Anna Paulownaboom Paulownia tomentosa

Gestart door Edwin Dijkhuis, september 18, 2006, 08:31:05 AM

Vorige topic - Volgende topic

Datura

#30

Vandaag wat tijd gevonden om de (nu niet meer mysterieuze) Nijmeegse plant op de foto te zetten. Mooi dat het opgelost is maar aangezien ik de foto's anders voor niks gemaakt heb plaats ik er toch een paar!
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Edwin Dijkhuis

In iedergeval nog bedankt voor de foto's. Ondertussen ook van Filip Verloove de bevestiging gehad dat het gaat om Paulownia tomentosa.

Maar, volledig zeker is het nog niet. Dit blijkt uit een onderzoek van Nijmeegse floristen. Bij vergelijking van grote exemplaren van Paulownia in Nijmegen met de zaailingen is gebleken dat de bladsteel van Paulownia tomentosa vol klierharen van sterk uiteenlopende lengte (tot ca 1 mm) zit en licht kleverig is. De bladonderzijde voelt fluwelig aan en is dicht bezet met veelstralige sterharen; op de nerven ook klierharen. De bovenzijde van het blad heeft minder sterharen en veel minder klierharen. Opvallend is het voorkomen van witte schoteltjes cq kommetjes van ca 0,2 mm zowel aan boven- als onderzijde van het blad. Op de kleine zaailingen zijn alleen lange klierharen, geen sterharen aangetroffen. De vraag is dus: gaat het wel om dezelfde soort?

Edwin

Met vriendelijke groeten,

Edwin Dijkhuis

Werkgroep florakartering Drenthe
www.wfdrenthe.nl

Hinko

CiteerDe vraag is dus: gaat het wel om dezelfde soort?
Je moet er wel rekening meehouden dat het blad van jonge exemplaren er totaal anders uitziet dan dat van volwassen exemplaren. Het zou me nixxx verbazen als dat ook geld voor kenmerken als beharing, klierharen etc.
mvgr, Hinko

laatvlieger

Volgens mij staat er ook eentje op het rapenburg in Leiden (toevallig of niet, schuin tegenover de ingang van de Hortus). Het ding heeft enorme bladeren. Ik zal er vandaag of morgen ook wel eens een foto´tje van maken.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Edwin Dijkhuis

Graag, hoe meer foto's (liefst met coordinaat (km-hok)) hoe beter.

Edwin  
Met vriendelijke groeten,

Edwin Dijkhuis

Werkgroep florakartering Drenthe
www.wfdrenthe.nl

marcel123

#35
CiteerGraag, hoe meer foto's (liefst met coordinaat (km-hok)) hoe beter.
Nog steeds? Wat zijn de kenmerken om op te letten, behalve de klieren en tegenoverstaande bladeren?

marcel123

#36
http://www.perkgroen.nl/Nieuws&Aanbiedingen.html
CiteerDe Anna Paulownaboom heeft nog een tweede toepassing: door de jonge boom jaarlijks aan de grond af te zetten vormen zich slechts enkele nieuwe grondscheuten welke in een zomer enkele meters ( soms tot 3 a 4 meter hoog) recht omhoog schieten en rondom bezet zijn met enorme bladeren die doen denken aan jonge teakhout-bomen die we uit de tropen kennen. Op deze manier komt de Paulownia niet tot bloei, maar geeft wel een fantastisch architectonisch bladeffect in de tuin dat doet denken aan een groot formaat kamerlinde. Dit maakt toepassing in een kleine tuin ook goed mogelijk.

Edwin Dijkhuis

Met vriendelijke groeten,

Edwin Dijkhuis

Werkgroep florakartering Drenthe
www.wfdrenthe.nl


Corryabbink

Marcel dat is Fluweelblad(Abutilon theophrasti).
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Edwin Dijkhuis

Fluweelblad is in Drenthe ook nog geen alledaagse verschijning. Toch wel leuk om beide zaailingen zo op foto naast elkaar te hebben.

Edwin  
Met vriendelijke groeten,

Edwin Dijkhuis

Werkgroep florakartering Drenthe
www.wfdrenthe.nl


Corryabbink

CiteerEr stond ook een artikelje over deze plant in floron nieuws.
Mooie reclame. Zelfs Hinko werd nog genoemd.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Edwin Dijkhuis

Gisteren was de Varia dag van Floron. Naar aanleiding van het artikeltje in Floron-nieuws over de verwildering van Anna Paulownaboom kreeg ik de vraag of er onder de waarnemingen van Anna Paulownaboom ook zaailingen van Catalpa zitten. Omdat al gebleken is dat de zaailingen van Anna Paulownaboom erg verschillen van de ouderplanten en ik geen idee heb hoe de zaailingen van Catalpa eruit zien doe ik hierbij een oproep om zaden van beide bomen te verzamelen en deze mij toe te sturen. Ik zal ze dan proberen op te kweken.

Dus: wie kan mij helpen aan zaad van Catalpa en Anna Paulownaboom?

Alvast bedankt

Edwin Dijkhuis
Met vriendelijke groeten,

Edwin Dijkhuis

Werkgroep florakartering Drenthe
www.wfdrenthe.nl

marcel123

#44
is toch iets anders zeker? Hij staat geen 100m van de Houtense anna-pauwlona boom af.

Edwin Dijkhuis

Met vriendelijke groeten,

Edwin Dijkhuis

Werkgroep florakartering Drenthe
www.wfdrenthe.nl

marcel123

#46
Dat is de eerste op Waarneming.nl in 5 jaar..Hopelijk wordt het nog wat. Er zijn ook geen fotos van deze soort...

Edwin Dijkhuis

zie je eigen waarneming in, dit topic van 18 november 2006!  
Met vriendelijke groeten,

Edwin Dijkhuis

Werkgroep florakartering Drenthe
www.wfdrenthe.nl

marcel123

#48
Yep, dat is Anderen in het weekend toen Draadgentiaan en Dwergbloem nieuw gevonden zijn voor Drenthe. 2003 of zo.. De digitale cameras  zijn er wel beter op geworden in de tussentijd.

marcel123

#49
CiteerWat zijn de kenmerken om op te letten, behalve de klieren en tegenoverstaande bladeren?

Ook kleine bomen worden groot. Hierboven staat de kiemplant van 2 jaar terug. Hieronder staat een foto uit de laatste levensweek van de boom. Was dus nog net op tijd. Zijn er mensen die sinds de eerste post van Edwin 2 jaar geleden nog een kiemplant gevolgd hebben in zijn of haar ontwikkeling?

marcel123

#50
CiteerEr is ook materiaal opgepot, maar dat wil nog niet echt groeien.
Hopelijk was het een grote pot... ;)

CiteerMaar, volledig zeker is het nog niet. Dit blijkt uit een onderzoek van Nijmeegse floristen. Bij vergelijking van grote exemplaren van Paulownia in Nijmegen met de zaailingen is gebleken dat de bladsteel van Paulownia tomentosa vol klierharen van sterk uiteenlopende lengte (tot ca 1 mm) zit en licht kleverig is. De bladonderzijde voelt fluwelig aan en is dicht bezet met veelstralige sterharen; op de nerven ook klierharen. De bovenzijde van het blad heeft minder sterharen en veel minder klierharen. Opvallend is het voorkomen van witte schoteltjes cq kommetjes van ca 0,2 mm zowel aan boven- als onderzijde van het blad. Op de kleine zaailingen zijn alleen lange klierharen, geen sterharen aangetroffen. De vraag is dus: gaat het wel om dezelfde soort?

Edwin
en is de vraag al beantwoord?

Edwin Dijkhuis

Tijdens het Floron weekend in Brabant is een vrij groot exemplaar (minimaal 2 meter) gevonden langs een Waterschapsleiding. Behalve kiemplaneten worden er dus ook wel grotere exemplaren gevonden.
Met vriendelijke groeten,

Edwin Dijkhuis

Werkgroep florakartering Drenthe
www.wfdrenthe.nl

rdb

Ik heb hier wel zaailingen (2jr) en zaad van de Paulownia. Het zaad is afkomstig van de laanbomen in Dinxperlo. Dus als iemand interesse heeft in zaad doe je maar een pm.

Als er nog foto's nodig zijn van onderdelen van de zaailingen laat dat dan even weten, zo gemaakt! :)

Ruud

marcel123

#53
CiteerIk heb hier wel zaailingen (2jr)
En hoog zijn die? Ik heb de indruk dat een zaailing van 2 jaar al snel 2m hoog is.

rdb

Dat is inderdaad wat aan de kleine kant....

Mijn zaailingen zijn nu 1,5 meter ondanks dat ze pas dit jaar juni in de volle grond zijn geplant en serieus aan de groei zijn gegaan. Deze planten groeien onvoorstelbaar hard!

Ruud

marcel123

#55
Citaat van: Edwin Dijkhuis op december 17, 2006, 13:26:36 PM
Naar aanleiding van het artikeltje in Floron-nieuws over de verwildering van Anna Paulownaboom kreeg ik de vraag of er onder de waarnemingen van Anna Paulownaboom ook zaailingen van Catalpa zitten. Omdat al gebleken is dat de zaailingen van Anna Paulownaboom erg verschillen van de ouderplanten en ik geen idee heb hoe de zaailingen van Catalpa eruit zien doe ik hierbij een oproep om zaden van beide bomen te verzamelen en deze mij toe te sturen. Ik zal ze dan proberen op te kweken.
Kijk eens op dit forum http://www.pilzfotopage.de/Forum3/viewtopic.php?p=15608#p15608
Daar lijkt een jonge Catalpa te staan.