1000 soorten in 2011 in je eigen gemeente

Gestart door Botervlieg, januari 20, 2011, 18:46:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

Sifco

Vooralsnog ben ik niet voor het idee..misschien is een realistischere grens een beter idee. Inderdaad, Dick is heel erg goed..ik ben bang dat kwantiteit en het wedstrijd element de zorgvuldigheid negatief gaan beïnvloeden.. Mijn suggestie zou zijn een lagere doelstelling..
Groet,
Sifra

http://www.microlepidoptera.nl

Determineer rupsen en vraatsporen van minerende microlepidoptera met behulp van bladmineerders.nl (Dr. Willem Ellis) http://www.bladmineerders.nl


Elachista

Citaat van: Norman op januari 22, 2011, 16:36:16 PM
Heej Tymo,

Lekker belangrijk hoeveel projectjes iemand doet. Al doet ze er 20, daar heeft toch niemand last van?

De verwijzing naar Wakkerpedia vind ik ondanks de smilie erg flauw. Je kunt duidelijk zien dat Marleen veel tijd in haar websiteprojectje heeft gestoken, ik vin je opmerking dan ook niet kunnen.

Nou ik stoor me er soms wel wat aan, maar dat is mijn persoonlijke mening. Ik heb soms het idee dat het niet meer van het project zelf afhangt, maar van de persoon. Er zijn momenten dat in sommige topics de reclame de boventoon voert.... dan kan je beter de eer aan jezelf houden. Dus wat nuance vind ik, hoogstpersoonlijk, wel een schone zaak.
Groet,
Tymo

stefanhageman

Ik zal proberen mee te doen maar zoals het er nu uitziet kom ik denk ik op zo'n 200-300 soorten(met de kennis die ik op het moment heb).
Stefan Hageman


Botervlieg

Citaat van: stefanhageman op januari 23, 2011, 10:04:35 AM
Ik zal proberen mee te doen maar zoals het er nu uitziet kom ik denk ik op zo'n 200-300 soorten(met de kennis die ik op het moment heb).

Hallo Stefan,

Leuk dat je meedoet. Voor welke gemeente?

Waarneming heeft overigens een heel goed forum, wat speciaal is gemaakt om anderen om hulp te vragen wanneer je een soort niet kent. Foto's van zoveel mogelijk kanten en details is daarbij handig. Probeer wel zelf eerst te zoeken in boeken die je wellicht hebt en op internet.
Vrijwel elke "groep" op het forum heeft een topic met links naar determinatie-site's. Als je een foto ter determinatie op het forum zet, misschien kun je dan aangeven waar je zelf hebt gezocht en/of wat je zelf denkt dat het is.

Groetjes, Marleen

stefanhageman

Stefan Hageman


Rick_Karsenbarg

Overigens, een handig en goedkoop alternatief voor de dure veldgidsen: de jeugdbond uitgaven, handige tabellen waarmee je je in heel wat soortgroepen kunt verdiepen!
mvg,

Rick



Wat voor de rups het eind van zijn leven is, is voor de wijze een vlinder

Matthias_Koster

#66
Leuk doel voor 2011. Ik doe ook wel mee voor de gemeente Hoogeveen. Geen idee of ik het ga redden, aangezien ik ongeveer de hele week in het veld ben wanneer de meeste soorten te zien zijn voor mijn bijeneteronderzoek, maar we zullen zien;)
Groet, Matthias Koster
Districtscoördinator SOVON Grote Rivieren Gelderland & Veluwe

Henri25

#67
Vandaag op 09:46

Barneveld
- Jan vH --> 98 soorten

Brummen
- Rick_Karsenbarg --> 72 soorten

Haaksbergen
- Tim Asbreuk --> 102 soorten

Haarlem
- M. Baltus --> 69 soorten

Hoogeveen
- Henri25 --> 6 soorten
- Matthias --> minder dan 50 soorten (nog niet zichtbaar)

Slochteren
- m.weites --> 93 soorten

Tiel
- stefanhageman --> 51 soorten
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

blaauw7

Toevallig las ik dit bericht waarbij mijn naam enkele malen werd aangehaald. 1000 soorten is voor een breed geïnteresseerd persoon te doen. Maar alleen kun je het niet denk ik. Vorig jaar en in 2009 stond de teller bij mij op net 1000 soorten. Allemaal uit 1 uurhok. totaal (vanaf 2006) ruim 1800 soorten. Ik voer zeer zelden vogels en planten in. Wel kleine beestjes (kevers, wantsen, vliegen, bijen en wespen, micro/nachtvlinders etc). Met alleen kun je het niet bedoel ik dat je experts nodig hebt om tot de juiste naam te komen. Veel weet ik inmiddels zelf, maar nog veel meer weet ik niet. Dat betekend dus verzamelen, en dat vinden sommigen dan weer niet kunnen. Ik verzamel vooral omdat ik de diversiteit van mijn gebied (de Blaauwekamer/Plasserwaard) wil weten en dan vooral van de niet aaibare groepen. De kennis van de diversiteit (van bepaalde groepen) is belangrijk zodat bepaalde beheersmaatregelen kunnen worden bijgesteld/aangepast. Soorten kennis is 1 maar je moet ze ook nog vinden. Dat betekend dus dat je je moet gaan verdiepen in vangstmethoden. Ik sleep, klop, zeef, pulk in dood hout (maar ook in mest, grond, compost en oud hooi) verzamel aanspoelsel. vang op licht en nog veel meer. Ik stop er redelijk wat tijd in, maar dat geeft mij een enorme voldoening. Ik woon midden in mijn uurhok, alles rondom mijn huis is natuur. Dat maakt het natuurlijk wel wat eenvoudiger.

Ik zou zeggen doe je best. Maar een target van 500 lijkt mij meer realistischer.

Groet Dick Belgers
Groeten,
Dick Belgers

Henri25

Dick je hebt gelijk. 1000 is wel erg veel, maar natuurlijk is het altijd het proberen waard. Het is niet een doel wat je MOET halen, maar een doel wat gehaald KAN worden. Als je op 250 blijft zitten, weet je wat jezelf kunt en weet.

Ik ga toch afhaken, het is een leuk idee, maar er gaat zoveel tijd in het online zetten zitten. Bovendien kan ik er niet tegen om maar de helft in te voeren van wat ik zie, en als ik alles zou invoeren, werd ik gillend gek. Heb nu nog maar een aantal soorten gedaan, maar daar is de lol nu al af. Ik wil me wel aanbieden om elke week even de tussenstand te plaatsen, want dat ik zo gepiepd.

Ter vervanging van de 1000 soorten, heb ik me aangemeld om een vlindermonitoringroute te gaan bijhouden, daar daar mijn echte interesse ligt.

Marleen, moet ik de tussenstand voor je gaan bijhouden?  :duim:
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Joris Menten

Henri,

Inderdaad, het risico met zo'n ambitieus doel is dat het iets te veel soortjes-jagen wordt. Een vlinderroute lijkt me inderdaad een mooier en haalbaarder doel. Misschien kan je dat uitbreiden  met een bepaalde kennis/andere groepen: noteer/determineer ook dag-actieve nachtvlinders langs je route, bepaal de bloeiende planten langs de route en noteer bloembezoek, ook sprinkhanen en/of libellen noteren langs de route kan leuk zijn.

Joris

Henri25

Hallo Joris! En daar gaan we weer in het noteren bezig van groepen maar mijn interesse niet volledig licht. Ik houdt het voorlopig op het doorgeven van ALLE waarnemingen van dag en nachtvlinders! Zodat ik een mooi beeld krijg van de fauna hier wat betreft de vlinders, en de ontwikkeling hiervan in de loop der jaren  :duim:

Fotograferen doe ik altijd! En zeker plak in aan elke soort (wat het ik ook is) een naam, zodat hij met naam en al in mijn database verdwijnt.

Bedankt voor je tips Joris!
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Joris Menten

#72
OK - wist niet dat je ook naar nachtvlinders kijkt (hoewel teruglezend: dan moet ik een vreemd idee gehad hebben over die "grote beer uit eigen kweek"). Alle dag- en nachtvlinders noteren lijkt me inderdaad meer dan voldoende om alle tijd te vullen ! Veel success, Joris

nielsyese

#73
Ik wil ook wel meedoen. In de gemeente Reimerswaal dan.

Inhoudelijk: Ik vind het een leuk initiatief, omdat mensen ook naar andere soortgroepen gaan kijken dan normaal. Natuurlijk is het zo dat ze in deze groepen geen expertise hebben, maar daar is het forum weer voor. De betrouwbaarheid van waarnemingen hoeft hier zeker niet onder te lijden. 1000 soorten in een jaar is niet te halen voor mij, hoewel ik sinds 2008 wel zo'n 1100 soorten in mijn gemeente heb gezien. Ik vind het leuk om te vergelijken hoeveel soorten anderen in een jaar in hun gemeente zien.

Edit: Kunnen we geen 500 soorten aanhouden als een soort streefgetal?
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Jan vH

Leuk dat je ook mee wil doen!  :duim:

En 500 soorten als streefgetal lijkt me ook prima, ik ben al erg blij als ik dat haal.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Botervlieg

Leuk dat je meedoet, Niels-Jan.

Hoeveel waarnemingen je doet hangt af van hoe actief je bent. Of je er daadwerkelijk 500 of 1000 hebt eind van het jaar maakt niet uit.
Gaat vooral om zoveel mogelijk in je eigen gemeente.

Henri, Als je de tussenstand af en toe wilt neerzetten, is goed. Dank je wel.

Groetjes, Marleen

Henri25

Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Margreet Kwh

Ik wil wel meedoen voor mijn wijk Schalkwijk (gemeente Haarlem). Ik heb 56 soorten sinds zomer 2009 en wil proberen er 100 te halen dit jaar.
Weet niet of me dat lukt maar zie het als een uitdaging.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

jack_windig

Ach ja, lijstjes. Bijna iedereen is er wel eens mee bezig geweest. Zoals anderen al hebben gewaarschuwd is 1000 in een jaar heel veel, maar als je het over 5 jaar uitsmeert dan moet het wel kunnen. Om te voorkomen dat mensen te snel een soort als zeker op hun lijstjes zetten zou je 10 strafpunten moeten geven per verkeerd gedetermineerde soort  :police: . Als ik naar mezelf kijk dan kom ik over de afgelopen 5 jaar aan 916 soorten terwijl ik nauwelijks vogels en plantjes invoer. Maar ja ik woon in één van de grootste gemeenten van Nederland (Lelystad). Niet dat dat er zo veel maken heeft, driekwart is eentonige akkers, en meer dan de helft komt uit mijn tuin. Het komt meer omdat ik al tientallen jaren ervaring heb in het determineren van soorten. Is misschien een beetje flauw als mensen zoals ik mee gaan doen. Daarom hier wat tips voor degenen die veel soorten willen zien in hun gemeente en willen gaan invoeren:
Tip 1: Word lid van de NJN of KNNV of zo, en ga mee op excursie, als je met anderen op pad gaat leer je een hoop en zie je veel meer soorten
Tip 2: koop een flora (of vraag voor je verjaardag) en leer plantjes determineren -> 100 soorten heb je zo zonder al te veel moeite, er zijn ruim over de 1000 soorten in Nederland dus als je echt je best doet kan je heel wat vinden
      2a: kijk eens tussen de trottoirtegels, binnen de kortste keren kan je de Liggende Vetmuur (Sagina procumbens) ontdekken, nee niet het mos, ook niet de grassprietjes, maar iets dikkere beetje vlezige sprietige blaadjes, groeit praktisch overal waar maar tegels zijn. Zomaar voor iedereen één soort erbij. Kijk ook even in je flora want er zijn meer soorten Vetmuur, die je misschien ook kan vinden.
Tip 3: Vind iemand met een vanglaken en lamp voor nachtvlinders, of koop er zelf een of een nachtvlinderval -> 100 soorten in een jaar moet lukken
Tip 4: Koop jeugdbondstabellen, bijv. de zweefvliegentabel. Die zijn niet duur en ook voor de totale beginner zo duidelijk dat je een hoop soorten kan leren kennen. Ik denk dat je voor zweefvliegen in iedere gemeente zo 25 soorten kan vinden, maar als je echt fanatiek wordt misschien wel 3 x zoveel
Tip 5: Paddenstoelen is de groep met de meeste soorten in Nederland zo'n 3000. Voor heel veel soorten heb je echter een microscoop nodig en veel boeken. Toch kan je binnen elke gemeente in Nederland zeker als er een bos is meer dan 50 soorten zo vinden. Als je met de microscoop gaat werken, of mensen vindt die dat voor jou willen doen dan dan kom je echter makkelijk over de 200 soorten.

@Tymo: Je moet de jonge garde toch de kans geven hun enthousiasme voor de natuur bot te vieren ook als ze wat te hard van stapel lopen, volgens mij ben jij door wat ouderen ook wel eens hinderlijk aangesproken  >:D

Margreet Kwh

Hallo Jack,

je geeft daar wat nuttige tips. Dankzij de KNNV heb ik ook al heel wat opgestoken van allerlei soorten. :duim:
De site waarneming.nl is ook een prima bron van informatie en  afbeeldingen van alle mogelijke soorten.:duim:
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Tim Asbreuk

Oke, nu mijn "strategie".

1. Doe deze winter nog zoveel mogelijk wintergasten (vogels), zodat je aankomend najaar/winter meer tijd hebt voor paddenstoelen, mossen en het determineren van foto's.

2. Veel bomen en struiken zijn 's winters goed te herkennen (dus ook nu doen) omdat er bij bomen en struiken veel aangeplant is in het verleden accepteer ik alleen spontane verjonging van bomen/struiken in natuurgebieden (dus geen oude bomen die duidelijk aangeplant zijn) natuurlijk is deze methode ook niet helemaal waterdicht, overige vaatplanten voer ik op wat vroege soorten na (klein hoefblad, speenkruid enz.) allemaal in mei of juli in om het overzicht niet te verliezen.

3. Koop indien je financiële situatie het toelaat veel veldgidsen en naslagwerken.

4. Leer geluiden van vogels en sprinkhanen goed te (her)kennen. Dit is vrijwel onmogelijk in een jaar tijd (ben er zelf 3 jaar mee bezig geweest om dit onder de knie te krijgen)


Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Michiel en Milka

Ik zie dat er goede vorderingen worden gemaakt. :duim:  Ik probeer zelf zoveel mogelijk waarnemingen in mijn eigen wijk te doen (ede-veldhuizen) en zit nu op 105 soorten vanaf 2009 ongeveer. Dat varieert dan van straatgras tot pestvogel. Dit weekend de ringmus toegevoegd. Dat was na 01-01-2000 de tweede melding in deze wijk!!
Tips voor makkelijke soorten zijn volgens mij ook:
zevenstippelig lieveheersbeestje
kruisspin
lantaarntje
en als huisvlieg, fruitvlieg en gewone wesp ook meetellen dan hebben we alweer +6.
Groet, Michiel

jack_windig

Citaat van: Michiel en Milka op februari 15, 2011, 23:03:13 PM
en als huisvlieg, fruitvlieg en gewone wesp ook meetellen dan hebben we alweer +6.
En juist met dit soort soorten moet je erg oppassen: alleen invoeren als je ze van hun dubbelgangers kan onderscheiden. Weet je het verschil tussen de Huisvlieg en de Herfstvlieg, en met P. tugiorum en de Pollenia soorten? Zo nee niet invoeren want de kans is groot dat je een andere soort hebt gezien.
Fruitvliegjes helemaal niet aan beginnen, daar zijn meer dan 50 soorten van, en de meeste niet of nauwelijks te onderscheiden zonder binoculair en genitalien uitpreparen. De bekende Drosophila melanogaster is vooral in laboratoria algemeen, en op de composthoop of in de fruitmand heb je een grotere kans op een andere soort.
Gewone Wesp, let op dat je geen Duitse Wesp hebt gezien, die is ook algemeen.
Kortom alleen gaan invoeren als je zeker weet dat er geen gelijkende soorten zijn.

nielsyese

Yep, in huis is het nl. meestal geen Huisvlieg (Musca domestica). Vaker is het een Pollenia-soort of Fannia canicularis. Soorten als riet e.d. worden wel vaak vergeten in te voeren.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Michiel en Milka

Citaat van: jack_windig op februari 16, 2011, 16:02:15 PM
Citaat van: Michiel en Milka op februari 15, 2011, 23:03:13 PM
en als huisvlieg, fruitvlieg en gewone wesp ook meetellen dan hebben we alweer +6.
En juist met dit soort soorten moet je erg oppassen: alleen invoeren als je ze van hun dubbelgangers kan onderscheiden. Weet je het verschil tussen de Huisvlieg en de Herfstvlieg, en met P. tugiorum en de Pollenia soorten? Zo nee niet invoeren want de kans is groot dat je een andere soort hebt gezien.
Fruitvliegjes helemaal niet aan beginnen, daar zijn meer dan 50 soorten van, en de meeste niet of nauwelijks te onderscheiden zonder binoculair en genitalien uitpreparen. De bekende Drosophila melanogaster is vooral in laboratoria algemeen, en op de composthoop of in de fruitmand heb je een grotere kans op een andere soort.
Gewone Wesp, let op dat je geen Duitse Wesp hebt gezien, die is ook algemeen.
Kortom alleen gaan invoeren als je zeker weet dat er geen gelijkende soorten zijn.

Hier word ik terecht terecht gewezen: veel te makkelijk gezegd dat deze soorten 'goed te scoren' zijn. Excuus. Ik ga nu wel van de zomer de limonadewespen eens goed bekijken. En als dat determineerbare foto's oplevert, misschien wel twee soorten ipv een. :) Voor de rest geldt: bij twijfel niet invoeren.
Groet, Michiel

Henri25

Aantal waarnemingen op 02-03-2011:

Barneveld
Jan van Harten --> 152 soorten

Brummen
Rick Karsenbarg --> 114 soorten

Haaksbergen
Tim Asbreuk --> 126 soorten

Haarlem
M. Baltus --> 75 soorten

Hoogeveen
Matthias Koster --> 51 soorten

Reimerswaal
Niels-Jan Dek --> 233 soorten

Slochteren
Maico Weites --> 161 soorten

Tiel
Stefan Hageman --> 71 soorten

Mooie aantallen allemaal  :duim:
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

wouterbosgra

leuk initiatief marleen! vooral omdat het je dwingt je eens in andere soortgroepen te verdiepen. ik zou het vreselijk knap vinden als iemand de 1000 soorten haalt, zou mij iig niet lukken. Enige reden waarom ik niet meedoe is dat ik het te leuk vindt om naar andere gebieden te gaan, en geen zin heb om elke dag in mijn eigen gemeente (die ik inmiddels al veel te goed ken) op stap te moeten.

Aan alle deelnemers: veel succes!

Botervlieg

Dank je wel, Wouter, voor je leuke reactie.

Wat je zegt herken ik! Ik ga ook makkelijk naar de AWD, Thijsse's hof, Elswout of een andere kant op.
Allemaal gebiedjes die nét niet in Haarlem liggen.

Vandaar dat ik in Haarlem ook nog maar stuk of 80 soorten op mijn naam heb staan voor 2011.
Terwijl ik er al 200 zou moeten hebben als ik op schema wil blijven.

Toch heb ik zoiets van "ik zie het wel hoe ver ik kom".
Het is van mij nooit de bedoeling geweest om er een wedstrijd van te maken.
Maar ik ben wel reuze benieuwd op hoeveel soorten ik en de anderen uit zullen komen.

Ik ben absoluut nu wel actiever aan het kijken in mijn eigen gemeente.
En ik verwacht dat als de lente wat meer op gang komt, en er meer insecten zijn, dat de lijst ook wat harder zal groeien.

Groetjes, Marleen


Maico Weites

#89
Gelukkig is mijn gemeente lekker groot. ;)

Laatste dagen gaat het vrij hard met de soorten.
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/