Iets citroenigs?

Gestart door verbua, januari 21, 2011, 14:09:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

verbua

Hallo forum,
Dit korstmos gevonden op een houten beschoeiing onder de brug over de Amstel in Uithoorn. Kom niet tot een bevredigende soortnaam. Een Citroenkorst?
Graag jullie oordeel.
Groeten, Adri.
Adri Verburg

waterland01

Candelariella vitellina? Hij is wat te vaag, deze foto, voor een duidelijke determinatie van mijn kant.
Henk Timmerman

verbua

Hallo Henk,
Ik denk dat je gelijk hebt; zeker na vergelijking met andere foto's op Waarneming. De afbeelding in de Veldgids geeft een wat ander beeld. Dat mijn foto een beetje vaag is klopt, maar dichterbij kon ik niet komen vanwege het risico dan in het water te vallen.
Groeten, adri.
Adri Verburg

waterland01

maar dichterbij kon ik niet komen vanwege het risico dan in het water te vallen

Dat overkomt je bij het mossen/korstmossen kijken toch wel een keer... :-)

Om behoorlijk scherpe foto's te maken van korstmossen raad ik je een simpele compactcamera of zelfs een mobieltje met fotofunctie aan waarop je een simpel postzegelloepje op de lens zet. Het resultaat is zeker voor het plaatsen op een forum als dit vaak bevredigend. En je hoeft geen zware camera mee te slepen, die dus in het water kan belanden...
Henk Timmerman

verbua

Goede tip, maar ik ben erg gehecht aan mijn spiegelreflex met tussenring(-en).

By-the-way; kun je misschioen iets zeggen over mijn vraag van de 20e januari onder het kopje; "2 op baksteen"? Met name die met de groenige bolletjes ben ik erg benieuwd naar.

Vast mijn dank.
Groeten, Adri.
Adri Verburg