Hoofdmenu

Groene Reiger

Gestart door Bram Rijksen, september 17, 2006, 21:38:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jaap Denee

Volgens mij sla je wat mogelijkheden over, Johan.

Kun je me uitleggen waarom je de voorjaars vogel ontsnapt of ship-assisted noemt en de tweede wild? Is er een verschil tussen wild en ship-assisted?

Het is toch heel normaal dat wilde vogels tijdens langere of kortere oversteken uitrusten/meeliften op schepen?

Ik denk, gezien de frequentie waarmee Groene reigers/Mangrove reigers (wild/ontsnapt) opduiken in Noord-west Europa, dat de kans op het verschijnen van twee vogels binnen een relatief klein gebied zo klein is (wild of ontsnapt!), dat het aannemelijker is dat, gezien de lange periode dat de vogel langs het jaagpad zat, het dezelfde vogel is die in de omgeving is blijven hangen. Natuurlijk kan iedere ander optie ook. De vraag is (blijft): wat is aannemelijk?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

JohanvantBosch

CiteerVolgens mij sla je wat mogelijkheden over, Johan.

Kun je me uitleggen waarom je de voorjaars vogel ontsnapt of ship-assisted noemt en de tweede wild? Is er een verschil tussen wild en ship-assisted?

Het is toch heel normaal dat wilde vogels tijdens langere of kortere oversteken uitrusten/meeliften op schepen?

Ik denk, gezien de frequentie waarmee Groene reigers/Mangrove reigers (wild/ontsnapt) opduiken in Noord-west Europa, dat de kans op het verschijnen van twee vogels binnen een relatief klein gebied zo klein is (wild of ontsnapt!), dat het aannemelijker is dat, gezien de lange periode dat de vogel langs het jaagpad zat, het dezelfde vogel is die in de omgeving is blijven hangen. Natuurlijk kan iedere ander optie ook. De vraag is (blijft): wat is aannemelijk?
Natuurlijk... je hebt gelijk. Ik betrap mezelf erop dat ik ook wel eens voor ons eigen straatje wil gaan praten ...:-) en mijns inziens is ons (de nederlandse lijst en niet per definitie de nederlandse twitchers, waartoe ik ook behoor) straatje er misschien wel bij gebaat als het niet dezelfde vogel is...
Als de vogel van afgelopen voorjaar er niet geweest zou zijn, zou de herkomst van de huidige vogel waarschijnlijk minder discussie opleveren...

ship assisted is natuurlijk ook wild, daar heb je gelijk in. In mijn onderscheid ga ik uit van het volgende

wild kan zijn uit de trekkende populaties in de verenigde staten. In dat geval ga ik ervanuit de de vogel hier mogelijk hier terecht zou komen, omdat ie toch afstanden trekt. Ook hierbij is het natuurlijk zeer goed mogelijk (of zelfs waarschijnlijk dat ie gedurende korte of langere tijd op een schip heeft gezeten). Dit is wat ik bij mijn mogelijk heden wildnoem. Wat mij betreft komen deze vogels wel in aanmerking voor aanvaarding op de nederlandse lijst.

wild kan ook zijn van andere populaties, die niet trekken en bv in een ander jaargetijde broeden (waar ik aan denk gezien het kleed van de voorjaarsvogel). Deze vogels gaan misschien niet zo snel grote afstanden trekken, maar kunnen natuurlijk ook op een schip gaan zitten en er hier weer afvliegen. Als het een vogel is van zo'n populatie, mag je er wat mij betreft zeker vanuit gaan dat hij ship-assisted is. Dit bedoel ik met een zekere ship-assisted vogel. volgens mij is opname op de nederlandse lijst van zo'n vogel jezelf voor de gek houden.

Natuurlijk is het aannemelijk dat het dezelfde vogel is. Maar als je niet met zekerheid kunt of de voorjaarsvogel een groen reiger was. Wat is dan nog aannemelijk?
Groeten,
JOhan




Jaap Denee

Je zou voorzichtig kunnen aannemen dat

1. het dezelfde vogel is (lang pleisterend aan het Jaagpad, nu opnieuw opgedoken in regio Amsterdam, kleine kans op tweede vogel),
2. als het dezelfde vogel is, het beest van het Jaagpad dus ook een Groene reiger betrof (dan ga je er van uit dat dit een Groene reiger is en daar líjkt het wel op),
3. Groene reigers niet in gevangenschap gehouden worden, dus de kans op een escape minimaal is,
4. de vogel wild is, of hij nu hulp heeft gehad van een schip of niet.

Grote vraag blijft dan: uit welke populatie komt de vogel? De noordelijke, trekkende populatie of de zuidelijke, niet-trekkende populatie? En als we dan graag een noordelijke, trekkende vogel willen hebben (en dat willen we volgens mij): kunnen juveniele vogels uit die populatie uitgestelde rui vertonen?

En zo zijn we weer terug bij af.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

snwja3

Johan, je zegt; "wel bij gebaat als het niet dezelfde vogel is... "
Die gedachtengang volg ik even niet.

- De 1e vogels is gedetermineerd als Groene Reiger
- Rui kon verklaard worden met uitgestelde rui => komt vaker voor
- er waren nog enkele critici
Nu duikt de vogel (een Groene reiger) weer op, is na 3 maanden doorgeruid met nog enige overblijfsel van het onv. kleed zichtbaar en daar zouden we niet gebaat bij zijn?

Kansbereking:
- dezelfde vogel = 100%
- andere vogel = 0%
waarbij ik de getallen achter de komma gemakshalve naar boven/beneden heb afgerond.

Dus deze (terug)vondst geeft alle gelegenheid om op beide waarnemingen het juiste plaatje te gaan plakken.
Of we snoeren alle critici de mond of ze krijgen gelijk. En voor dat laatste zullen ze wel hun best moeten gaan doen.
Wietze Janse

Jaap Denee

Duidelijke taal, Wietze.
... en om de opgesomde aannemelijkheden dan maar even af te maken kun je dus stellen dat:

5. juveniele vogels uit de noordelijke gebieden uitgestelde rui kunnen vertonen, en 'onze' vogel dus van de trekkende populatie afkomstig kán zijn.

De enige kritiek hierop mogelijk is: hoe weet je het verschil tussen een noordelijke of een zuidelijke vogel? Valt te pareren met de vraag: hoe groot is de kans dat trekkende, noordelijke vogels een scheepvaartroute doorkruizen en meeliften naar Europa en hoe groot is die kans bij de zuidelijke stayers?

Wordt een wilde, noordelijke, aldanniet ship-assisted Groene reiger best plausibel, toch?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

JohanvantBosch

Ha wietze,

Volgens mij noopt de argumentatie me om je punten in omgekeerde volgorde af te werken:
Citeer- er waren nog enkele critici
moge duidelijk zijn dat ik dat ben...

CiteerKansbereking:
- dezelfde vogel = 100%
- andere vogel = 0%
waarbij ik de getallen achter de komma gemakshalve naar boven/beneden heb afgerond.
Natuurlijk is het het meest logische dat het dezelfde vogel is.  Daar ben ik het helemaal mee eens. Je mag er wat mij betreft 99/1 of 95/5 van maken, maar ik vind het ook een logische gedachte. Alleen mag je daar wat mij betreft helemaal vanuit gaan als je de eerste vogel geheel onafhankelijk van het tweede geval 100% zeker als groene reiger kunt determineren.

Citeer- De 1e vogels is gedetermineerd als Groene Reiger
Dat is jouw veronderstelling en er zijn diverse mensen met jou die dat denken, maar nog lang niet iedereen is daarvan overtuigd. Volgens mij ligt er ook nog genoeg documentatie van mensen die op basis van feiten het tegendeel denken te kunnen bewijzen. Ik durf niet te zeggen dat er 100% geen een is, maar ook niet dat het er 100% wel een is. Als we het over kansberekening hebben zou het wat mij betreft best nog wel 50/50 kunnen zijn en eerlijk gezegd ben ik zelf een beetje bang dat de vogel niet met 100% zekerheid als een van beide te determineren is.

Citeer- Rui kon verklaard worden met uitgestelde rui => komt vaker voor
Ja, dat kan, maar het is absoluut een uitzondering. En als je toch met kansberekening begint... wil ik graag weten hoe groot de kans is dat een vogel die tot deze uitzondering behoort in NL terecht komt. Hoe doe je dat ook al weer...
kans dat een wilde groene reiger uit Noordamerika in NL terecht komt x kans dat een wilde groene reiger een uitgesteld ruipatroon heeft....
Ik weet niet of deze kans nu zoveel groter is dan de kans dat we hier met twee verschillende vogels te maken hebben. Maar afijn, als 10 of 20% van de jonge vogels deze uitgestelde rui hebben geloof ik daar wel in, maar als het ergens tussen de 0 en de 5% zit.... Maar een percentage hiervan heb ik nog niet gehoord.

CiteerJohan, je zegt; "wel bij gebaat als het niet dezelfde vogel is... "
Die gedachtengang volg ik even niet.
Om dit te begrijpen, zijn bovenstaande zaken nodig, maar ook de volgende uitgangspunten:
- Ik ben dus kritisch ten opzichte van de eerste vogel.
- Ik ben in de basis niet (meer dan normaal) kritisch ten opzichte van een jonge vogel met het normale ruipatroon in deze tijd van het jaar. Op dit moment duikt er bovendien veel amerikaans spul op in Europa.
- Ik vind het leuk als er zeldzame vogels in NL worden gezien. Nog leuker als wij ze allemaal kunnen zien, maar in de basis vindt ik het voorkomen en dus de algemen NL lijst interessanter dan die van mij zelf en alle andere twitchers.

Al bovenstaande meegenomen en beide gevallen apart bekijkend, geef ik het huidige geval veel meer kans om op de NL lijst te komen dan de eerste. Als blijkt dat het dezelfde vogel is, dan gaan dus alle zaken (behalve de determinatie, want dat zou dan dus snor zitten) die tegen de eerste vogel pleiten ook tegen deze vogel pleiten.
Dus zijn wij (=de Nederlandse lijst in het algemeen) er volgens mij bij gebaat als het niet dezelfde vogel is.

Pfoeh, wat een verhaal. Hoop dat het mijn gedachten duidelijk maakt.
Ik hoop natuurlijk dat het goed zit en ik zou ertegen zijn om het expres als twee aparte gevallen te beschouwen omdat dan de kans groter is dat 1 van beide op de lijst (dus weer niet de mijne, maar de Nederlandse) komt.

Groeten,
Johan

Jaap Denee

Over de uitgestelde rui:

CiteerJa, dat kan, maar het is absoluut een uitzondering. En als je toch met kansberekening begint... wil ik graag weten hoe groot de kans is dat een vogel die tot deze uitzondering behoort in NL terecht komt.

Je kunt het in Nederland terecht komen en het hebben van uitgestelde rui als twee onafhankelijke incidenten zien. Aan de andere kant is ook geopperd dat juist een uitputtende transatlantische oversteek dit soort uitstel van rui kan veroorzaken. Dan zou de kans dus niet verkleinen.

CiteerAl bovenstaande meegenomen en beide gevallen apart bekijkend, geef ik het huidige geval veel meer kans om op de NL lijst te komen dan de eerste.

Dan ga je er vanuit dat de eerste waarneming onafhankelijk gedetermineerd moeten worden, en niet met behulp van deze tweede waarneming, met terugwerkende kracht, het predikaat Groene reiger krijgt opgestickerd. Strikt genomen lijkt mij dit terecht. Aan de andere kant zal met het opduiken van dit doorgeruide beest toch een link worden gelegd naar de voorjaars waarneming, waarmee een wellicht (sterk) bekritiseerde determinatie toch kracht wordt bijgezet.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

snwja3

Johan,
een argument van jou om de determinatie als Groene reiger onderuit te halen is:
- Volgens mij ligt er ook nog genoeg documentatie.......

Zo kan ik ook mijn betoog onderbouwen, met vage statements, welke doen lijken dat er vele studies klaarliggen om de determinatie onderuit te halen.
Of verklaar je nader:
- Volgens mij => vertel alleen wat je zeker weet
- genoeg => vage term, wat is genoeg? Om hoeveel documenten gaat het: 1, 2, 3 of meer?
- Wat is de inhoud van deze documenten? Snijd het hout, heb je het gelezen?
Pas dan mag je het als onderbouwend bewijs van je betoog gebruiken.

Verder:
- uitgesteld rui is absoluut een uitzondering.
Ja, dat dacht men, maar bij nader onderzoek bleek dat toch normaler en gewoon gedocumenteerd te zijn. Zie verder ook commentaar Jaap.

Leuke discussie, maar hier hou ik het voorlopig ff bij, ik ben de CDNA niet!  :(

ps. zaterdag met o.a. Johan net zoveel van de nachtzwaluw kunnen genieten.
En dat maar voor 3 euries! Betekend wel deze week een 'patatje met' minder, dus ook nog goed voor de lijn!  -_-  
Wietze Janse

JohanvantBosch

Ik ga het er dan ook maar bij laten, maar zal me nog even nader verklaren:

Citeereen argument van jou om de determinatie als Groene reiger onderuit te halen is:
- Volgens mij ligt er ook nog genoeg documentatie.......
Ik heb begrepen dat er bij het CDNA een pakket van vele pagina's is binnen gekomen met bewijsmateriaal dat de vogel een bepaalde (weet even niet meer welke) ondersoort van striated toeschrijft. Geschreven door een gerenommeerde onderzoeker. Maar... ik heb het zelf niet gezien.

Ik heb overigens ook nog geen sluitend betoog gezien dat de vogel definitief als groene reiger determineert en mangrove uitsluit. Dus ik kan je tot hetzelfde uitnodigen.
Het enige dat ik wilde aangeven is dat de uitkomst van de determinatiediscussie nog niet beslecht is. Maar wil in principe niet de hele discussie weer oprakelen.

Citeerps. zaterdag met o.a. Johan net zoveel van de nachtzwaluw kunnen genieten.
En dat maar voor 3 euries! Betekend wel deze week een 'patatje met' minder, dus ook nog goed voor de lijn!
:lol:
Eerlijk gezegd vond ik die vogel mooier (heb 'de reiger' ook gezien) maar die levert een stuk minder interessante discussies op..... B)  

Jaap Denee

Hahaha! Dus stel dat er voor de Groene reiger iets geregeld kan worden en we moeten (marktconform) ècht gaan cashen, dan loop je nog het risico een strakke Adonis te worden, Wietze? Doe mij ook maar dan, kan best weer wat vanaf!

;)  
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

JohanvantBosch

Maar ja, Wietze, je kunt die 3 euro natuurlijk ook aan 2 ons groente en 2 stuks fruit besteden.... ;)  

Guus Peterse

CiteerHahaha! Dus stel dat er voor de Groene reiger iets geregeld kan worden en we moeten (marktconform) ècht gaan cashen, dan loop je nog het risico een strakke Adonis te worden, Wietze? Doe mij ook maar dan, kan best weer wat vanaf!

;)
Maar stel nou dat het achteraf toch een ontsnapte mangrovereiger van een of andere vage ondersoort blijkt, wordt dan marktconform (is immers heel wat minder waard) een deel van de toegangsprijs weer teruggestort?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Edwin Russer

Citeer
CiteerHahaha! Dus stel dat er voor de Groene reiger iets geregeld kan worden en we moeten (marktconform) ècht gaan cashen, dan loop je nog het risico een strakke Adonis te worden, Wietze? Doe mij ook maar dan, kan best weer wat vanaf!

;)
Maar stel nou dat het achteraf toch een ontsnapte mangrovereiger van een of andere vage ondersoort blijkt, wordt dan marktconform (is immers heel wat minder waard) een deel van de toegangsprijs weer teruggestort?
Maar dan wel aan een goed doel en dan maar wat dikkere buikjes :D  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

hiskodevries

Over toegangsprijzen.
Met dat nachtzwaluw gedoe is straks het hek van de dam.
Straks waterrietzangers bekijken bij een vogelringstation a 10 euro
Een sperwergrasmus bekijken bij een vogelringstation a 4 euro

De route naar een kleine zwartkop a 4 euro

....................................
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jaap Denee

Hihihi. Dat wordt toch alleen een probleem als de eigenaar van de tuin informatie achterhoud of verkeerde informatie over de determinatie verstrekt heeft? Volgens mij is daar vooralsnog geen sprake van... de beste man/vrouw had sowieso geen flauw idee.

Ik zag net dat Remco Hofland een poging doet om in kontakt te treden met de eigenaar van die tuin. Mét voorstel tot financiele compensatie! Zijn we dan echt een nieuwe weg ingeslagen?!
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

BWoets

Maar al doe je dat niet.. dan loopt het toch uit de hand bij die mensen thuis.. op deze manier komen alleen de echte liefhebbers die de vogel heel graag willen zien..!

Zo gek vind ik het niet hoor
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

JohanvantBosch

CiteerOver toegangsprijzen.
Met dat nachtzwaluw gedoe is straks het hek van de dam.
Straks waterrietzangers bekijken bij een vogelringstation a 10 euro
Een sperwergrasmus bekijken bij een vogelringstation a 4 euro

De route naar een kleine zwartkop a 4 euro

....................................
Volgens mij is het geen nieuwe weg, maar gewoon een die in NL niet zo vaak wordt toegepast.
Ik begrijp dat dit in Engeland veel gebruikelijker is om het op deze manier te doen. Met de grote hoeveelheid twitchers is dit op kwetsbare of moeilijk bereikbare plekken volgens mij een manier om de zaak een beetje in de hand te houden.
Met een libellenexcursie hebben we het dit jaar ook al twee keer gedaan.
Het gaat natuurlijk voor een deel om het idee, maar het is ook een manier om twitchen toch een bijdrage te laten leveren aan onderzoek of natuurbescherming. Dit weekend ging het bedrag naar SOVON. Volgende keer misschien naar een beheerder van een gebied?

Als het een keuze is tussen de vogel niet zien of de vogel georganiseerd zien (met donatie) of de vogel ongeorganiseerd zien met als resultaat een slecht imago/opgejaagde vogel/kapot getrapt gebied. Dan ga ik in de gevallen waar het aan de orde is toch voor de middelste optie.
In de meeste gevallen is  de keuze echter niet eens nodig in NL
Groeten,
Johan

Edwin Russer

CiteerMaar al doe je dat niet.. dan loopt het toch uit de hand bij die mensen thuis.. op deze manier komen alleen de echte liefhebbers die de vogel heel graag willen zien..!

Zo gek vind ik het niet hoor
Ha Bob, dat hoeft niet per definitie zo te zijn. Ik kan mij ooit een geval herinneren van een nieuwe soort ergens in Engeland/Schotland waarbij de vogel in de achtertuin van de bewoners zat.

De vogel was alleen te zien vanuit de woonkamer met als gevolg dat de vloerbedekking door honderden vogelaars volledig kapot was gelopen.
Ze hebben toen een inzamelingsactie gehouden zodat de bewoners in staat waren om nieuwe vloerbedekking aan te kunnen schaffen.

Het is alleen niet te hopen dat de tuin volledig wordt verwoest, dan moeten we de toegangsprijzen nog verder gaan verhogen :lol:  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Jaap Denee

Dat is een interessante gedachte: zouden we ons beter gedragen op het moment dat we ervoor moeten betalen en het alleen de echte liefhebbers zijn? Ik mag toch hopen dat we zonder betaling ook het fatsoen kunnen opbrengen ons te gedragen. Je staat wel als gast bij iemand thuis in zijn tuin.

Maar aan de andere kant: als dit iemand over zijn twijfels heen helpt, prima. Deze reiger (in dit kleed) wil ik ook graag zien. En dan maakt het mij niet uit of er betaald moet worden. Ik zal me in ieder geval netjes gedragen.  :rolleyes:
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Jaap Denee

CiteerAls het een keuze is tussen de vogel niet zien of de vogel georganiseerd zien (met donatie) of de vogel ongeorganiseerd zien met als resultaat een slecht imago/opgejaagde vogel/kapot getrapt gebied. Dan ga ik in de gevallen waar het aan de orde is toch voor de middelste optie.

Organiseren die handel en laten betalen voor een goed doel! Meteen!

Ik wil wel graag een bonnetje.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

snwja3

#50
Is in Engeland al jarenlang een goede gewoonte (die bijdrage dus).
Bij goede soorten komt daar nog een een 10-20-voud aan mensen kijken, dus een mooie opbrengst.
Deze komt dan ten goede aan de landeigenaar, natuurbeschermingsorganisatie, goede doelen e.d. (net zoals bij ons de Sovon).

- We betalen rustig 'tig' euro om ons nog geen twee uur te laten vermaken met steeds slechtere films, commerciele voetbal, concerten, Jantje Smit etc.....
- We geven handen vol geld uit aan loten (waarvan maar een klein gedeelte naar een goed doel gaat) en waar we niets voor terug krijgen of hooguit een Linda de Mol of Caroline Tensen, je moet het maar willen.....

Ofwel ik zie het probleem niet zo!?
Wietze Janse

Edwin Russer

#51
CiteerIk wil wel graag een bonnetje.

Ja, dat is tenminste nog aftrekbaar bij de belasting......
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

JohanvantBosch

Citeer
CiteerAls het een keuze is tussen de vogel niet zien of de vogel georganiseerd zien (met donatie) of de vogel ongeorganiseerd zien met als resultaat een slecht imago/opgejaagde vogel/kapot getrapt gebied. Dan ga ik in de gevallen waar het aan de orde is toch voor de middelste optie.

Organiseren die handel en laten betalen voor een goed doel! Meteen!

Ik wil wel graag een bonnetje.
:lol:  

Bas vd Burg

Ik vind het ook niet echt een gekke gedachte.
Wat maakt het uit om tegen betaling toegang te krijgen tot een gebied waar een leuke vogelsoort zit? In bijv Engeland wordt dat al jaaaaaaren gedaan. Op zich lijkt het me redelijk normaal om bijv een bewoner/eigenaar een compensatie aan te bieden als men een vogelsoort wil zien die zich bevindt op privé-terrein die alleen te zien is als men dat terrein moet betreden. Of is het typisch Nederlands? Dat "veel voor weinig"-gedoe??

Maar goed.
Er wordt door Johan gesproken over een pakket waaruit zou blijken dat het hier niet om een Groene Reiger zou gaan maar om een ondersoort van de Mangrovereiger. Ik ben wel benieuwd naar de inhoud van dat document. Is dat document ergens te vinden???
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

JohanvantBosch

#54
CiteerMaar goed.
Er wordt door Johan gesproken over een pakket waaruit zou blijken dat het hier niet om een Groene Reiger zou gaan maar om een ondersoort van de Mangrovereiger. Ik ben wel benieuwd naar de inhoud van dat document. Is dat document ergens te vinden???
volgens mij niet.... en omdat ik er ook geen toegang toe heb en niet weet of het openbaar is, had ik het eerst niet bij name genoemd. maar weet het niet precies, alleen dat het bestaat... is viavia etc...

en ongetwijfeld verschillen de meningen over dat document ook weer....

Edwin Russer

CiteerMaar goed.
Er wordt door Johan gesproken over een pakket waaruit zou blijken dat het hier niet om een Groene Reiger zou gaan maar om een ondersoort van de Mangrovereiger. Ik ben wel benieuwd naar de inhoud van dat document. Is dat document ergens te vinden???

Ha Bas, dat rapport is nergens te vinden en rouleert bij het CDNA. Maar goed, als blijkt dat het werkelijk om een Groene Reiger gaat, en daar ziet het voorlopig wel naar uit, dan wordt de inhoud van dit rapport flink ontzenuwt,

http://www.birdclubkatwijk.nl/bck/meetandg....asp?mid=13534&
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

laatvlieger

CiteerMaar al doe je dat niet.. dan loopt het toch uit de hand bij die mensen thuis.. op deze manier komen alleen de echte liefhebbers die de vogel heel graag willen zien..!

Zo gek vind ik het niet hoor
Ben ik het niet mee eens. Men zou zich gewoon eens moeten leren gedragen! Nu worden de vogelaars die zich niet in kunnen houden en de fotografen die vaak een deel van de problemen veroorzaken beloond (niet alle fotografen zijn fout, maar er zitten er zeker een aantal bij die telkens proberen dichterbij te komen, toch even over een hekje kruipen etc.etc.)
Zij kunnen misschien nog weer wat geld uit zo´n foto halen en willen er dus wel voor betalen. Nette fotografen en vogelaars die zich vaak aan het zojuist beschreven fotogedrag ergerden en zich altijd netjes aan de regels hebben gehouden worden nu benadeeld door dat stomme gedrag.

Daarnaast vraag ik me af wat ik zou doen als ik ergens een goede soort ontdek. Ik denk dat ik eerst even al mijn vriendjes bel en daarna pas de soort bij de beheerder meldt. Zodat wij het allemaal tenminste nog gratis hebben gezien.

Bovendien wat is een echte liefhebber? Hoe zou je dat definieren?

(Voor een achtertuin kan ik me overigens nog wel iets voorstellen, maar ik hoop niet dat we nu voor elk gebied in Nederland dit soort bedragen moeten gaan betalen)  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Jaap Denee

#57
CiteerOf is het typisch Nederlands? Dat "veel voor weinig"-gedoe??

Dat hoor je niemand hier zeggen, Bas (oh sorry, inmiddels wel). Ik denk ook niet dat het des twitcher's is, om daar moeilijk over te doen. We rijden kriskras heel Nederland door, branden daarbij menig tank benzine/diesel leeg, een aantal van ons remt niet eens bij flitscontroles (of zit gewoon niet op te letten, maar dat is dom), we huren boten af en laten ons naar het Friesche front of welke uithoek dan ook verschepen als daar iets leuks rondflapt en sommigen van ons geven zelfs geld uit aan Jantje Smit. Maar misschien is twitchen niet typisch Nederlands? Ik weet het niet?

In Engeland is het natuurlijk ook een beetje uit nood geboren: veel gebieden zijn daar particulier bezit en er moet dus vaak iets 'geregeld' worden. Dat het aantal twitchers voor problemen zorgt kan op deze manier ook netjes gecompenseerd worden. En inderdaad lijken we in sommige gevallen in Nederland ook aan deze oplossing toe te zijn. Zoals gezegd: prima.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Bas vd Burg

#58
Edwin, als ik Teus Luijendijk (CDNA-lid) donderdag goed heb verstaan schijnt er helemaal niet een dergelijk document te rouleren bij de CDNA. Maar ja, ik kan het ook verkeerd hebben verstaan, was namelijk toch wel erg moe die dag (was na afloop van de pelagische tocht naar Friesche Front)..............

Leuk trouwens dat je het forum van birdclubkatwijk.nl aanhaalt. Ben ik zelf een fanatiek gebruiker van  :duim: Maar of met de door jouw aangehaalde discussie de inhoud van het rapport wordt ontkracht betwijfel ik haha.

Ab Steenvoorden heeft trouwens later nog eens naar gevraagd maar ook toen weinig respons

http://www.birdclubkatwijk.nl/bck/meetandg....asp?mid=14354&
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Bas vd Burg

#59
CiteerDat het aantal twitchers voor problemen zorgt kan op deze manier ook netjes gecompenseerd worden. En inderdaad lijken we in sommige gevallen in Nederland ook aan deze oplossing toe te zijn. Zoals gezegd: prima.

Ben ik het helemaal mee eens!!! Maar dan wel alleen voor gebieden die niet vrij toegankelijk zijn. Inderdaad niet tegen betaling een routebeschrijving krijgen naar een soort die prima vanaf de openbare weg is waar te nemen. Dat lijkt me ietwat teveel van het goede.
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012