Waterpiepers dun gezaaid deze winter ?

Gestart door ArjanH, januari 21, 2011, 22:05:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

laatvlieger

Citaat van: frankneijts op januari 22, 2011, 18:08:04 PM
Conclusies/Aanbevelingen:
Mede n.a.v. reacties van een aantal ervaren eilandgangers, tevens ervaren vogelaars (waaronder 2 CDNA-ers en een paar admins), lijkt het me geen discussie meer dat Waterpiepers rond de Waddenzee (zeer) zeldzame jongens zijn en dat daarmee de opmerkingen in de 'Avifauna van Nederland dl. 2' en in 'Vogeltrek over Nederland' nog steeds opgang doen.
Het aantal waarnemingen van Waterpieper in de Waddenzee-regio in de database, vooral die van grotere aantallen, loopt hier niet helemaal mee in de pas. Het kan dus haast niet anders dan dat relatief veel waarnemingen betrekking hebben op foute determinaties en verwisseling met Oever- en/of Graspieper. Vooral aantallen van > 5 vogels bijeen zullen veelal betrekking hebben gehad op de laatste.
Dit houdt in dat de admins een schone taak rest om in principe alle Wadden-waarnemingen van Waterpieper met terugwerkende kracht te becommentariëren. Hierbij kunnen waarnemers die dit lezen en dergelijke waarnemingen hebben ingevoerd een handje helpen door serieus de determinatie te heroverwegen (zeker die alleen op geluidswaarneming berusten..), eventuele foto's alsnog te plaatsen, gedetailleerde beschrijvingen alsnog toe te voegen en nogmaals flink te gaan oefenen op de ID van piepers... 8)
Voor de toekomst zou elke waarneming van WP in de Waddenzee-regio met argusogen bekeken moeten worden en in principe niet worden aanvaard zonder uitgebreide en overtuigende documentate waarbij goede foto's de voorkeur verdienen.
Maar wat zou dan de heroverweging moeten zijn? Ik mag toch hopen dat iedereen er niet dan maar Oeverpiepers van gaat maken... 
Groet,

Wouter Teunissen

Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Weia

Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

jankees

Begin dit jaar een weekje naar Texel geweest......nauwelijks iets te zien. Wel een aantal witbuikrotganzen maar geen enkele watersnip en goudplevier kunnen vinden!! Ik denk dat door de vorst veel vogels zijn doorgetrokken?!

Folkert Jan

Citaat van: frankneijts op januari 22, 2011, 13:59:05 PM
Citaat van: rnbflavour op januari 22, 2011, 13:20:06 PM
Ik weet niet of je dat kritisch refereert naar het glanskop topic, maar in dit geval vind ik je zeker niet te kritisch.

Het gaat hier om een schaarse soort op een plek waar ze vrijwel nooit worden gezien (iets wat ik niet wist)

Die witte staartzijden zijn er dan als kenmerk bij mij blijkbaar ingeslopen en ik pak nu niet bij elke pieper het boek erbij.
Overigens heb ik de piepers niet uitsluitend op dat kenmerk gedetermineerd.
Naar mijn idee is de combinatie van kenmerken nog steeds goed genoeg om gras en oeverpieper uit te sluiten.
Blijkbaar is dit dan een uitzonderlijke waarneming waar extra documentatie op zijn plaats is. Ik zal vanavond op mijn laptop zoeken naar foto's.

Overigens waren het er geen tienallen, maar tussen de 10 en 20 met een stuk of 5 graspiepers

Behalve die witte staartpennen bevat je 'combinatie van kenmerken' nog 2 zeer twijfelachtige onderdelen: de kleur van de poten (die is bij zowel Water- als Oeverpieper variabel en géén bruikbaar ID-kenmerk) en het geluid (zie hierboven, ook de post van Wouter). W.b. de aantallen: je spreekt in je eerste post van "veel" en wat verder zeg je: "In 2008/2009 waren dat een heel stuk meer. Toen groepen van 20 en 30 bij   respectievelijk het Jaap deensgat en Friesche veen (ook door anderen   gezien)."

Weliswaar is dat geen Schier maar ik begrijp inmiddels toch wel uit een aantal reacties dat Waterpieper in het hele waddengebied (erg) schaars zijn en zeker niet in zulke grote groepen voorkomen! Zelfs 7 of 8 zou al een top-aantal zijn....
Juist omdat jij (en zeer waarschijnlijk vele anderen) niet op de hoogte zijn van die relatieve zeldzaamheid hebben jullie je, denk ik, niet erg druk gemaakt om de determinatie lijkt het wel. Op Vlieland, waar jaarlijks een hele bende meer ervaren vogelaars neerstrijkt (Deception Tours), wordt door díe groep een Waterpieper wèl op waarde geschat en beschouwd als een zeldzaamheid....

My mind has been playing tricks on me.
In 2008/2009 vogelde ik nog niet lang en zag ik dat er in het friesche veen waterpiepers waren gezien. Dit waren echter enkele en geen 20. Naar aanleiding van dit topic waren dit dus waarschijnlijk gewoon graspiepers. Ik zal de waarneming verwijderen.
De waarneming van het Jaap deensgat stond ook in mijn geheugen als tientallen. Echter zie ik dat ik er maar 1 heb ingevoerd. Ik had hier ooit een foto van die ik ergens op het forum nog heb geplaatst om zeker te zijn aangezien het mijn eerste was. Ik werd bevestigd in mijn determinatie, maar het ging hier dus maar om 1 vogel.  :-[

En de vogels van Schier heb ik inderdaad veel beter bekeken dan dat ik normaal bij piepers doe, omdat ik al in geen tijden een waterpieper had gezien. Met de documentatie bedoelde ik op de website. Aangezien mijn genoemde kenmerken blijkbaar minder zinvol zijn dan ik dacht is een foto welkom. Ik hoop dan ook van harte dat Gijs deze nog heeft en dat hij niet alleen de aanwezige graspiepers heeft gefotografeerd.  :police:

Maar misschien tijd weer on-topic te gaan en de discussie omtrent voorkomen en determinatie van waterpiepers elders voortzetten
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

frankneijts

Het is natuurlijk wel zo dat je de vraag waarmee dit topic begon alleen maar kunt beantwoorden als je Waterpiepers van andere soorten kunt onderscheiden & je een beetje op de hoogte bent van de normale winterverspreiding...... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankmeer

Citaat van: frankneijts op januari 22, 2011, 11:07:25 AM
En inmiddels nòg een reactie van een ervaren eiland-ganger (en CDNA-lid..) die zeker weet nimmer 1 Waterpieper op Schier te hebben gezien en de soort zelfs (nog) niet op Texel te hebben gezien. Van dat laatste eiland zegt hij dat ook dáár er maar erg weinig betrouwbare waarnemingen zijn. Een andere opmerking die hij maakt zou ik ook graag in overweging willen geven:

"Ze worden ongetwijfeld ook veel over het hoofd gezien, maar10-tallen?? Dat   lijkt me sterk! Sterker nog, ik geloof ook niet dathij Oeverpiepers heeft   gezien - die zie ik nooit in groepen groter dan~5 exemplaren. Graspiepers   daarentegen...."

Citaat van: frankneijts op januari 21, 2011, 23:48:54 PM
Citaat van: rnbflavour op januari 21, 2011, 22:29:04 PM
In ieder geval in het najaar wel veel op Schier, maar toen we die sneeuw en ijs kregen trok alles weg
Toen waren er ook geen sneeuwgors, ijsgors, veldleeuwen en fraters meer aanwezig op de kwelder
toevallig nog wel 1 waterpieper

ik denk dat ze binnenkort wel weer deze kant op komen.

"Veel   op Schier"? Ik zie hier in de database niet meer dan een heel klein   handjevol waarnemingen op dat eiland afgelopen najaar en ook vorig   najaar dezelfde periode zo'n aantal.....

N.a.v. misschien toch 's   wat kritischer kijken naar met name de waarnemingen van grotere groepen   en/of alleen overvliegende (gehoorde) Waterpiepers in het waddengebied?   Immers zegt de Avifauna van Nederland deel 2 hierover: "Langs de kust   van Waddenzee, IJsselmeer en Noordzee, en rond brakke en zoute wateren,   neemt de Oeverpieper de plaats in van de Waterpieper." En "Vogeltrek   over Nederland" is nog wat stelliger: "Zilte en brakke kustgebieden   worden nagenoeg gemeden."  Laten we in dit verband ook niet vergeten dat   Waterpieprs i.t.t. vele andere wintergasten niet uit het noorden of   noordoosten komen maar uit de gebergten van Midden-Europa.

Hier de waarnemingen van Texel en Schiermonnikoog op een rijtje, waarvan een aantal inderdaad wat nader bekeken mogen worden.

http://texel.waarneming.nl/soort/view/196?from=2010-11-22&to=2011-01-22&species=196&prov=0&akt=0&maand=0&os=0&from=1900-01-01&to=2011-01-22&maand=0&prov=0&akt=0&os=0
http://schier.waarneming.nl/soort/view/196?from=1900-01-01&to=2011-01-22&species=soort+196&prov=0&akt=0&maand=0&os=0&page=1

Hier een overzichtje van de waarnemingen van Waterpiepers op Texel, waar het een zeldzame verschijning is.
2006 2 waarnemingen, 2 exx.
2007 2 waarnemingen, 2 exx.
2008 5 waarnemingen, 13 exx.
2009 10 waarnemingen, 11 exx.

Bron: Ornithologisch jaarverslag Texel 2006-2009.           
Frank van der Meer

Jan Zwaaneveld

Hier - rond Leerdam - lijken de Waterpiepers helemaal afwezig. Ik ben dit jaar al vier keer een aantal plekken langs geweest waar ze iedere winter wel zitten, maar tot nu toe nog geen enkele Waterpieper gevonden.
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

theomuusse

In de Biesbosch, normaal goed voor 100en waterpiepers!!, zitten er nu weer (terug dus) enkelen, echt een paar.
Sinds december zijn ze pleite!

Theo

ps, ook hier is elke september waarneming erg spannend, oeverpiepers zijn immers behoorlijk schaars hier.
Normaal verschijnt de soort hier van af begin oktober.

Klaas van Dijk

Tijdens wadvogeltellingen op Schiermonnikoog zien / horen we nooit Waterpiepers, maar zien / horen we tijdens het niet-broedseizoen altijd Oeverpiepers. Met name op de zoute delen van het eiland (Oosterkwelder etc.). Vele tientallen en soms ook wel meer dan 100 Oeverpiepers. Werkelijke aantallen (=totaal aanwezig op Schiermonnikoog) zal aanzienlijk veel hoger liggen (vele honderden in de goede tijd; alleen vast te stellen door transecttellingen specifiek gericht op Oeverpieper). Soms lopen we wel door wolken Oeverpiepers. Niet iedere teller zal rekening houden met de mogelijkheid van Waterpieper, net zoals we niet iedere Zilvermeeuw (soms tellen we wel 15.000 Zilvermeeuwen) zorgvuldig onder de loep nemen om bijvoorbeeld Amerikaanse Zilvermeeuw uit te sluiten.

Ik zou er eveneens niet voetstoots vanuit gaan dat alle waarnemingen van Waterpieper in het boek 'Avifauna van Schiermonnikoog' juist zijn. De meningen zijn bijvoorbeeld ook verdeeld over het broedgeval in 2002 van Slechtvalk op Schiermonnikoog: niet vermeld in de overzichten van de Werkgroep Slechtvalk Nederland, wel vermeld in de Avifauna van Schiermonnikoog.

Het staat me bij dat in de Lauwersmeer (zoet milieu!, onder andere bij het Jaap Deensgat) wel regelmatig Waterpiepers worden gezien. Ook het Friese Veen (zoet milieu, iets ten zuiden van de stad Groningen) is een bekend / typisch Waterpieper milieu.

Groetjes, Klaas

Bas vd Burg

Ook op Lentevreugd (in de omgeving van Katwijk een traditionele plek de laatste jaren, meestal goed voor 2-5 Waterpiepers) zijn vanaf 30 november 2010 geen Waterpiepers meer gemeld.

Dit geldt overigens ook voor bijv Roodborsttapuit (na 25 november 2010 geen waarnemingen, terwijl lentevreugd de laatste jaren goed is voor meerdere overwinterende Robotapjes).
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH

mijn kattukse jaarlijst 2012