Bijzondere, opvallende of mooie Mens-waarnemingen

Gestart door Bart van Hoogstraten, januari 22, 2011, 16:25:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mimino

Met vriendelijke groet,
Peter Valk a.k.a. Mimino
Moskou, Rusland

http://www.flickr.com/photos/miminostudio/
http://www.facebook.com/peter.valk#!/profile.php

Question

Citaat van: andre.schulten op februari 02, 2011, 19:00:03 PM
??? ??? niks toch...
He Andre, had jij eerst ook niet zo'n vreemde foto? Zijn jullie stiekem aan het samenzweren?  :wacko:

Marina

lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Question

We moeten ze maar goed in de gaten houden Marina! :wacko: :angel:

Marina

Citaat van: Question op februari 02, 2011, 20:25:20 PM
We moeten ze maar goed in de gaten houden Marina! >:D :angel:

t blijft vreemd volk op waarneming, Tineke!
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Maico Weites

Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

ronald

ik vond het wel erg grappig toen die bijzondere meneer opdook op het forum, en had hem even iets geBartieerd. maar nu toch maar weer een gewone foto...
groeten, Ronald van Seijen

Question

Citaat van: ronald op februari 02, 2011, 20:44:36 PM
ik vond het wel erg grappig toen die bijzondere meneer opdook op het forum, en had hem even iets geBartieerd. maar nu toch maar weer een gewone foto...
;D Dat is beter, idd een vrij normale foto voor hier. ;)
Citaat van: m.weites op februari 02, 2011, 20:39:53 PM
Citaat van: Marina op februari 02, 2011, 18:52:21 PM
Ik geef het op.
What's up with the profile photo's?

Dat is deze slimme meneer.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek.html/16843/lichtjaren-terug-in-de-tijd/?pageID=3
Dat lijkt idd best wel een slimme meneer. Hij zet er in ieder geval genoeg woorden heen om duidelijk te maken dat hij het niet weet.  :rolleye: :duim:

Marina

Ongelooflijk, hoe dom kan iemand zijn dan!
Zulke mensen moet verboden worden te indoctrineren vanaf de kansel.
Die gek is nog gevaarlijker dan de fanatieke moslims.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

andre.schulten

Citaat van: Question op februari 02, 2011, 20:25:20 PM
We moeten ze maar goed in de gaten houden Marina! :wacko: :angel:

wat mij betreft: geen punt (zie pet)  ;)

Question

Citaat van: Marina op februari 02, 2011, 21:05:17 PM
Ongelooflijk, hoe dom kan iemand zijn dan!
Zulke mensen moet verboden worden te indoctrineren vanaf de kansel.
Die gek is nog gevaarlijker dan de fanatieke moslims.
Ach joh..hij weet niet beter.  :-\ Laat iedereen maar lekker denken wat ze willen.  O0 peace man! ;D

Marina

Citaat van: Question op februari 02, 2011, 21:22:39 PM
Citaat van: Marina op februari 02, 2011, 21:05:17 PM
Ongelooflijk, hoe dom kan iemand zijn dan!
Zulke mensen moet verboden worden te indoctrineren vanaf de kansel.
Die gek is nog gevaarlijker dan de fanatieke moslims.
Ach joh..hij weet niet beter.  :-\ Laat iedereen maar lekker denken wat ze willen.  O0 peace man! ;D

vlaardingen is voor mij wel heel dichtbij!  :-\
alsof we hier nog niet genoeg last hebben van die godsdienstwaanzinnigen (gristelijk en/of islamitisch)
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

evertdirks

Citaat van: Marina op februari 02, 2011, 21:52:57 PM
godsdienstwaanzinnigen (gristelijk en/of islamitisch)

Dit impliceert dat er zinnige godsdienst is :rolleye: .

??? Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

vuurvlinder

Citaat van: Question op februari 02, 2011, 21:22:39 PM
Citaat van: Marina op februari 02, 2011, 21:05:17 PM
Ongelooflijk, hoe dom kan iemand zijn dan!
Zulke mensen moet verboden worden te indoctrineren vanaf de kansel.
Die gek is nog gevaarlijker dan de fanatieke moslims.
Ach joh..hij weet niet beter.  :-\ Laat iedereen maar lekker denken wat ze willen.  O0 peace man! ;D
Mee eens. Maar ja, dat is een reactie van een nuchtere Noorderling. Hier hebben we weinig last van de KK en moskeeën heb ik hier ook nog niet gezien. 
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Question

Citaat van: vuurvlinder op februari 02, 2011, 23:40:04 PM
Citaat van: Question op februari 02, 2011, 21:22:39 PM
Citaat van: Marina op februari 02, 2011, 21:05:17 PM
Ongelooflijk, hoe dom kan iemand zijn dan!
Zulke mensen moet verboden worden te indoctrineren vanaf de kansel.
Die gek is nog gevaarlijker dan de fanatieke moslims.
Ach joh..hij weet niet beter.  :-\ Laat iedereen maar lekker denken wat ze willen.  O0 peace man! ;D
Mee eens. Maar ja, dat is een reactie van een nuchtere Noorderling. Hier hebben we weinig last van de KK en moskeeën heb ik hier ook nog niet gezien.
Klopt, volgens mij staan er hier in de buur 1 klein moskeetje, en ik heb geen idee waar hier de kk staat. Er staan hier wel van allerlei andere kerken, maar daar heb ik helemaal geen last van.
Citaat van: Marina op februari 02, 2011, 21:52:57 PM
Citaat van: Question op februari 02, 2011, 21:22:39 PM
Citaat van: Marina op februari 02, 2011, 21:05:17 PM
Ongelooflijk, hoe dom kan iemand zijn dan!
Zulke mensen moet verboden worden te indoctrineren vanaf de kansel.
Die gek is nog gevaarlijker dan de fanatieke moslims.
Ach joh..hij weet niet beter.  :-\ Laat iedereen maar lekker denken wat ze willen.  O0 peace man! ;D

vlaardingen is voor mij wel heel dichtbij!  :-\
alsof we hier nog niet genoeg last hebben van die godsdienstwaanzinnigen (gristelijk en/of islamitisch)
Wat voor last heb je hiervan dan Marina? is het daar zo extreem?

Jarinka

Marina (en anderen), kritiek op godsdienst vind ik prima, zolang je er argumenten voor hebt. Kerkje pesten, gewoon omdat het zo makkelijk is op een openbaar forum waar christenen zich niet in die discussies mengen, dat vind ik niet kunnen. En daar begint het wel heel erg op te lijken nu...

Citeeralsof we hier nog niet genoeg last hebben van die godsdienstwaanzinnigen (gristelijk en/of islamitisch)
Hup, even beargumenteren: op welke manier heb jij last van (christelijke) godsdienstwaanzinnigen? Volgens mij valt het in Nederland heel erg mee met die gekke christenen. Inderdaad, Nederland is een poos heel streng christelijk geweest, maar die periode is allang voorbij. Er is (nog) wel zondagsrust, maar is het zo erg dat winkels één dag per week dicht zijn? We hebben nu vrijheid van godsdienst, en vrijheid van meningsuiting. Ga dat laatste nou niet gebruiken om met z'n allen alle gelovigen uit te lachen.
Ik weet niet of ik nog christen ben of niet. Maar ook als je geen christen bent, mag je best respect hebben voor andere mensen, zélfs als wat zij geloven jou compleet absurd lijkt. Dat vind ik ontzettend onfatsoenlijk.
Groeten, Jarinka Heijink

Bart van Hoogstraten

#166
Citaat van: Jarinka op februari 03, 2011, 08:20:13 AM
Hup, even beargumenteren: op welke manier heb jij last van (christelijke) godsdienstwaanzinnigen?
Dat vind ik ontzettend onfatsoenlijk.

Voor mij persoonlijk is dat vrij simpel Jarinka. Ik schrijf een nette en juridisch kloppende brief aan het bisdom van Roermond dat ik mij uit wil laten schrijven als Roomsch Katholiek (ben ooit door mijn ouders zonder overleg en tegen mijn zin in gedoopt). Dit omdat ik al heel lang totale atheïst ben, voor abortus ben, voor stamcelonderzoek, voor gelijke rechten van man en vrouw én homoseksuelen, voor 't gebruik van voorbehoedsmiddelen. Officieel ben ik dat dus niet omdat ik ingeschreven sta als RK, net als 4.000.000 andere Nederlanders, die nooit naar de kerk gaan en wiens inschrijving meetelt in de gemiddelde Nederlandse opinie in die kwesties en bij het binnenhalen van allerlei belastinggeld in vorm van subsidie voor dat anders denkende instituut. Ik krijg daarop een persoonlijk schrijven van de bisschop van Roermond met, min of meer, de mededeling dat ik niet oordeelkundig ben* en hij me dus niet uitschrijft en hij verwijst me door naar de Deken van Sittard. Die deelt me mee dat mijn doop niet ongedaan* kan worden gemaakt (eenmaal gedoopt is altijd gedoopt) en verwijst me voor uitschrijving uit de RK op zijn beurt weer door naar de parochie in Nijmegen waar ik nu pas achter kom dat ik daar al 30 jaar ingeschreven sta (*dat doen ze achter je rug om met de gegevens uit het gemeente-archief, geheel zonder overleg of mededelingen!). Om erachter te komen bij welke van de wel 20 parochies ik sta ingeschreven wordt ik doorverwezen naar het RK Bureau Ledenadministratie en de Stichting Interkerkelijke Ledenadministratie. Laat het me nou net gelukt zijn om me daar wel uit te laten schrijven, gegevens ontbreken in de administratie. Niemand weet waar ik me uit moet laten schrijven op een onbekende pastoor na, ergens in Nijmegen. Ik ben nu een half jaar en 6 brieven verder en nog steeds officieel tegen condooms! Ik probeer in een tolerante en democratische omgeving te leven (inclusief vrijheid van geloof, boeit me eigenlijk bar weinig dat er mensen zijn die zich niet afvragen waarom een walvis resten van een overbodige heup in zijn lichaam heeft en ondertussen op een natuurwebsite rondhangen [paradox!]) en die dus ook in te richten maar er zitten dus mensen tussen die dat op allerlei manieren en om allerlei obscure geloofsredenen proberen te verhinderen. Op zoek naar vrijheid zit ik gevangen in een of andere geraffineerde lus van een in mijn ogen obscure sekte waar ik maar niet uitkom. Omdat ze dit zelf, door geloofsovertuiging, niet zien als een ernstige vorm van hinder maar als een door God opgelegde plicht, een roeping, zit er voor mij niets anders op dan lekker terug te hinderen. En zo zal iedereen die zich aan geloof ergert of er zich door gehinderd voelt zijn persoonlijke motieven hebben...

*Over fatsoen gesproken...

Edit -> Samenvattend: Ik ervaar dus letterlijk dat gelovigen mijn vrijheid proberen te ondermijnen!
PS  Ik hoop dat het opgevallen is in de tekst hierboven en in mijn brief aan de bisschop; ik hou opzettelijk het seksueel misbruik binnen de kerk erbuiten (rotte appels heb je immers overal in de samenleving, de kerk wordt alleen maar door hen misbruikt)(vreemd genoeg haalt de bisschop dit zelf trouwens aan in zijn antwoord). Het gaat me puur om de ideologie die me opgedrongen wordt, ik word ernstig gehinderd bij het inrichten van mijn omgeving door mensen die dat door hun geloof zelf niet als hinder zien maar als plicht.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

frankw

Citeer
Quote van die site:
Beste mensen,
  let nog even op de voorwaarden voor het plaatsen van een reactie:
 
  "Reageren op een antwoord is mogelijk mits de reactie iets toevoegt en   niet in strijd is met het antwoord van de deskundige. Vraagstellers zijn   niet gebaat bij tegenstrijdige reacties en bovendien vinden we het   ongepast ten opzichte van de deskundige die zijn/haar vrije tijd ter   beschikking stelt om onze bezoekers te helpen. Voor discussies is er het   forum."

Ha, dus de 'deskundige' mag alles roepen op die site, maar als ie onzin praat en je gaat er tegen in dan wordt je bericht verwijderd. Dat is wel een beetje een dooddoener... Gelukkig werkt dat hier niet zo en mag Marina best haar mening geven. Of je het daar nou mee eens bent of niet.

Maar het zijn toch kansloze discussie want de een zegt dat het zo is, de ander zegt dat het zus is, en vervolgens zeggen ze beiden bewijs het maar. Dan is de discussie afgelopen. Dat is dan ook de reden waarom ik nooit met dat soort discussies bezig ga, want het eindigt altijd hetzelfde; "bewijs het maar!", "bewijs jij maar dat het niet zo is!". :rolleye:

Persoonlijk heb ik meer vertrouwen in de bewijzen vanuit de wetenschap. :angel:

ronald

we hebben idd het ergste achter de rug wat geloof betreft, dat is natuurlijk al een heel mooi ding. als iemand iets wil geloven dan heb ik daar helemaal geen problemen mee. maar zoals het verhaal waar men hier op reageerde al aangaf is er ook nog wel het een en ander flink mis. bv deze dominee die nog steeds vindt dat de aarde 6000 jaar oud is omdat iemand het boek ooit zo heeft geïnterpreteerd, terwijl het allang duidelijk is dat de aarde veel ouder is. deze onbuigzaamheid wil hij overbrengen op de kerkgangers. nou klinkt het opzich vrij onschuldig, maar het kan het menselijke brein flink in de problemen brengen. zo heb ik een vriend die streng gelovig is opgevoed. dat zit heel vast in zijn hersens omdat het er vanaf het prille begin is ingestampt, en als daar eenmaal een waarheid is ontstaan dan is het heel moeilijk om die er weer uit te krijgen. door alle wetenschappelijke feiten die we nu hebben omtrent de aarde en het universum kraakt en rammelt zijn geloof aan alle kanten en daar zit hij heel erg mee. het kan toch niet waar zijn dat hij altijd fout is geweest? en zijn ouders ook? en zijn voorouders? maar toch is het hem nu duidelijk dat de aarde veel ouder is dan 6000 jaar, de aarde is niet het middelpunt van het universum en dergelijke info fascineert hem, maar vanuit de kerk wordt er aan hem getrokken om bij zijn oude standpunt te blijven in de trend zoals de dominee die hier langskwam deed: oogkleppen op en geloven jij, anders ga je naar de hel.
het is normaal gesproken een heel erg aardige jongen, maar je ziet hem veranderen als gesprekken in de buurt van geloof komen. dan wordt hij opeens heel narrig, hard en onbuigzaam, krijgt een enge fanatieke blik en begint dingen te roepen over de absolute waarheid van de bijbel. elke vorm van gesprek wordt dan onmogelijk, het is elke keer gewoon eng om te zien hoe zo'n aardige kerel verandert in een godsdienstfanaat.
en van dit soort dingen wordt ik dan wel wat triest, zijn kerkgemeenschap blijft hem terugtrekken in blinde volgzucht tegen alle logica in, en daar wordt je niet gelukkig van. hij is ook in therapie maar de bron van zijn ongeluk kan men niet vinden. ik ben dan geen psycholoog, maar zie wel dat zijn verstand enorm worstelt met aan de ene kant de geïndoctrineerde 'waarheden' die nog steeds worden bevestigd op zondag en de fascinerende feiten die de wetenschap over het universum op tafel heeft gelegd.
zo'n kerkgemeenschap zou in mijn visie moeten proberen aan te sluiten bij de werkelijkheid: okee, we hebben de schrift in het verleden verkeerd geïnterpreteerd, de aarde is ouder, het heelal groter, hoe passen we dat in bij ons geloof? dan kunnen mensen gaan werken aan het accepteren dat hun eerdere denkwijze niet klopte (wat helemaal niet makkelijk is, ook buiten geloof om, oude 'waarheden' krijg je er niet zomaar weer uit). dan kunnen mensen dat geloof ook weer beleven zonder die tweestrijd in hun hoofd tussen blinde volgzaamheid en logica en krijgt zo iemand veel meer rust en kans op gelukkig zijn.
helaas heeft die kerkgemeenschap als oplossing gekozen dat in dit leven lijden juist goed is, want dan ben je op het gouden pad naar de hemel (dat waren zijn letterlijke woorden...). je wordt dus aangemoedigd om je maar flink beroerd te voelen omdat dit een helig middel is om in de hemel te komen.

ik heb wel meer van dit soort voorbeelden, maar wil niet alleen het negatieve aanhalen. zo zag ik laatst eens een programma waarin dominees, priesters en weet ik wat er verzamelde samen gingen overleggen over wat ze nu aan moesten met al die nieuwe wetenschappelijke feiten. ze zagen dat hun denkwijze niet meer aansloot bij de werkelijkheid, hadden besloten niet onbuigzaam te zijn maar mee te geven met wat het leven brengt. ik weet niet wat daar uit is gekomen, maar zo kan het dus ook, en ik vond dat heel fijn om te zien. geloof wat je wilt maar wees niet blind voor vernieuwing. het leven is dynamisch, en als je niet hier en daar meebuigt dan breek je op den duur.

en dit gaat niet alleen op voor geloven in goden. toevallig lees ik net een heel interessant boek: een scheurtje in de rand van de schepping (http://www.selexyz.nl/product/9789049960223/marcelo-gleiser/een-scheurtje-in-de-rand-van-de-schepping/). daarin wordt heel mooi beschreven hoe bv ook wetenschap zomaar tot een geloof wordt wanneer mensen bepaalde dingen ontdekken en er heilig in gaan geloven, waardoor ze blind worden voor nieuwe feiten.
en je vindt de aandrang van ons brein om waarheden/vakjes te maken overal terug. zelfs in natuuronderzoek maak ik het mee dat mensen dingen hebben bedacht en die tot waarheid hebben gemaakt die zelfs door harde feiten bijna niet meer terug te draaien zijn. en wat ik daar het ergst aan vind is dat ik dit ook bij mezelf herken (zoiets is best moeilijk om voor jezelf toe te geven, ik was liever perfect geweest maar ja... ;) ). maar juist die herkenning van mijn eigen zwakheid maakt voor mij dat ik dingen die ik ontdek van alle kanten probeer te bekijken of ze wel echt kloppen.

nou ja, beetje lang verhaal, maar dit is wat ik zo fascinerend vind aan dit onderwerp. niet het geloof zelf, maar de psychologie achter de 'waarheden' die ons brein kan produceren en de moeilijke taak om vervolgens om die 'waarheden' heen te leren kijken.
groeten, Ronald van Seijen

ronald

het verhaal van Bart is idd een goed voorbeeld van het misbruiken van de macht die deze instantie heeft gekregen. het heeft niks met geloof te maken, maar met mensen die hun macht niet kwijt willen raken en het op deze wel erg onprettige manier bijna onmogelijk maken om je uit te schrijven bij hun. ook daar zie ik weer de strijd van het brein om vast te houden wat lang zo is geweest. het zal ook moeilijk zijn voor dominees, priesters enz dat ze hun macht kwijtraken. een kennis van me was ooit bij de marechausee, is nu met pensioen, maar hij heeft het er heel moeilijk mee dat hij nu 'zomaar iemand' is. hij had zich helemaal verbonden aan zijn rol van belangrijk persoon. ook zie je bv soms moeders die hun rol maar niet los kunnen laten. dat loslaten is moeilijk voor een persoon, maar nog veel moeilijker als er een grote gemeenschap omheen zit zoals bij bepaalde geloven.
groeten, Ronald van Seijen

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Marina

Citaat van: Bart van Hoogstraten op februari 03, 2011, 17:54:36 PM
We zijn off-topic...  :P

ja zeg, wie begon er nou met die fundamentalistische vlaardingse dominee  :P
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Bart van Hoogstraten

Okay okay, rustig rustig, weer on-topic (min of meer) met iets luchtigs (is wel even nodig zeg, tjee  ;) ). Het moeilijkste bij Mens-waarnemen blijft waarschijnlijk het waarnemen van de Mens zichzelf.
(ik begon er trouwens over maar niet op dit topic...)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Marina

GOD PROTECT ME FROM YOUR FOLLOWERS

Dat gezegd hebbende: geinig filmpje ;D
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Maico Weites

#174
Citaat van: Jarinka op februari 03, 2011, 08:20:13 AM
Marina (en anderen), kritiek op godsdienst vind ik prima, zolang je er argumenten voor hebt. Kerkje pesten, gewoon omdat het zo makkelijk is op een openbaar forum waar christenen zich niet in die discussies mengen, dat vind ik niet kunnen. En daar begint het wel heel erg op te lijken nu...

Citeeralsof we hier nog niet genoeg last hebben van die godsdienstwaanzinnigen (gristelijk en/of islamitisch)
Hup, even beargumenteren: op welke manier heb jij last van (christelijke) godsdienstwaanzinnigen? Volgens mij valt het in Nederland heel erg mee met die gekke christenen. Inderdaad, Nederland is een poos heel streng christelijk geweest, maar die periode is allang voorbij. Er is (nog) wel zondagsrust, maar is het zo erg dat winkels één dag per week dicht zijn? We hebben nu vrijheid van godsdienst, en vrijheid van meningsuiting. Ga dat laatste nou niet gebruiken om met z'n allen alle gelovigen uit te lachen.
Ik weet niet of ik nog christen ben of niet. Maar ook als je geen christen bent, mag je best respect hebben voor andere mensen, zélfs als wat zij geloven jou compleet absurd lijkt. Dat vind ik ontzettend onfatsoenlijk.

Hoi Jarinka,
Of je ook op mij doelt weet ik niet, maar ik reageer toch maar even. ;)
Allereerst mag die man van Refoweb anno 2011 toch wel voor 'raar/gek' uitgemaakt worden?
Meneer zegt: 'alhoewel ik veel wetenschappelijke gegevens niet snap', maar blijft toch menen dat het licht niet zo oud kan zijn, want volgens hem is de wereld 6000 jaar (zijn volgens hem ook geen bewijzen voor een langer bestaan voor aarde/heelal). Alsof hij eigenhandig de lichtsnelheid veranderd heeft. Zijn enige argument is: 'Je komt echt in strijd met het schrift als je dat doet.'
Dat is gewoon een gigantische balk in je oog hebben om het in bijbelse termen uit te drukken en vraagt gewoon om kritiek.
Het is hetzelfde als zeggen dat de zon twee centimeter is omdat je dat vanaf aarde met je liniaal gemeten hebt of menen dat de wereld plat is. Gelukkig weten het leeuwendeel van de christenen in Nederland wel dat de wereld 'iets' ouder is.

op welke manier heb jij last van (christelijke) godsdienstwaanzinnigen?

Er is vandaag de dag nog steeds een verbod op godslastering (bedankt meneer Donner), worden cartoonisten vervolgd, omdat hun cartoons beledigend zouden zijn voor gelovigen en ook het proberen tegen te houden van stamcelonderzoek vind ik erg kwalijk.
Verder winkels die dicht moeten op een zondag, de hele houding tegenover de wetenschap en voorbehoedsmiddelen en het verspreiden van leugens over bijvoorbeeld evolutie (zie die campagne van vorig jaar) om het zo pseudo-wetenschap te laten lijken.
Grappig dat juist de mensen die het hardst tegen de evolutietheorie strijden vaak geen enkel idee hebben wat evolutie precies inhoudt.
De heer Van Delden (van de folder) zal vast glazig uit zijn ogen kijken als je het hebt over puntmutaties, crossing over, genetic drift en rudementaire organen, want uit zijn folder bleek niet veel expertise.

En een actueel thema: het enkele-feitprincipe.
Dat houdt in dat een (gesubsidieerde!) school op basis van religieuze gronden een leraar mag ontslaan, omdat deze homoseksueel is.
Kom op we leven in 2011! Homofobie is toch al afgelopen mag ik hopen?
Wat nog kwalijker is, is dat een religieuze school ook homoseksuele leerlingen van school mag sturen.
Uit de kast, uit de klas. Dat vind ik echt gewoon walgelijk en zeker niet getuigen van 'naastenliefde'.

En dan hebben we het nog niet over islamitisch fundementalisme, dat is vaak een tandje erger. Zie bijvoorbeeld landen waar de sharia heerst en de jihad.
Het christendom is gelukkig al uit de puberteit. ;)  Maar die laatste vervelende, opdringerige trekjes mogen wel worden weggewerkt.
Met geloof an sich is niks mis, alhoewel ik het onzin vind. Zolang je het maar niet te letterlijk gaat nemen wat heilige boeken zeggen (mensen vermoorden vanwege een de inhoud van een soera, homoseksuelen als tweederangsburgers behandelen, vrouwen geen stemrecht willen geven etc.) en je geloof niet (via politiek) aan anderen opdringt.

edit: dit zijn inderdaad geen mooie menswaarnemingen.
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Jarinka

Jeuh, leesvoer ;D

@ Bart,
M.i. is daar meer sprake van misbruik van macht dan van misbruik van het geloof. De Rooms-Katholieke kerk is ook een hele andere categorie dan de meeste (let wel! De meeste!) christelijke stromingen. Waar het christendom steeds kleiner is geworden, heeft de RKK zich steeds meer uitgebreid, ook in andere landen. Daardoor kunnen ze misbruik maken van hun macht.
Het lijkt trouwens wel een overheidsloket: je wordt van de een naar de ander gestuurd zonder verder te komen.

@ Ronald,
Of alles uit de bijbel waar is, of maar een deel, of helemaal niks is inderdaad een lastig punt. Maar het gaat ook om hoe mensen de bijbel interpreteren. De RKK rukt teksten uit hun verband om hun argumenten te laten kloppen, en ook andere geloven kijken vanuit hun eigen perspectief/roze bril naar hun belangrijkste boek (bijbel, koran, thora).
Gisteravond had ik met Vincent een gesprek over of de wetenschap of de bijbel gelijk heeft over de leeftijd van de aarde (n.a.v. dat artikel van C.J. Droger). Hij stond aan de kant van de wetenschap, ik stond ertussenin. De aarde is in zes dagen geschapen, maar wie zegt dat elke dag even lang duurde als de dagen die we nu kennen? Wat mij betreft kunnen de sterren best duizenden mensenjaren geleden geschapen zijn, op de vierde scheppingsdag. Dan is God de rest van die tijd bezig geweest met het maken van de rest.
Veel christenen vatten het wel op als exact één mensendag, bij hen zit het gewoon ingebakken. Ik denk dat ik behoorlijk open sta voor andere theorieën, zeker voor een half-christen. Vernieuwing? Prima!
Ik krijg vast op m'n kop van de dominee als hij dit leest, maar ik vind dat de bijbel op een aantal punten verouderd is. Er staan dingen in die ook nu nog actueel zijn (bv. in Hooglied, over de liefde en hoe je daarmee om moet gaan), maar sommige dingen zijn zo erg verouderd dat we (christenen) daar niet stoïcijns aan vast moeten blijven houden. Hoe strenger opgevoed, hoe lastiger het is om dat te erkennen. Ik hoop dat je vriend ooit ontspant in zijn houding tegenover het geloof en de wetenschap.

@ Marina,
Jammer dat je alle christenen over één kam scheert. Bij alle levenshoudingen zijn er wel extremisten. Niet alleen bij verschillende geloven, maar ook bij bv. hele fanatieke sporters. Zo ook bij christenen. Van alle gelovige personen die ik ken, gaat niemand langs de deuren om mensen te bekeren. Ze zullen je ook zeker niet in je gezicht spugen omdat je wicca bent, of je op de brandstapel wensen.
Natuurlijk zijn er altijd extremisten die negatieve publiciteit op zich vestigen, en het daardoor voor anderen verpesten, zowel bij de islam als bij het christendom. Maar het grootste deel van de christenen (tenminste van de soort die ik ken) zal jou, ook als wicca, in je waarde laten.

@ Maico,
De reacties op die man van Refoweb vind ik ook niet vreemd. Hij zegt eerst dat hij er geen verstand van heeft, maar vervolgens wijst hij wel met z'n vingertje naar de bijbel om aan te geven dat er van de wetenschap niks klopt en dat de bijbel gelijk heeft. Maar de bijbel is op sommige punten verouderd (zie het laatste gedeelte van wat ik naar Ronald typte). Hij is inderdaad niet flexibel genoeg om de wetenschap te bestuderen, en naast de bijbel te leggen.
Ervaar jij het verbod op godslastering als aantasting van je persoonlijke vrijheid? Het zou in een maatschappij mogelijk moeten zijn om meerdere godsdiensten en niet-gelovigen naast elkaar te laten leven, zonder zo'n verbod. Het trieste is dat het wel nodig is, omdat het ene geloof het andere uitmoordt vanwege bepaalde uitingen.
Als gelovige moet je wat mij betreft ook tegen een beetje spot kunnen. Neem de wereld niet serieuzer dan ze is. Voor zover ik weet worden er geen cartoonisten vervolgd door christenen. Ik kan alleen uit ervaring van mijn christelijke omgeving spreken, maar die vinden dat soort cartoons niet zo erg. Extremisten blijven er altijd, die voelen zich al op hun teentjes getrapt als je dezelfde lucht inademt.
Ik vind het goed dat winkels dicht zijn op zondag. Kantoormedewerkers werken van maandag t/m vrijdag van 9 tot 5. Waarom zouden winkels dan wel de hele week open moeten zijn? Het is handig voor mensen, maar zoveel werken in een winkel valt niet mee (ik spreek uit ervaring). Probeer de zondag niet te zien als dag waarop winkels verplicht dicht moeten blijven, maar als dag waarop winkelmedewerkers een dag rust hebben.
Over de houding tegenover de wetenschap kan ik je alleen mijn persoonlijke mening geven, die ik in dit bericht al uitgebreid heb genoemd. Mensen die de wetenschap aan proberen te passen aan de bijbel, zijn helaas bekrompen, en die kun je niet 1-2-3 van iets anders overtuigen.
Leugens over evolutie: komen die uit het geloof vandaan, of van bepaalde personen?
De subsidies mogen wat mij betreft afgeschaft worden, die passen niet in een maatschappij waar volgens de politiek iedereen gelijk is. Homoseksualiteit is ook een lastig punt. Ik ben er niet tegen (laat iedereen lekker doen wat hij/zij leuk vindt!), maar volgens de bijbel is het verderfelijk. Ik kies ervoor om op dit punt te verschillen van de bijbel. Veel christenen houden in theorie vast aan de bijbel, maar in de praktijk zijn ze niet zo fel anti-homo. Bij mij in de kerk zit een homofiele jongen van 20, die ook gewoon gewaardeerd wordt. Er wordt niet geprobeerd die 'ziekte' uit z'n hoofd te praten. De Boogkerk is erg tolerant, ik weet niet hoe dat bij andere kerken zit.
Niet alleen christenen hebben vervelende trekjes als het anti-evolutie en het anti-homo zijn. In de politiek zijn de niet-gelovige partijen vaak juist extremer, ze slingeren van de ene naar de andere kant. En Hitler was weliswaar katholiek opgevoed, maar hij handelde bij de verschrikkelijke dingen die hij deed niet vanuit zijn geloof, maar vanuit zijn eigen mening met oogkleppen op.


Ik geloof wel dat er een god bestaat. Op school zijn we nu bezig met zintuigen, en als je ziet hoe complex het oog is, en op wat voor briljante manieren je oog zorgt dat je beter kunt zien, geloof ik niet dat dat puur door evolutie komt. Het leven op aarde is te ingewikkeld om zo geëvolueerd te zijn, zelfs na miljoenen/duizenden jaren. Ik geloof dat God de aarde geschapen heeft, en dat diersoorten zich dankzij evolutie verder hebben ontwikkeld totdat ze perfect zijn aangepast. De evolutie zal nooit stoppen, want de wereld blijft veranderen.

Nog een voetnoot: alles wat ik hier getypt heb, is mijn mening. Het is dus niet zo dat elke christen deze standpunten deelt, want ik ben gewoon een geval apart :P
Groeten, Jarinka Heijink

ronald

Citaat van: Bart van Hoogstraten op februari 03, 2011, 18:06:54 PM
Okay okay, rustig rustig, weer on-topic (min of meer) met iets luchtigs (is wel even nodig zeg, tjee  ;) ). Het moeilijkste bij Mens-waarnemen blijft waarschijnlijk het waarnemen van de Mens zichzelf.
(ik begon er trouwens over maar niet op dit topic...)
geweldig filmpje, does he have a mental problem?... ;D ;D ;D
groeten, Ronald van Seijen

Marina

Jarinka, je mag van mij geloven wat je wil want daarin verschil ik heel erg met de gristelijken: ik vind het helemaal niet belangrijk wat iemand voor keuze maakt wat hij wel of niet wil geloven. Totaal niet interessant tenzij ze met hun zendingsdrang in mn voortuin komen. Dan gaat het jachtgeweer erop.

Maar ga me ajb niet vertellen dat ik RESPECT moet hebben voor een religie die alleen maar respect en vrijheid van religie EIST en zelf nog nooit enig respect heeft getoond of andersgelovenden vrijheid van religie heeft gegeven.


lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

ronald

Jarinka, mooi dat je flexibel bent in je geloof. het geloof heeft in het verleden al heel wat veranderingen moeten ondergaan, en waarom zou dat nu niet nog steeds kunnen? wat je zegt met de scheppingsdagen hoorde ik al eerder ergens. de mens heeft daar onbuigzame dagen zols wij die kennen van gemaakt maar gods tijd is waarschijnlijk totaal anders. nou geloof ik zelf niet dat er een god is en schepping geloof ik ook niet in, maar kan ook niet zeggen dat het zeker niet zo is. maar wel mooi hoe je evolutie en geloof zo kunt combineren! (en nu maar wachten op de sites waar de evolutie van het oog op uitgelegd wordt  ;) )

zijn we alweer on topic trouwens?  ;D
groeten, Ronald van Seijen

Jarinka

Citaat van: Marina op februari 03, 2011, 19:49:33 PM
Jarinka, je mag van mij geloven wat je wil want daarin verschil ik heel erg met de gristelijken: ik vind het helemaal niet belangrijk wat iemand voor keuze maakt wat hij wel of niet wil geloven. Totaal niet interessant tenzij ze met hun zendingsdrang in mn voortuin komen. Dan gaat het jachtgeweer erop.

Maar ga me ajb niet vertellen dat ik RESPECT moet hebben voor een religie die alleen maar respect en vrijheid van religie EIST en zelf nog nooit enig respect heeft getoond of andersgelovenden vrijheid van religie heeft gegeven.
Als je goed had gelezen wat ik schreef, had je gezien dat ik dat niet zeg. Het gros van de christenen gedraagt zich niet zo. Er zijn een paar extremisten die eruit springen, en die de meeste last veroorzaken. Dat is bij alle levensstijlen zo, niet alleen bij christenen.
Ik vind het prima om te reageren op wat jij vindt. Maar als jij niet inhoudelijk op mij reageert, maar hetzelfde blijft herhalen, dan is het voor mij geen gezonde discussie meer. Dus als je niet van plan bent om inhoudelijk te reageren, zeg het dan gerust; dan trek ik me terug uit dit gesprek.
Groeten, Jarinka Heijink