geringde dunbekmeeuwen in Gambia

Gestart door nlzorg01, januari 22, 2011, 23:41:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

nlzorg01

Net terug van een paar weken Gambia. De laatste dag heb ik een uurtje besteed aan het aflezen van ringen in Tanji, een vissersdorp met een enorm aantal meeuwen. Veel grijskopmeeuwen, maar ook veel kleine mantels en dunbekmeeuwen. Twee geringde grijskopmeeeuwen met verschillende ringen kon ik helaas niet aflezen. Ook het aflezen van een gekleurringde kleine mantel mislukte omdat de groep nogal schuw was en ik mijn telescoop thuis had gelaten. Van twee dunbekmeeuwen lukte het aflezen wel. Ik was verbaasd om te zien dat beide meeuwen met een Belgische ring gemerkt waren en heb wat op het net gezocht waar dit project thuishoort. Ik kon het niet vinden. Daarom aan jullie de vraag of iemand van jullie dit project kent en misschien zelfs de coordinator.

Wellicht heeft een Belgische ringersgroep in Gambia, Senegal of Marokko geringd??

Groeten,
Jan Zorgdrager

Jeroen Nagtegaal

Heb nog geen ringen uit die serie in NL afgelezen. Kunnen dus goed in Afrika geringd zijn. Kunnen neem ik aan gewoon via het Belgische VT gemeld werden. Dus een mail naar ring@natuurwetenschappen.be
Kan soms even duren, ook je adres erbij vermelden. Zenden terugmeldingen per post.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Klaas van Dijk

Citaat van: nlzorg01 op januari 22, 2011, 23:41:45 PMNet terug van een paar weken Gambia. De laatste dag heb ik een uurtje besteed aan het aflezen van ringen in Tanji, een vissersdorp met een enorm aantal meeuwen. Veel grijskopmeeuwen, maar ook veel kleine mantels en dunbekmeeuwen. Twee geringde grijskopmeeeuwen met verschillende ringen kon ik helaas niet aflezen. Ook het aflezen van een gekleurringde kleine mantel mislukte omdat de groep nogal schuw was en ik mijn telescoop thuis had gelaten. Van twee dunbekmeeuwen lukte het aflezen wel. Ik was verbaasd om te zien dat beide meeuwen met een Belgische ring gemerkt waren en heb wat op het net gezocht waar dit project thuishoort. Ik kon het niet vinden. Daarom aan jullie de vraag of iemand van jullie dit project kent en misschien zelfs de coordinator.

Wellicht heeft een Belgische ringersgroep in Gambia, Senegal of Marokko geringd??

Groeten, Jan Zorgdrager

Beste Jan,

Wellicht zijn deze Grijskopmeeuwen in Gambia geringd met Belgische ringen en wellicht geldt dit ook voor de Dunbekmeeuwen. Ik weet me te herinneren dat er een aantal jaren geleden (flink wat?) vogels (sterns?) zijn geringd op broedeilandjes in zee vlakbij Tanji. M.i. kun je deze eilandjes wel vanaf de kust zien liggen. En deze vogels zijn toen met Belgische ringen geringd.

Daarnaast zijn er in Senegal flink wat sterns met Belgische ringen geringd. In Groningen (Delfzijl, ook in de stad Groningen) hebben we in de loop der jaren verschillende Visdiefjes gezien met Belgische ringen die allemaal (zeker een stuk of 4, misschien ook wel meer) in Senegal waren geringd. De Grijskopmeeuwen en Dunbekmeeuwen kunnen dus ook heel goed daar geringd zijn.

Landen als Senegal en Gambia hebben geen eigen ringcentrale en daarom worden in dat soort landen buitenlandse ringen gebruikt.

Deze waarnemingen moet je dus inderdaad via de Belgische Ringcentrale melden. Wellicht weet Roland-Jan Buijs hier ook wel meer van, want Roland-Jan is ook wel eens in Gambia geweest & heeft toen natuurlijk nauwlettend gekeken naar geringde meeuwen.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk