Hoofdmenu

Wat eet een ijseend?

Gestart door GertJ, januari 22, 2011, 20:44:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

GertJ

Bij Maurik zit al een hele week een ijseend, ik heb deze vanochtend ook gezien.

http://gelderland.waarneming.nl/soort/view/264?from=2008-01-15&to=2011-01-22&species=264&prov=0&akt=0&maand=0&os=0&from=2011-01-15&to=2011-01-22&maand=0&prov=0&akt=0&os=0

De vogel zit al de hele tijd op een ondergelopen weiland en was vandaag behoorlijk actief aan het duiken.
Nu vraag me toch af, wat eet zo'n beest?
Met een beetje googlen kom ik niet verder da"schaal- en weekdieren of insectenlarven.
Op een ondergelopen weiland??
Heeft iemand nog andere suggesties / idee├źn?

Groet Gert Jager

Jeroen Nagtegaal

Kan me goed voorstellen dat er mosseltjes en Korfmossels de uiterwaard ingespoeld zijn. Verder vlokreeftjes? En regenwormen zijn ook weekdieren.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankneijts

Handbook BWP: schaaldieren (veel soorten), kreeftachtigen, vissen (waaronder stekelbaarzen) en plantaadrig voedsel waarschijnlijk per toeval. Speciaal in zoetwaterhabitats: insecten (adult en/of larven van o.a. wantsen, kokerjuffers, muggen), schaaldieren, kreeftachtigen, en plantaardig materiaal (bu wel bewust schijnbaar) waaronder bessen, wortels, bladeren en mossen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

GertJ

Ok, bedankt. Regenwormen ha dik niet aangedacht zelf, en dat meespoelen van andere beestjes lijkt me ook wel een aardige suggestie.
Groet Gert Jager