Ach ja, lijstjes. Bijna iedereen is er wel eens mee bezig geweest. Zoals anderen al hebben gewaarschuwd is 1000 in een jaar heel veel, maar als je het over 5 jaar uitsmeert dan moet het wel kunnen. Om te voorkomen dat mensen te snel een soort als zeker op hun lijstjes zetten zou je 10 strafpunten moeten geven per verkeerd gedetermineerde soort

. Als ik naar mezelf kijk dan kom ik over de afgelopen 5 jaar aan 916 soorten terwijl ik nauwelijks vogels en plantjes invoer. Maar ja ik woon in één van de grootste gemeenten van Nederland (Lelystad). Niet dat dat er zo veel maken heeft, driekwart is eentonige akkers, en meer dan de helft komt uit mijn tuin. Het komt meer omdat ik al tientallen jaren ervaring heb in het determineren van soorten. Is misschien een beetje flauw als mensen zoals ik mee gaan doen. Daarom hier wat tips voor degenen die veel soorten willen zien in hun gemeente en willen gaan invoeren:
Tip 1: Word lid van de NJN of KNNV of zo, en ga mee op excursie, als je met anderen op pad gaat leer je een hoop en zie je veel meer soorten
Tip 2: koop een flora (of vraag voor je verjaardag) en leer plantjes determineren -> 100 soorten heb je zo zonder al te veel moeite, er zijn ruim over de 1000 soorten in Nederland dus als je echt je best doet kan je heel wat vinden
2a: kijk eens tussen de trottoirtegels, binnen de kortste keren kan je de Liggende Vetmuur (
Sagina procumbens) ontdekken, nee niet het mos, ook niet de grassprietjes, maar iets dikkere beetje vlezige sprietige blaadjes, groeit praktisch overal waar maar tegels zijn. Zomaar voor iedereen één soort erbij. Kijk ook even in je flora want er zijn meer soorten Vetmuur, die je misschien ook kan vinden.
Tip 3: Vind iemand met een vanglaken en lamp voor nachtvlinders, of koop er zelf een of een nachtvlinderval -> 100 soorten in een jaar moet lukken
Tip 4: Koop jeugdbondstabellen, bijv. de zweefvliegentabel. Die zijn niet duur en ook voor de totale beginner zo duidelijk dat je een hoop soorten kan leren kennen. Ik denk dat je voor zweefvliegen in iedere gemeente zo 25 soorten kan vinden, maar als je echt fanatiek wordt misschien wel 3 x zoveel
Tip 5: Paddenstoelen is de groep met de meeste soorten in Nederland zo'n 3000. Voor heel veel soorten heb je echter een microscoop nodig en veel boeken. Toch kan je binnen elke gemeente in Nederland zeker als er een bos is meer dan 50 soorten zo vinden. Als je met de microscoop gaat werken, of mensen vindt die dat voor jou willen doen dan dan kom je echter makkelijk over de 200 soorten.
@Tymo: Je moet de jonge garde toch de kans geven hun enthousiasme voor de natuur bot te vieren ook als ze wat te hard van stapel lopen, volgens mij ben jij door wat ouderen ook wel eens hinderlijk aangesproken