2e en 3e winter meeuwen

Gestart door Folkert Jan, januari 25, 2011, 22:28:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

Folkert Jan

Beste mensen,

Adulte en eerste winter meeuwen gaat mij nu redelijk af met onder andere de informatie uit het artikel van Ruug Altenburg en Mars Muuse, maar bij de tweede en derde winter meeuwen kom ik er niet uit.

Heeft iemand tips waar ik hierover goede informatie kan vinden?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jarinka

Deze website biedt erg veel informatie. Je kunt per meeuwensoort per kj per maand foto's zien. Handig voor bijvoorbeeld de rui. Veel foto's en veel uitleg (hoewel in het Engels).
Aan de linkerkant staat een rijtje met meeuwen. Vanaf daar kun je op de informatiepagina's komen. Óóit als ik er tijd voor heb (= dus nooit :P) ga ik die website nog eens uitgebreid bekijken.
Groeten, Jarinka Heijink

Predator

erg mooie site inderdaad, alleen vreemd dat de pontische meeuw er niet bij staat
Groet, Maarten

Martijn Bot

Citaat van: rnbflavour op januari 25, 2011, 22:28:49 PM
Adulte en eerste winter meeuwen gaat mij nu redelijk af

Ben ik nou zo traag, of ben jij zo snel (vrij, naar LvG)?

Folkert Jan

#4
Citaat van: Martijn Bot op januari 26, 2011, 21:46:50 PM
Citaat van: rnbflavour op januari 25, 2011, 22:28:49 PM
Adulte en eerste winter meeuwen gaat mij nu redelijk af

Ben ik nou zo traag, of ben jij zo snel (vrij, naar LvG)?

Jij niet traag en ik niet snel.
Verschil in interpretatie van het woord redelijk.

De foto's die jij hier op het forum plaatst kan ik ook (nog) niks mee, maar de uitgesproken gevallen wel, dat geld dus nog niet voor de 2e en 3e winter vogels. Zoals die mooie 3kj pontische van zaterdag. Ik heb de vogel gezien en heb gedacht aan pont, maar durfde hem niet zeker op naam te brengen.


edit: wat is (vrij naar LvG)?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Citaat van: Jarinka op januari 25, 2011, 22:33:20 PM
Deze website biedt erg veel informatie. Je kunt per meeuwensoort per kj per maand foto's zien. Handig voor bijvoorbeeld de rui. Veel foto's en veel uitleg (hoewel in het Engels).
Aan de linkerkant staat een rijtje met meeuwen. Vanaf daar kun je op de informatiepagina's komen. Óóit als ik er tijd voor heb (= dus nooit :P ) ga ik die website nog eens uitgebreid bekijken.

Hee Jarinka,

Ik ben inderdaad bekend met de site, maar ik kom er helaas niet uit. De weinig foto's van 3kj januari, februari, maart laten in mijn ogen alweer zulke verschillende geelpootmeeuwen zien dat ik niet goed zie wat nu harde kenmerken zijn. Datzelfde voor de zilvermeeuw. En om dan de verschillen te zoeken is dan erg moeilijk. Het artikel wat ik noemde geeft erg goeie houvast door 2 foto's te vergelijken en duidelijk de verschillen te noemen en daar ook pontische meeuw bij inbegrepen. Ook is de tabel erg overzichtelijk en in het veld erg goed bruikbaar.

Zoiets zoek ik dus eigenlijk ook voor 2e en 3e winters (en ik kies voor die leeftijdsaanduiding ipv kalenderjaren, omdat ik voornamelijk in de winter veel naar meeuwen kijk)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jeroen Nagtegaal

Folkert Jan, is het niet beter om je eerst te verdiepen in één ding...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Folkert Jan

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op januari 26, 2011, 23:56:03 PM
Folkert Jan, is het niet beter om je eerst te verdiepen in één ding...

Als dat mijn mening was had ik de vraag niet gesteld  :duim:
Maar ik zou het fijner vinden als er een antwoord wordt gegeven op mijn vraag in plaats van deze (hoe goed bedoeld ook) suggesties.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Justin Jansen

Citaat van: rnbflavour op januari 27, 2011, 08:55:54 AM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op januari 26, 2011, 23:56:03 PM
Folkert Jan, is het niet beter om je eerst te verdiepen in één ding...

Als dat mijn mening was had ik de vraag niet gesteld  :duim:
Maar ik zou het fijner vinden als er een antwoord wordt gegeven op mijn vraag in plaats van deze (hoe goed bedoeld ook) suggesties.
Die suggesties worden niet voor niets gedaan...
M.v.g., Justin Jansen


Folkert Jan

Citaat van: Justin Jansen op januari 27, 2011, 09:02:39 AM
Citaat van: rnbflavour op januari 27, 2011, 08:55:54 AM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op januari 26, 2011, 23:56:03 PM
Folkert Jan, is het niet beter om je eerst te verdiepen in één ding...

Als dat mijn mening was had ik de vraag niet gesteld  :duim:
Maar ik zou het fijner vinden als er een antwoord wordt gegeven op mijn vraag in plaats van deze (hoe goed bedoeld ook) suggesties.
Die suggesties worden niet voor niets gedaan...

Snap ik maar toch zou ik heel graag weten hoe ik 2e en 3e winter meeuwen kan onderscheiden dus mocht je tips hebben..graag  :)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

little-W

Citaat van: rnbflavour op januari 27, 2011, 09:09:13 AM
Snap ik maar toch zou ik heel graag weten hoe ik 2e en 3e winter meeuwen kan onderscheiden dus mocht je tips hebben..graag  :)
Folkert Jan,

Niet al te lang geleden bevond ik mij in dezelfde positie als jij. Het advies wat ik toen kreeg (en waar ik nog steeds dankbaar voor ben) was om te focussen op geringde meeuwen.
Zoals je wellicht weet heb je daarmee veel meer zekerheid over wat je ziet, waar het vandaan komt en hoe oud het is.

In het verlengde daarvan: probeer eerst 1 soort onder de knie te krijgen (Zilvermeeuw) in plaats van je op één leeftijd van meerdere soorten te storten.
Zodra je een standaardsoort beheert, weet je automatisch de andere soorten (Geelpoot, Pont) er uit te pikken.

Het op soort en leeftijd brengen van meeuwen is moeilijk/soms onmogelijk (er is een reden waarom de tabellen waar jij naar zoekt er niet zijn...) en al helemaal als je het op ongeringde individuen probeert toe te passen.

Wellicht helpen de fotobijschriften op mijn site: http://www.flickr.com/photos/little-w/ (maar merk op dat de "moeilijkere" soorten zoals Geelpoot en Pont nog ontbreken, je snapt nu denk ik wel waarom...)

Succes!
Groeten,

Maarten van Kleinwee, Leiden

Blog: Gulls to the horizon
Facebook: Meeuwen in Nederland
http://www.gull-research.org
Twitter: @Argentatus

Folkert Jan

Citaat van: little-W op januari 27, 2011, 10:14:48 AM
Citaat van: rnbflavour op januari 27, 2011, 09:09:13 AM
Snap ik maar toch zou ik heel graag weten hoe ik 2e en 3e winter meeuwen kan onderscheiden dus mocht je tips hebben..graag  :)
Folkert Jan,

Niet al te lang geleden bevond ik mij in dezelfde positie als jij. Het advies wat ik toen kreeg (en waar ik nog steeds dankbaar voor ben) was om te focussen op geringde meeuwen.
Zoals je wellicht weet heb je daarmee veel meer zekerheid over wat je ziet, waar het vandaan komt en hoe oud het is.

In het verlengde daarvan: probeer eerst 1 soort onder de knie te krijgen (Zilvermeeuw) in plaats van je op één leeftijd van meerdere soorten te storten.
Zodra je een standaardsoort beheert, weet je automatisch de andere soorten (Geelpoot, Pont) er uit te pikken.

Het op soort en leeftijd brengen van meeuwen is moeilijk/soms onmogelijk (er is een reden waarom de tabellen waar jij naar zoekt er niet zijn...) en al helemaal als je het op ongeringde individuen probeert toe te passen.

Wellicht helpen de fotobijschriften op mijn site: http://www.flickr.com/photos/little-w/ (maar merk op dat de "moeilijkere" soorten zoals Geelpoot en Pont nog ontbreken, je snapt nu denk ik wel waarom...)

Succes!

Bedankt voor je reactie,

Ik zal je website doornemen om te kijken of ik er achter kan komen welke kenmerken een 2e of 3e winter meeuw nu een zilvermeeuw maken.

Ringen let ik ook op, maar vaak is maar 1 op de 50 a 100 grote meeuwen bij de hoornse plas en de vuilstort in Groningen geringd. Het grootste gedeelte van deze meeuwen komt tegen schemer naar de hoornse plas toe en mijn telescoop is dan niet meer toereikend de ringen af te lezen. Als ik de soort meeuw niet weet en ook de inscriptie op de ring niet, maar wel de kleur en om welke poot de ring zich bevind, kan ik dan terugvinden welke meeuw het is?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

ruud_altenburg

Hoofdreden van het ontbreken van determinatieartikelen is waarschijnlijk dat gedurende het tweede kalenderjaar de meeste grote meeuwen een enorme verandering in uiterlijk ondergaan. Met name voor Geelpoot en Pontische geldt dat de veranderingen niet beperkt blijven tot de complete rui, er volgt in het najaar nog een uitgebreide rui in o.a. mantel, tertials en dekveren.

http://www.xs4all.nl/~daarruud/michahellis2f.html

Probeer de vogel hierboven eens eenduidig te beschrijven. Neem daarna de enorme variatie binnen de verschillende taxa in ogenschouw, plus het feit dat er binnen individuele kenmerken waarschijnlijk 100% overlap is.

Ik vrees dus dat de enige manier om deze soorten onder de knie te krijgen is om veel naar meeuwen te kijken. En niet denken dat je het na een jaartje wel ongeveer weet...
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Mars Muusse

Misschien vind je het wel leuk om zelf een overzichtje in elkaar te zetten. Je kunt dan best wat geringde vogels van de site trekken, en die verwerken in een Word documentje dat je kunt printen. Handig als je argenteus en argentatus wilt vergelijken.

Bijvoorbeeld
argenteus 2de winter H-108929:


en 3de winter H-108929:


die kun je vergelijken met een argentatus, bijvoorbeeld uit Rusland, KV48:
1ste winter KV48:


2de winter KV48:


en 3de winter KV48:


Eigenlijk verloopt de ontwikkeling van kleden in grote lijnen gelijk tussen de taxa, zij het dat sommige wat sneller zijn, en andere wat trager. Maar daar kom je zelf wel achter als je zo'n overzichtje maakt. Meestal kun je het beste op handpennen (vooral de binnenste), de armpennen en de staart letten; en ja, natuurlijk in combinatie met de kleur van naakte delen.

Ik zou het advies om naar geringde beesten te kijken ter harte nemen. Liever 1 uur en 5 minuten naar 2 geringde lokale zilvers gekeken, dan in die tijd 6 geelpoten, 12 cachen en een mogelkijke hybride in een groep van 300 beesten, toch?

Folkert Jan

Bedankt voor de laatste 2 reacties!

Ik begrijp nu dat er niet al ergens een soort gelijk artikel ligt als bij de eerste winters.
Ik zal een overzicht maken van foto's van geringde vogels maken en mij ook extra concentreren op de geringde vogels die ik in Groningen tegen kom.

@Ruud: Ik zal een beschrijving maken van de geelpootmeeuw op jou foto's. Als deze klaar is zal ik hem je toesturen voor eventuele feedback.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Martijn Bot

Citaat van: Mars Muusse op januari 27, 2011, 11:51:04 AM
Ik zou het advies om naar geringde beesten te kijken ter harte nemen. Liever 1 uur en 5 minuten naar 2 geringde lokale zilvers gekeken, dan in die tijd 6 geelpoten, 12 cachen en een mogelkijke hybride in een groep van 300 beesten, toch?

Ik weet dat je dit zegt om uit de tent te lokken, vandaar dat ik maar niet reageer  ;)

En Folkert-Jan: maak foto's. Na een middag meeuwen kijken heb ik er wel een avond werk van, je gooit van wanhoop enkele computers per jaar door het raam, gaat verschillende keren hard op je bek (wie zich kwetsbaar opstelt kan klappen verwachten), maar je leert er heel veel van. Thuis is er internet, literatuur en een verwarming, waardoor je in alle rust nog eens kan kijken en tot inzicht kan komen (en verkeerde inzichten zijn ook inzichten, toch...?).

Folkert Jan

Citaat van: Martijn Bot op januari 27, 2011, 12:14:44 PM
Citaat van: Mars Muusse op januari 27, 2011, 11:51:04 AM
Ik zou het advies om naar geringde beesten te kijken ter harte nemen. Liever 1 uur en 5 minuten naar 2 geringde lokale zilvers gekeken, dan in die tijd 6 geelpoten, 12 cachen en een mogelkijke hybride in een groep van 300 beesten, toch?

Ik weet dat je dit zegt om uit de tent te lokken, vandaar dat ik maar niet reageer  ;)

En Folkert-Jan: maak foto's. Na een middag meeuwen kijken heb ik er wel een avond werk van, je gooit van wanhoop enkele computers per jaar door het raam, gaat verschillende keren hard op je bek (wie zich kwetsbaar opstelt kan klappen verwachten), maar je leert er heel veel van. Thuis is er internet, literatuur en een verwarming, waardoor je in alle rust nog eens kan kijken en tot inzicht kan komen (en verkeerde inzichten zijn ook inzichten, toch...?).

Ja ik weet het en kan mijzelf wel voor mijn kop slaan dat ik mijn camera verkocht heb met het idee dat het mij zou helpen minder snel naar de camera te grijpen en meer op de beschrijving te concentreren. Digiscopen lukt mij echt voor geen meter met mijn telescoop dus ik zal het met pen en papier moeten doen totdat ik weer een camera heb gekocht!
Ga je toevallig vanmiddag ook weer richting hoornse plas?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Martijn Bot

Citaat van: rnbflavour op januari 27, 2011, 13:21:11 PM
[Ga je toevallig vanmiddag ook weer richting hoornse plas?

Ja, ik ga zo die kant weer op. Admins, houd u gereed!

ruud_altenburg

Als je zo doorgaat neem ik ontslag ;)
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Martijn Bot

#19
Nou, dat viel mee. Bekende Pont was weer aanwezig, verder wat minder dan afgelopen dagen maar nog genoeg om je tot donker mee te vermaken (alles bleek echter uiteindelijk een verschijningsvorm van Zilver i.m.h.o.). Deze was nog wel grappig (donkere mantel + gele poten =....).

Klaas van Dijk

Folkert-Jan, ik heb me er bij neergelegd dat ik nu bij veel onvolwassen & ongeringde grote witkopmeeuwen vaak toch niet goed de leeftijd (tweede winter dan wel derde winter etc.) kan vaststellen. Zeker niet bij de vogels die op afstand op de steigers bij Kaap Hoorn zitten. En ik merk dat zoiets het leven een stuk eenvoudiger maakt. Ik maak nu (= mid winter) bij Zilvermeeuw onderscheid in drie leeftijdsgroepen: jong (=vogels die in 2010 zijn geboren = 2KJ = eerste winter), onvolwassen (geboren in 2009, 2008 en wellicht deels ook eerder) en adult. Afgelopen maandag zaten er trouwens zeker vijf gekleurringde Zilvermeeuwen bij Kaap Hoorn.

M.i. is lang geleden uit kleurringwaarnemingen (Arie Spaans project van het eind van de jaren tachtig) al naar voren gekomen dat je 'langzame' individuen en 'snelle' individuen hebt en dat na pakweg 2 jaar de 'langzame' individuen al ca. een jaar achterlopen op de 'snelle' individuen. Ruud & Mars & Theo c.s. kunnen best gelijk hebben dat je met een zeer zorgvuldige & uitgebreide studie & veel foto's best nog wel een eind kunt komen, maar dat is niet aan mij besteed.

Martijn, leuke foto. Afgelopen maandag zat er ook zo'n vogel bij Kaap Hoorn (had je misschien toen ook gezien). Heb ik dus de naam adulte Kleine Mantelmeeuw op geplakt. Ik zag een adulte mantelmeeuw met gele poten en niet een echt dikke snavel. Elders op de steiger stond wel een onvolwassen Grote Mantelmeeuw met echt een koe van een dikke snavel.

Groetjes, Klaas

Folkert Jan

Citaat van: Martijn Bot op januari 27, 2011, 19:41:49 PM
Nou, dat viel mee. Bekende Pont was weer aanwezig, verder wat minder dan afgelopen dagen maar nog genoeg om je tot donker mee te vermaken (alles bleek echter uiteindelijk een verschijningsvorm van Zilver i.m.h.o.). Deze was nog wel grappig (donkere mantel + gele poten =....).

Verdorie heb ik die pont weer gemist :S
Ook was er nog wel een echte adulte kleine mantel aanwezig. Heb je die nog gezien?

Zaterdag weer  :duim:
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Citaat van: Klaas van Dijk op januari 27, 2011, 21:46:08 PM
Folkert-Jan, ik heb me er bij neergelegd dat ik nu bij veel onvolwassen & ongeringde grote witkopmeeuwen vaak toch niet goed de leeftijd (tweede winter dan wel derde winter etc.) kan vaststellen. Zeker niet bij de vogels die op afstand op de steigers bij Kaap Hoorn zitten. En ik merk dat zoiets het leven een stuk eenvoudiger maakt. Ik maak nu (= mid winter) bij Zilvermeeuw onderscheid in drie leeftijdsgroepen: jong (=vogels die in 2010 zijn geboren = 2KJ = eerste winter), onvolwassen (geboren in 2009, 2008 en wellicht deels ook eerder) en adult. Afgelopen maandag zaten er trouwens zeker vijf gekleurringde Zilvermeeuwen bij Kaap Hoorn.

M.i. is lang geleden uit kleurringwaarnemingen (Arie Spaans project van het eind van de jaren tachtig) al naar voren gekomen dat je 'langzame' individuen en 'snelle' individuen hebt en dat na pakweg 2 jaar de 'langzame' individuen al ca. een jaar achterlopen op de 'snelle' individuen. Ruud & Mars & Theo c.s. kunnen best gelijk hebben dat je met een zeer zorgvuldige & uitgebreide studie & veel foto's best nog wel een eind kunt komen, maar dat is niet aan mij besteed.

Martijn, leuke foto. Afgelopen maandag zat er ook zo'n vogel bij Kaap Hoorn (had je misschien toen ook gezien). Heb ik dus de naam adulte Kleine Mantelmeeuw op geplakt. Ik zag een adulte mantelmeeuw met gele poten en niet een echt dikke snavel. Elders op de steiger stond wel een onvolwassen Grote Mantelmeeuw met echt een koe van een dikke snavel.

Groetjes, Klaas

Beste Klaas,

De kleine mantel die ik vandaag had had ook erg veel kopstreping. De vogel van Martijn heeft gewoon een witte kop. Toch misschien de juiste vogel gezien?

Over die leeftijden. Als je dit toepast op de ongeringde vogels zijn ze dan nog steeds te onderscheiden van geelpoot en pont of moet je dan toch echt de exacte leeftijd weten?

Vandaag had ik de rood HE11 die ik hier al vaker heb gezien weer. Ik moest eerder weg vanwege eetafspraken dus heb niet alle vogels gezien die later nog binnen kwamen
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

caliprobola

#23
Citaat van: Klaas van Dijk op januari 27, 2011, 21:46:08 PM
Folkert-Jan, ik heb me er bij neergelegd dat ik nu bij veel onvolwassen & ongeringde grote witkopmeeuwen vaak toch niet goed de leeftijd (tweede winter dan wel derde winter etc.) kan vaststellen. Zeker niet bij de vogels die op afstand op de steigers bij Kaap Hoorn zitten. En ik merk dat zoiets het leven een stuk eenvoudiger maakt. Ik maak nu (= mid winter) bij Zilvermeeuw onderscheid in drie leeftijdsgroepen: jong (=vogels die in 2010 zijn geboren = 2KJ = eerste winter), onvolwassen (geboren in 2009, 2008 en wellicht deels ook eerder) en adult. Afgelopen maandag zaten er trouwens zeker vijf gekleurringde Zilvermeeuwen bij Kaap Hoorn.

M.i. is lang geleden uit kleurringwaarnemingen (Arie Spaans project van het eind van de jaren tachtig) al naar voren gekomen dat je 'langzame' individuen en 'snelle' individuen hebt en dat na pakweg 2 jaar de 'langzame' individuen al ca. een jaar achterlopen op de 'snelle' individuen. Ruud & Mars & Theo c.s. kunnen best gelijk hebben dat je met een zeer zorgvuldige & uitgebreide studie & veel foto's best nog wel een eind kunt komen, maar dat is niet aan mij besteed.

Martijn, leuke foto. Afgelopen maandag zat er ook zo'n vogel bij Kaap Hoorn (had je misschien toen ook gezien). Heb ik dus de naam adulte Kleine Mantelmeeuw op geplakt. Ik zag een adulte mantelmeeuw met gele poten en niet een echt dikke snavel. Elders op de steiger stond wel een onvolwassen Grote Mantelmeeuw met echt een koe van een dikke snavel.

Groetjes, Klaas
Nochtans is het vaststellen van de leeftijd dikwijls een essentiële stap bij de determinatie. De foto's die Mars eerder postte tonen inderdaad aan dat er 'trage' en 'snelle' individuen binnen één soort zijn. Als je de 2de winter H-108929 en de 3de winter KV48 vergelijkt, dan lijkt het op het eerste zicht dat ze dezelfde leeftijd hebben. Als je echter beter kijkt dan zie je dat de eerste vogel duidelijk 2de generatie handpennen heeft die iets bruiner zijn met hele kleine witte topjes, terwijl die van de derde winter duidelijk zwarter gekleurd zijn met bredere witte toppen m.a.w. duidelijk een stap dichter bij volwassenheid. Op basis van de handpennen is het in de meeste gevallen best wel te doen om zilvermeeuw op leeftijd te brengen.

Wat de foto van de grote mantel betreft, vraag ik me af of dit een foto-effect is (ondergaande zon) of dat de poten ook werkelijk (zo) geel waren in het veld? En waren ook de voorkant van de poten en de zwemvliezen geel?


Pieter

Martijn Bot

#24
Citaat van: caliprobola op januari 27, 2011, 23:28:10 PM
Wat de foto van de grote mantel betreft, vraag ik me af of dit een foto-effect is (ondergaande zon) of dat de poten ook werkelijk (zo) geel waren in het veld? En waren ook de voorkant van de poten en de zwemvliezen geel?
Pieter

De poten waren wel degelijk geel/gelig, anders had ik uiteraard de vogel niet gefotografeerd (er stonden nog diverse andere ad Grote Mantels op paaltjes ernaast ter vergelijk). De zon helpt optisch natuurlijk wel wat, of het zo extreem was als bij deze kan ik daardoor niet goed meer inschatten... Opvallend was het iig wel.

halictus

L.S.,

Wat een schat aan info met de foto's en commentaren in dit topic.
Geweldig vergelijkingsmateriaal.
Allen veel dank.

Frank