Grauwe of soepgans?

Gestart door CeesvanDijk, januari 23, 2011, 16:28:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

CeesvanDijk

Sorry voor de slechte foto.
Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/51963396
een onzekere Grauwe Gans - Anser anser gezien op 2011-01-23 te Harmelen - Harmelerwaard
foto`s :


bij voorbaat dank Cees van Dijk

Rickschonewille


Reineke VBN

Absoluut Grauwe gans!
Reineke
Groeten,
Reineke

CeesvanDijk


Jarinka

Waarom twijfelde je, als ik vragen mag?
Groeten, Jarinka Heijink

CeesvanDijk

Zie mij onderschrift ;D
Ik gebruik het boekje Vogels van west en midden Europa en de afbeelding die daar in staat kwam de kleur niet echt overeen.
Hij leek ook niet op een van de andere ganzen die in mijn gids staan dus dacht ik dat als het geen grauwe was het misschien een kruising of soepgans was.

Jarinka

Als je twijfelt over de goede naam, maar al wel weet bij welke familie een vogel hoort, kun je naar het familieoverzicht op Waarneming.nl kijken. Je zoekt de pagina van bijvoorbeeld de Grauwe Gans op. Dan staat er onder de naam "Familie: Eenden, Ganzen en Zwanen (Anatidae)". Als je daarop klikt, krijg je het familieoverzicht te zien. Van elke soort staan er twee foto's, zodat je makkelijk kunt vergelijken welke gans er het meest op de vogel op jouw foto lijkt.
Ook helpt het om een lijstje te maken met opvallende kenmerken van de vogel. Maak dat lijstje het liefst al in het veld, want op foto's worden kenmerken soms vertekend. En zo dwing je jezelf om goed naar de vogel te kijken.
Vervolgens kun je met dat lijstje erbij naar het familieoverzicht kijken (of in je vogelboek) om te zien bij welke soort die kenmerken het best passen. Lees ook de beschrijving van de soort in je vogelboek. Niet alle kenmerken die getekend staan zijn namelijk karakteristieke kenmerken voor die soort.
Groeten, Jarinka Heijink

aweggens

Jarinka,

Bedankt voor je tips en trucs.
dat van die familie overzicht die kende ik nog niet.
Met vriendelijke groet,

Albert

CeesvanDijk