Hoofdmenu

Trail cam tips

Gestart door Tim Asbreuk, januari 27, 2011, 16:33:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

Tim Asbreuk

Aangezien er steeds meer trailcams gebruikt worden kunnen de mensen die al wat ervaring hebben met trailcams hier posten wat hun ervaringen zijn met betrekking tot het ophangen.

Zoals, hoe hoog hang je de camera op, hoe gevoelig stel je hem in, enz.

Vermeld even welk type camera je gebruikt (om het technisch overzichtelijk te houden)


Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

maurice.lahaye

Niemand tips? Of was het onderwerp teveel uit beeld verdwenen (stond even bij de 'sticky'-items bovenaan)?

Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Jeroen Nagtegaal

Wellicht contact leggen met René Jansen? Heeft er volgens mij wel mee gewerkt.
Als ze < €100,-- beschikbaar zijn voor voornamelijk dagopname ben ik geintereseerd.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

rombout

Verschillende ecologische adviesbureau's werken met die dingen en hebben er ervaring mee. Ik heb geen idee of die hun ervaring willen delen (zoals Regelink, Mulder Natuurlijk, maar ook bij de Veldwerkgroep van de Zoogdiervereniging). Ruud vd Akker van de Boommarterwerkgroep heeft zeer veel ervaring met allerlei types, maar is niet zo'n internet forum-type schat ik zo in.

Ik heb zelf een klein beetje ervaring met de Bolyguards en een ander type (weet ik even geen naam van). Het punt is vooral de vaak trage responsietijden bij die goedkopere types. Het is daarom zaak om je doelsoorten te lokken met lokmiddelen. Dan blijven ze vaak net lang genoeg voor de camera om er ook daadwerkelijk iets van op de foto te krijgen. Voor boommarters wordt daartoe een houten blokje aan een touw gehangen dat in beeld hangt, waarop lokmiddelen worden aangebracht. Voor boommarters vaak iets met pindakaas, maar ook visolie en anijsolie wekt veel belangstelling van marters. In jachtwinkels hebben ze allerlei types lokmiddelen te koop.
Daarbij is het vooral handig om de camera op de filmpjes-stand te zetten om meer kans te hebben dat je ook daadwerkelijk iets in beeld krijgt, hoe kort ook. Zorg dat je vooral veel bodem in beeld hebt, want daar moet je doelsoort meestal langskomen of vandaan komen.
De camera wordt vaak met een spanband aan een boom of paal bevestigd. Zeker dat dan door aan weerszijden van de camera de band met een schroefje in de boom vast te zetten, zodat hij niet meer zo makkelijk te verschuiven is. Plaats de camera uit het zicht van mensen, anders ben je hem zo kwijt.
Vriendelijke groeten
Rombout de Wijs
http://www.home.zonnet.nl/myotis2/

maurice.lahaye

Leuke resultaten van de Veldwerkgroep (onderdeel Zoogdiervereniging): http://www.zoogdiervereniging.nl/node/410

Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

maurice.lahaye


Het is ook de moeite om eens het onderstaande nummer van het tijdschrift Zoogdier te achterhalen:
Zoogdier Jaargang 19 (3) September 2008Flits, ik heb je! Gebruik van camera's bij zoogdierinventarisatie
          auteurs: Jeroen Willemsen, Jan Piet Bekker en Eric Thomassen
Groet,
Maurice
 
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

BartNoort

#6
Ervaring met:
Dörr Bolyguard SG-550
Moultrie M40
Moultrie M60
Reconix Hyperfire H500
Voornamelijk gezocht naar boommarters.

wat wil je weten?

Lees dit eens of dit .


Bart
Bart Noort
Admin Zoogdieren & lid van
(Stichting Zoogdierenwerkgroep Zuid-Holland)

Tim Asbreuk

Mijn vragen waren echt van 'technische' aard. Ik heb zelf sinds 2 weken een bolyguard. Hij hangt momenteel in een houtsingel nabij mijn huis. Ik denk dat ik hem vrijdag of zaterdag ga uitlezen. Ik heb hem nu als volgt in gesteld (uit mijn hoofd): 3 foto's met een tussen tijd van enkele seconden per actie en sensitivity op medium. Ik heb een ei kapot gegooid op ongeveer 1.5 meter voor de camera als lokmiddel en de camera hangt op zo'n 40 cm hoogte.


Mocht dit succesvol of juist niet succesvol zijn dan meld ik het hier.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Limosa

Ik ben benieuwd wat de uitkomsten zijn van de eieren. Je kunt ook eens kapotgetrapte viscapsules (te koop bij de drogist) uitproberen voor het lokken van marterachtigen. Heb je nog bepaalde doelsoorten op het oog of is alles wat voor de lens komt meegenomen?
Groeten,

Joachim

Tim Asbreuk

#9
CiteerIk ben benieuwd wat de uitkomsten zijn van de eieren
Eieren heb ik op advies van een klasgenoot geprobeerd, hij heeft er goede ervaringen mee (vos, steenmarter en bunzing) daarnaast reeën en hazen.


CiteerHeb je nog bepaalde doelsoorten op het oog of is alles wat voor de lens komt meegenomen?
Ik had als doelsoort om hermelijn aan te tonen in het uurhok waarin ik woon. Deze kwam ik echter een week voordat ik mijn bolyguard ontving in levende lijve tegen (veel mooier natuurlijk). Ik hoop op das, wild zwijn, boommarter of wellicht een otter (afstand tot de beek is 4 meter). Woon in zuid Twente. Dit voorjaar ben ik van plan hem voor de steenuilenkast te zetten om te kijken wat voor prooien deze beestjes allemaal mee naar binnen slepen.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Tim Asbreuk

Eerste update over de eieren als lokmiddel: niet succesvol na 7 dagen
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk