Hoofdmenu

Groene Reiger

Gestart door Bram Rijksen, september 17, 2006, 21:38:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bram Rijksen

voor degenen die benieuwd zijn hoe het beest er inmiddels misschien uit ziet...
even kijken op het forum van www.vogelvisie.nl en dan bij het postje 'wat voor vogel is dit'; je gelooft je ogen niet!

Mark van Veen

Ben even iets aan het uitwrijven!

Stug, maar mooie foto's. Gaat het zo snel van juveniel naar adultkleed??
groet,

Mark van Veen

Jos Welbedacht

Heel merkwaardig, vooral als het hetzelfde beest(waarschijnlijk wel, toch?) is. Of hij is ontsnapt(wild is hij nooit geweest denk ik).  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Bram Rijksen

kweenie, ben niet zo into de groene of mangrove-reigertjes op het moment, maar ongetwijfeld zal de tam tam snel genoeg werken om dit helder te krijgen. Leuke tuinsoort, overigens..

Mark van Veen

Die 3 euro kan wel verdubbeld worden voor deze soort  :gap:  
groet,

Mark van Veen

laatvlieger

Citeer

Stug, maar mooie foto's. Gaat het zo snel van juveniel naar adultkleed??
Volgens mij is de vogel nog niet volledig in adult kleed (Of het is geen groene reiger maar toch een andere soort??)

Maar ik zie nog wat tekening op de schouders en veren (volgens mij hebben adulte groene reigers dat niet, ben ik overigens niet 100% zeker van. Ik weet ook niet of winterkleed erg anders is t.o.v. zomer)
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Pim

Zijn de foto's trouwens met toestemming overgenomen?

Anders gaarne verwijderen!

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Bram Rijksen

CiteerZijn de foto's trouwens met toestemming overgenomen?

Anders gaarne verwijderen!
Vooralsnog de foto's die Toine plaatse verwijderd. Mocht je toch toestemming hebben Toine, kan je ze alsnog plaatsen.  

Toine

Ik zeg toch niet dat het mijn foto's zijn, ik geef alleen een link door. Staat nergens dat het niet mag.
Wilde het alleen maar vergemakkelijken, maarja kijk dan zelf maar ff op die site die hierboven wordt genoemd. (Is er toestemming gevraagd om de link te plaatsen?)

Bram Rijksen

op foto's rust copyright, Toine; op het noemen van een link niet...
Zowiezo heb je dus toestemming nodig om foto's van iemand anders te tonen, waarbij het gebruikelijk is dat zowel de bron als de maker genoemd worden.

-Arthy-

Rick Gevers

Jaap Denee

Ziet er goed uit. Dit geeft de "Groene reiger-discussie" weer een leuke impuls. Weet iemand al waar de tuin van deze mijnheer of mevrouw Fendi ligt?

CiteerVolgens mij is de vogel nog niet volledig in adult kleed

De vogel lijkt inderdaad een nog bruingetinte schouder te hebben. Nog geen volwassen kleed dus.

Nu ga je de discussie krijgen of dit de vogel van Amsterdam is...
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Edwin Russer

Intrigerende vogel, vergelijk maar met deze vogel,

http://www.chrisgalvinphoto.com/autumn.htm
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Jaap Denee

Inderdaad intrigerend.

En de hiervoor gemaakte opmerking is er ook een om over na te denken: als een Nachtzwaluw al 3 euro waard is, wat moet dit beest dan opleveren?

Wordt een dure hobby....  ;)  
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Vincent Hart

:lol:
Grote vraag idd: waar woont deze meneer/mevrouw 'Fendi' (en waarom hebben sommige mensen regelmatig roerdompen in de tuinvijver en weer andere geen tuin)...
En dan: is dit dezelfde vogel? Kan het kleed? Zo ja, waar was 'ie al die tijd? Zo nee, wat doen al die beesten hier opeens? Weet niet wat onlogischer is, dezelfde vogel 3 maanden later 'elders' in NL of 3 maanden later de tweede...

Raadseltjes, jummie!

ps Des te heerlijker vanmiddag een breedbekstrandloper die gewoon wild was, niet als twee druppels water op een andere soort leek en zich gewillig liet bekijken :D
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Edwin Russer

#15
CiteerEn dan: is dit dezelfde vogel? Kan het kleed? Zo ja, waar was 'ie al die tijd? Zo nee, wat doen al die beesten hier opeens? Weet niet wat onlogischer is, dezelfde vogel 3 maanden later 'elders' in NL of 3 maanden later de tweede...

Raadseltjes, jummie!
Ha Vincent, als dit inderdaad de Groene Reiger is dan mag je er toch wel vanuit gaan dat dit dezelfde vogel betreft, twee vogels tegelijkertijd in Nederland lijkt mij zeer uitzonderlijk.

Ik ben geen expert in het ruipatroon van de Groene Reiger maar als ik zo de foto's bekijk moet dit naar mijn bescheiden inzicht wel kunnen en zou het gevorderde ruipatroon na drie maanden wel kunnen kloppen.
En vogels kunnen wel vaker een tijdje wegblijven, vooral als deze vogel al die tijd in privetuinen of in dichte begroeiing, waar dan ook, heeft vertoeft.
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Vincent Hart

Ha Edwin,

we zijn het eens, wat saai ;)
alleen dat 'tegelijkertijd'... d'r zitten wel echt drie maanden tussen de laatste waarneming langs het Jaagpad en deze. Grappig genoeg dacht ik net de afgelopen week 'laat ik weer 'es langs het Jaagpad gaan kijken' om onmiddelijk daarna te denken 'alsof dat beest er nog is...'. Zo zien we maar :D
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Guus Peterse

Citeerals dit inderdaad de Groene Reiger is dan mag je er toch wel vanuit gaan dat dit dezelfde vogel betreft
En mocht dit nou een mangrovereiger blijken, moeten we er dan niet vanuit gaan dat het in Amsterdam ook een mangrovereiger was? Gezien de determinatieproblematiek toen.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Edwin Russer

CiteerEn mocht dit nou een mangrovereiger blijken, moeten we er dan niet vanuit gaan dat het in Amsterdam ook een mangrovereiger was? Gezien de determinatieproblematiek toen.

Ja, daar kun je vrijwel zeker vanuit gaan en het laatste woord hierover is zeker nog niet uitgesproken ;)

http://www.geocities.com/secaribbirds/idgr...iatedheron.html

http://www.geocities.com/secaribbirds/idgr...atedheron2.html

http://www.geocities.com/floyd_hayes/research_butorides
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Edwin Russer

De vogel is zojuist zeker als Groene Reiger doorgepiept en voorlopig gaat men ervan uit dat dit dezelfde vogel is die een tijdje bij de Nieuwe Meer heeft vertoeft en dat deze herontdekking een hele goede steun in de juiste richting is.

Via die site Vogelvisie wil de herontdekker nog niet zijn of haar plek vrijgeven wat natuurlijk wel te begrijpen met al die hordes vogelaars die zouden kunnen komen kijken, maar daar wordt misschien al aan gewerkt,

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

redmar_woudstra

misschien is een zelfde excursie als met de nachtzwaluw van Kwintsheul wel mogelijk?

verdorie, moet ik toch weer richting t westen voor de reiger...
groet,
Redmar

JohanvantBosch

Boeit me niet wat er gepiept wordt, maar op basis van deze foto's kan iedereen toch zien dat dit een groen reiger is?
Volgens mij kan rui inderdaad zo snel gaan.
Groeten,
Johan

Jaap Denee

CiteerVolgens mij kan rui inderdaad zo snel gaan.

Het was volgens mij uit de vorige discussie al duidelijk dat een 1e winter vogel al zo ver doorgeruid hoort te zijn (in het najaar van zijn eerste levensjaar dus).

En daar ging nu de hele discussie juist om: de Amsterdamse vogel had al wel geruide kopveren, maar zat verder nog vrijwel volledig in juveniel kleed (waarop 'uitgestelde rui' als 'oplossing' werd aangedragen). Stel dat dit inderdaad de vogel van Amsterdam is, dan zou dit volgens de theorie dat het een vogel van vorig jaar met uitgestelde rui betreft, inmiddels een 2e winter vogel zijn en kan dit kleed dus makkelijk.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

JohanvantBosch

OK, dit is een groene reiger en hij/zij zit ook in Amsterdam.
Als deze vogel nu vers aangekomen is, zou dit een goeie kunnen zijn (ten slotte komen er de laatste 2 weken veel amerikaantjes in europa aan).  Maar dit zegt allemaal niks over de vogel van dit voorjaar volgens mij:
- wie zegt dat dit dezelfde vogel is?
- Hoe kun je dat bewijzen?
- we weten nog steeds niet of dat wel/niet een groene was.
-  STel het is dezelfde vogel, dan blijft het een vogel met in het voorjaar een bijzonder raar kleed en dus definitie verdacht van escape of van de verkeerde (niet trekkende in een ander seizoen broedende) populaties te zijn.

Als je meedoet aan het spel (zoveel mogelijk vogelsoorten in nl zien), kun je mijns inziens dus maar beter deze vogel zien (bv met een excursie, zoals geopperd). Dan heb je allicht meer kans, dan met die van afgelopen voorjaar.

Groeten,
JOhan

JohanvantBosch

Citeer
CiteerVolgens mij kan rui inderdaad zo snel gaan.

Het was volgens mij uit de vorige discussie al duidelijk dat een 1e winter vogel al zo ver doorgeruid hoort te zijn (in het najaar van zijn eerste levensjaar dus).

En daar ging nu de hele discussie juist om: de Amsterdamse vogel had al wel geruide kopveren, maar zat verder nog vrijwel volledig in juveniel kleed (waarop 'uitgestelde rui' als 'oplossing' werd aangedragen). Stel dat dit inderdaad de vogel van Amsterdam is, dan zou dit volgens de theorie dat het een vogel van vorig jaar met uitgestelde rui betreft, inmiddels een 2e winter vogel zijn en kan dit kleed dus makkelijk.
ik zat te typen, terwijl jij dit postte. Helemaal met je eens (maar ergen eerder had iemand gevraagd of de vogel van het voorjaar zo snel geruid kon zijn), maar volgens mij zou een eerstejaars vogel er dus al zo uit kunnen/moeten zien.

Jaap Denee

#25
Yep.

En ik denk dat iedereen die mee doet aan 'Het Spel' inderdaad deze uitvoering van de soort maar beter gezien kan hebben dan de uitvoering van dit voorjaar. Of het nu dezelfde vogel is of niet. Als je het spelletje goed wil spelen, zorg je dat je aan de goede kant van de discussie staat.

m.a.w.: kom maar op met die excursie! (wordt er vanuit de DBA iets geprobeerd in de richting van een excursie? Weet jij dat toevallig, Edwin/Wietze/anderen?)
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

snwja3

Dit zijn allemaal feiten waar je al of niet wat mee kunt doen.
Maar:
- dat de kans dat het om één en hetzelfde individu gaat wel abnormaal groot is
- dat de kans dat het om twee individuen gaat bijzonder klein is
- dat de vogel niet/zeer weinig gehouden word in NL, ofwel de kans op 2 ontsnapte exemplaren erg dicht bij 0 ligt

Ik zou het nieuwe kleed best graag willen gaan bekijken, maar als dat om een of andere reden lastig wordt (de mensen halen liever niet al die vogelaars erbij), dan heb ik er voor mezelf het volste vertrouwen in, dat ik de soort al binnen heb.
Wietze Janse

Edwin Russer

CiteerDit zijn allemaal feiten waar je al of niet wat mee kunt doen.
Maar:
- dat de kans dat het om één en hetzelfde individu gaat wel abnormaal groot is
- dat de kans dat het om twee individuen gaat bijzonder klein is
- dat de vogel niet/zeer weinig gehouden word in NL, ofwel de kans op 2 ontsnapte exemplaren erg dicht bij 0 ligt

Ik zou het nieuwe kleed best graag willen gaan bekijken, maar als dat om een of andere reden lastig wordt (de mensen halen liever niet al die vogelaars erbij), dan heb ik er voor mezelf het volste vertrouwen in, dat ik de soort al binnen heb.
Precies, daar sluit ik mij volledig bij aan :)  

Citeerdat de kans dat het om twee individuen gaat bijzonder klein is

Net zo klein als de kans dat er 1995 en 1997 twee verschillende Daurische Kauwen in Nederland werden waargenomen,  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

JohanvantBosch

CiteerDit zijn allemaal feiten waar je al of niet wat mee kunt doen.
Maar:
- dat de kans dat het om één en hetzelfde individu gaat wel abnormaal groot is
- dat de kans dat het om twee individuen gaat bijzonder klein is
- dat de vogel niet/zeer weinig gehouden word in NL, ofwel de kans op 2 ontsnapte exemplaren erg dicht bij 0 ligt

Ik zou het nieuwe kleed best graag willen gaan bekijken, maar als dat om een of andere reden lastig wordt (de mensen halen liever niet al die vogelaars erbij), dan heb ik er voor mezelf het volste vertrouwen in, dat ik de soort al binnen heb.
Dit lijken me de meest waarschijnlijke mogelijkheden
- het is hetzelfde invidu en ontsnapt
- het is hetzelfde individu en zeker ship-assisted want van de verkeerde populaties
- het zijn 2 individuen en de eerste is ontsnapt, de tweede niet
- het zijn 2 individueen, allebei wild en
- het zijn 2 individuen en de eerste is een ontsnapte mangrove en de nieuwe vogel is een wilde groene
- het zijn 2 verschillende vogels, de eerste is ship-assisted en de nieuwe is wild

Al met al zal het natuurlijk de vraag blijken of de eerste met zekerheid op soort te determineren is.
Groeten,
JOhan

JohanvantBosch

En dan nog.... de kans op dit soort dwaalgasten is zowiezo erg klein. Dan kan 2 toch ook? Klein blijft klein, maar niet onmogelijk.