Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: 1 [2]   Omlaag

Auteur Topic: Naamgeving planten en plantenfamilies op Waarneming.nl  (gelezen 6948 keer)

gertjanvannoord

• Observado Admin
  • *
    • Looblog
Re: Naamgeving planten en plantenfamilies op Waarneming.nl
« Reactie #30 Gepost op: oktober 08, 2016, 17:52:26 pm »

Jouw gesuggereerde oplossing lijkt me prima. Dat is ook wat op verspreidingsatlas wordt gebruikt. Daar heet de wilde dan "gevlekte dovenetel", wetenschappelijke naam "lamium maculatum s.s.". En voor de s.l. soort gebruiken ze dan "gevlekte/gestreepte dovenetel", wetenschappelijke naam "lamium maculatum s.l."

Maar ik vermoed dat je dat niet bedoelde met een goede referentie.
Gertjan van Noord

Rutger Barendse

• Observado Admin
  • *
  • Admingroep: Planten BE, NL en Observation
« Reactie #31 Gepost op: oktober 08, 2016, 18:24:06 pm »

Ik bedoelde eigenlijk als oplossing (met een referentie voor de nominaatvorm);

Lamium maculatum var. maculatum - Gevlekte dovenetel verwijst naar Lamium maculatum - Gevlekte dovenetel s.l.
Lamium maculatum 'Variegatum' - Gestreepte verwijst naar Lamium maculatum - Gevlekte dovenetel s.l.

Ik kan wil niet een ogenschijnlijke soort (Lamium maculatum s.s.) naar een andere soort (Lamium maculatum s.l.) laten verwijzen.

Ik zal het verder voorleggen aan Floron/admins.
Groeten,
Rutger Barendse

Planten in C6   
Botanical Journeys  
Planten in C6 op Youtube

tra il dire e il fare c' di mezzo il mare

spepping

• Observado Admin
  • *
« Reactie #32 Gepost op: september 24, 2018, 20:32:02 pm »

De naam Salix smithiana heeft twee betekenissen:
  • S. smithiana auct. non Willd. = S. caprea viminalis is synoniem van S. sericans Tausch ex. A. Kerner. Deze wordt gebruikt in waarneming.nl.
  • S. smithiana Willd. = S. cinerea viminalis is synoniem van S. holosericea Willd. Deze wordt gebruikt in verspreidingsatlas.

Dat leidt tot verwarring en fouten. De eerste betekenis wordt ook gebruikt in de wilgensleutel van Arnout Zwaenepoel. Als je met die sleutel op S. smithiana (Boswilg Katwilg) uitkomt en je voert die dan in in Nova, dan heb je S. cinerea viminalis opgegeven.

Hoe kan dit voorkomen worden? Het beste zou zijn om de naam S. smithiana te vermijden en de synoniemen S. sericans en S. holosericea te gebruiken. Probleem is dat de naam S. smithiana dan nog steeds in de sleutels gebruikt wordt. Een ander probleem is dat verspreidingsatlas een subtiel onderscheid maakt:
  • S. smithiana Willd. = Grauwe wilg x Katwilg
  • S. x holosericea Willd. = Katwilg x Grauwe wilg

Simon Pepping
Pagina's: 1 [2]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.047 seconden met 19 queries.