Hoofdmenu

RAS Zwarte Zwanen

Gestart door rob_voesten, januari 25, 2011, 20:45:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

rob_voesten

Hoi Allemaal

Ik ben recent begonnen met een RAS-project Zwarte Zwanen in Nederland. Hiervoor probeer ik zoveel mogelijk Zwarte Zwanen te ringen. Dit project is gericht op overleving van adulten. Ik wil tevens informatie verzamelen over de bijgroei, overleving van jongen en dispersie van zowel adulten als jongen. (Voor meer informatie over RAS zie www.vogeltrekstation.nl)

De kern-populatie die ik onderzoek bevind zich in in de omgeving van Roermond (Midden-Limburg). Ik wil ook graag overige vogels in heel Nederland meenemen, dit om uitwisseling vast te stellen en de gedragingen te vergelijken.

Onder tussen hebben we 22 Zwarte Zwanen geringd met alleen metaal. Hiervan zijn er 19 in de omgeving van Roermond, 2 in Brunssum (Zuid-Limburg) en 1 in Bergen(Noord-Limburg).

Uiteindelijk is de bedoeling om de vogel ook te kleurringen zodat er meer gegevens bekend kunnen worden. Over de kleur is nog overleg. Zelf hoop ik op een donkere kleur (Zwart/Blauw).

Ik zou het erg fijn vinden als jullie de Zwarte Zwanen die jullie zien controleren op ringen. De ring geheel aflezen is niet eens noodzakelijk, met de laatste cijfers en positie ben ik al heel blij! Mocht het aflezen van een deel van de ring niet mogelijk zijn dan hoor ik elk geval graag hoeveel vogels het zijn, of ze gepaard zijn en of er jongen zijn. Dit laatste het liefts ook als je de ringen kan aflezen. Dan stel ik het op prijs als de plaats van de ringen per vogel wordt genoteerd. Zo kan ik inschatten waar welke vogels waar zijn en of er eventueel uitwisseling is.

Deze gegevens kunnen ook worden ingevoerd op waarneming.nl. Dan kon ik de waarnemingen direct tegen. Mocht je het ringnummer volledig hebben afgelezen. Dan kun je hem ook invoeren op www.geese.org.

Kort gezegd: Graag alle waarnemingen van Zwarte Zwanen invoeren met zoveel mogelijk details.

Groet,
Rob Voesten

Voor meer informatie over RAS zie www.vogeltrekstation.nl
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

vogelsbennym

Hoi Rob,

Ik zal er hier in Zuid-Holland op letten.
En of er paren zijn die je misschien kan ringen. Of is je ontheffing beperkt tot Limburg?

Groet,

Benny Middendorp

Jeroen Nagtegaal

Vergunning is geldend voor heel NL.

Overigens is ons één leuke terugmelding bekend binnen Europa. Een vogel geringd in Belgie is teruggemeld uit Denemarken!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

nicky hulsbosch

En een vogels uit oost duitsland is afgelezen in Overijssel. Dus er zit wel degelijk beweging in de beesten.
Groeten Nicky Hulsbosch

http://waarneming.nl/user/view/1739

yourigroesbeek

Beter een vogel in de hand dan tien in de lucht

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: yourigroesbeek op januari 29, 2011, 16:55:34 PM
Hoi Rob Kun je hier wat mee?
http://nijmegen.waarneming.nl/waarneming/view/52041808
Dank! Is een een vogel geringd rond de jaarwisseling daar vlakbij. Waarnemer is ondertussen op de hoogte van het volledige ringnummer.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

yourigroesbeek

Hoi Jeroen

Leuk! Dat julli ook gelijk de waarbemer mailen. Zou ik ook die gegevens kunnen krijgen. Of is dat niet mogelijk?
Beter een vogel in de hand dan tien in de lucht

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: yourigroesbeek op januari 29, 2011, 18:54:19 PM
Hoi Jeroen

Leuk! Dat julli ook gelijk de waarbemer mailen. Zou ik ook die gegevens kunnen krijgen. Of is dat niet mogelijk?
Kan zeker. Mail anders even.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

yourigroesbeek

Hoi jeroen ik heb rob een maailtje gestuurd.
Beter een vogel in de hand dan tien in de lucht

rob_voesten

Hoi Allemaal

Hier een kort update.

Ik heb 1 vogel die al een verplaatsing van 15 km achter de boeg heeft.

heb er onder tussen 28 geringd in Limburg. De meeste Rond Roermond.

Er zijn er behoorlijk wat van zoek. Ik heb in Februari 11 verschillende Zwarte Zwanen afgelezen die niet in Februari geringd zijn. Nu Maart 9 dagen oud is heb ik 12 verschillende Zwarte Zwanen afgelezen. Of weet dat ze er nog zitten.

Dus van de 27 die ik voor Maart heb geringd mis ik er dus nog 15 Van.

Wie wil mij helpen deze te vinden?!

14 dagen geleden had ik in Limburg 21 Zwarte Zwanen op 1 dag Daar waren er 11 van geringd. 

Groetjes
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

rob_voesten

Hoi Allemaal

Ik heb ondertussen Gesprek gehad met Pelle in Denemarken.

Ik mag blauwe halsbanden gaan gebuirken. Nu kan mijn onder zoek dus echt van stard.

Groetjes Rob

Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

Maurice Elf

Rob, is dit iets voor jou project?
Helaas geen ring kunnen zien vanaf de snelweg... :-\

http://waarneming.nl/waarneming/view/52966051
Mvg Maurice

rob_voesten

Citaat van: Maurice11 op maart 24, 2011, 21:59:20 PM
Rob, is dit iets voor jou project?
Helaas geen ring kunnen zien vanaf de snelweg... :-\

http://waarneming.nl/waarneming/view/52966051

dit zijn inderdaad vogels die ik in de toekomst ook wil gaan ringen. Maar ik ga me eerst richten op en redelijke grote consentratie rond om roermond heb daar nu 28 vogels geringd met (helaas) alleen metaal. En lijkt er op dat er nog een rederlijk deel ongeringd is. Dus heb daar momenteel nog genoeg te doen.

Groetjes
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

rob_voesten

Hoi Allemaal.

Vandaag kreeg ik een terugmelding binnen van een door mij als jong geringde Zwarte Zwaan. Dood gevonden in 's-Gravendeel, Zuid-Holland, NL 112km van de ring plek.

Dus ze kunnen echt overal opduiken. Heb bevesticht wel een beetje onze vermoedens dat de vogels die hier zitten naar het westen weg terekken.

Het gaat dus leuk worden als ik halsbanden ga gebruiken dan komen we pas echt achter waar ze heen gaan. Van af volgende week heb ik ze dus dan gaat als alles mee zit de eerste gehalsband worden. (Kleuk Blauw ik zal wel een foto platsen hier als ik ze af heb.)

Wie vind de volgend!

Groetjes Rob
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

Klaas van Dijk

hoi Rob,

Vandaag weer even gekeken bij een bekend paartje geleewiekte Zwarte Zwanen met drie jongen in Farmsum (bij Delfzijl).

Het vrouwtje was nu in de slagpenrui; ze heeft een kleine week geleden de oude pennen laten vallen (nieuwe pennen waren nog erg kort). Mannetje was nog steeds erg boos en had compleet uitgegroeide slagpennen. Jongen zijn nog niet zo groot (op 17 feb enkele weken oud), maar nog steeds aan de kleine kant en de slagpennen van de jongen zijn nog niet begonnen met groeien. Ik heb ook wat foto's gemaakt. Dit zijn dus wel vogels met een eigenaar / verzorger.

Groetjes, Klaas

Jeroen Nagtegaal

Ha Klaas,

Leuk! Dit is eigenlijk ook wel iets wat we verwachte, 2 ruipieken. In Roermond zit een groep van ca 15 volgroeide vogels, hiervan is geen enkele vogel aan het ruien... Verder zijn er 2 paar op nest, en een paar met 4 jongen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

rob_voesten

Hoi Allemaal

Vandaag de eerste 4 Zwarte Zwanen Gehalsband. Met een BLAUWE Halsband de Codes zijn 0XAX (X is een nummer) Bijvoorbeeld 00A0 of 01A9. De meeste halsbande zijn van boven naar onder aftelezen. 2 vogels hebben de halsband anders om zitten. Maar dan is het laatste sijfer niet gemakkelijk te lezen.

Ik zal morgen proberen wat foto's te uploden van de zwarte zwanen die gehalsband zijn.

Dus opletten of je ze niet ergens tegen komt

Ze zijn in de omgeving van Roermond Gehalsband.

Groetjes Rob Voesten
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

Cygnus

#17
Citaat van: rob_voesten op april 23, 2011, 22:21:37 PM
De meeste halsbande zijn van boven naar onder aftelezen. 2 vogels hebben de halsband anders om zitten. Maar dan is het laatste sijfer niet gemakkelijk te lezen.

Tijdens het ringen zou ik er goed op letten om de halsbanden allemaal op dezelfde manier aan te leggen. Het komt een beetje rommelig over als je de ene keer van onder naar boven af moet lezen en de volgende keer van boven naar onder. Waarnemers houden daar niet zo van. Ik heb zelf circa 500 Kleine Zwanen gehalsband. De halsbanden zijn allemaal (zonder uitzondering) zo aangelegd dat ze van onder naar boven af te lezen zijn. Ik heb nagenoeg geen problemen gehad met nekveren die over de halsband heen hingen. Ik zie dit wel regelmatig bij Wilde Zwanen. Volgens mij is in die gevallen de halsband te klein. Met een grotere diameter kun je dit m.i. voorkomen. Vermoedelijk is dit ook bij jouw Zwarte-Zwanen-halsbanden het geval.

Verder vraag ik mij af of halsbanden geschikt zijn voor een RAS-project. Halsbanden hebben invloed op de overleving van vogels. De sterfte bij vogels met een halsband is hoger dan de sterfte bij vogels zonder halsband. De uitkomst van je onderzoek is dus niet representatief voor de Zwarte Zwaan in het algemeen. Ik zou naast een serie vogels met halsbanden ook proberen een geringde populatie op te bouwen van vogels met alleen pootringen. De vogels met pootringen zullen een betrouwbaarder beeld geven van de werkelijke overleving. Van belang is dan wel dat deze vogels regelmatig (kunnen) worden afgelezen in het onderzoeksgebied en daarbuiten.     
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Jeroen Nagtegaal

Ha Trinus,

De halsbanden hadden we bij de eerste 2 vogel zo gedaan dat ze van onder naar boven moeten worden afgelezen. Al snel bleek dat het belangrijkste, laatste cijfer slcht afleesbaar was. De maat van de halsbanden is overgenomen uit Australië, maken we ze groter dan kunnen deze gemakkelijk over de kop.

Waarom we gekozen hebben voor Halsbanden. De hoeveelheid Zwarte Zwanen is beperkt, ga je alleen pootringen dan verzamel je maar zeer beperkt informatie. In de winter reageren ze goed op brood, nu is de geringdheid door afstand, hoog gras of in het water blijven vaak niet vast te stellen. Ga je dus alleen pootringen, dan wordt je datareeks vrij kort en met grote gaten. Nu blijkt al dat vogels ver kunnen vliegen en dit ook doen. Een pootring valt eigenlijk alleen op als men er echt op let, zo'n halsband is dan een stuk opvallender. Zo hopen we dus ook meer waarnemingen te verzamelen over de verspreiding buiten Limburg.

Het project valt nu binnen een RAS-studie maar heeft wellicht meer onderzoeksvragen dan alleen overleving.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Cygnus

Halsbanden leveren in korte tijd veel meer informatie op dan pootringen over het doen en laten van de Zwarte Zwaan. Dat is duidelijk. Alleen dit project wordt een RAS project genoemd (RAS=Retrapping adults for survival). Ik denk dat halsbanden voor het vaststellen van een betrouwbaar overlevingspercentage minder geschikt zijn.   
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Jeroen Nagtegaal

Ik wil best geloven dat halsbanden enige invloed geven op overleving, dit geldt voor denk ik alle manieren van (ring)onderzoek. Overigens is het momenteel voor ons nagenoeg onmogelijk om kleurringen af te lezen. Vogels zitten vaak op vele 100-en meters in hoog gras. Je mag best eens mee, en zien dat pootringen niet mogelijk zijn af te lezen.
Overigens is dit project in overleg met het VT gestart.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Cygnus

#21
De mortaliteit bij halsbanden is hoger dan bij pootringen. De oorzaak hiervoor hoeft niet aan de halsband zelf te liggen. Het kan ook dat vogels met een halsband eerder geschoten worden dan een vogel zonder halsband. Uit de Verenigde Staten is bekend dat jagers er op gebrand zijn vogels met een halsband te schieten (als een soort trofeejacht). Voor een deel zal de verhoogde mortaliteit wel aan de halsband zelf kunnen liggen, het is bijvoorbeeld wel eens gezien dat zich bij ijzel ijs op de halsbanden afzet. In hoeverre dit bij jullie Zwarte Zwanen een rol kan spelen weet ik niet. Ik wilde alleen maar mijn ervaringen kenbaar maken, zodat jullie daarmee eventueel iets kunnen doen.
Dat halsbanden beter zijn af te lezen dan pootringen is mij bekend, dat is ook de reden waarom ik, na enkele jaren pootringen bij Kleine Zwanen te hebben gebruikt, ben overgestapt op halsbanden.
Dat Zwarte Zwanen soms ver kunnen vliegen is in het verleden ook wel eens geconstateerd. Toen vloog regelmatig een Zwarte Zwaan (of misschien wel meerdere) met de Kleine Zwanen mee op weg naar de broedgebieden (ik zag ze toen zelf af en toe in Duitsland). Volgens mij zijn zelfs wel eens Zwarte Zwanen gezien in de Russische toendragebieden.
Mijn Kleine Zwanen project ben ik destijds gestart buiten het Vogeltekstation om. Het was niet mogelijk om een ringvergunning van hun te krijgen. Ik heb toen bij het Ministerie een vergunning aangevraagd en gekregen. De vogels zouden alleen kleurringen krijgen. Dat vond het Vogeltrekstation toen ongewenst en toen heb ik alsnog een vergunning gekregen om ook een metalen ring toe te voegen.   
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

rob_voesten

Hoi

we hebben er 27 met alleen metaal geringd. Dus een redelijk deel. Dus over een paar jaar kunnen we wel zien of dat de halsbanden een negatiefe invloed op de overleving hebben.

Groetjes Rob
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

Jeroen Nagtegaal

En er wordt (nog) niet gejaagd op Zwarte Zwanen. Wegvangen zal denk ik wel eens gebeuren.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com