassen, misschien kun je wat grotere exemplaren vinden?
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim