Gal op Meidoorn dd 11-06-2010

Gestart door Corryabbink, januari 19, 2011, 23:02:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

Corryabbink

Deze gal kan ik niet naar tevredenheid op naam krijgen. Heeft iemand nog enig idee?
Het betreft deze waarneming   http://waarneming.nl/waarneming/view/51912741
een onzekere Meidoornpokmijt - Eriophyes crataegi gezien op 2010-06-11 te Huyerense broek
foto`s :


met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

JW_2all

#1
Hoi Corry,

Laat ik voorop stellen dat ik 'm nog niet ken. En dat dit verschrikkelijk mooie foto's zijn.
Chapeau.

Dus ik doe het zelfde als iedereen: ik volg het boek (DVL 4e druk, 2009).
In dat geval is het zeker Meidoornpokmijt - Eriophyes crataegi.

Mijn instinkt zegt  iets anders. Met name de onderkant, vind ik er absoluut niet mijtachtig uitzien.
Niet viltig genoeg. En eigenlijk doet me die aan een muggengal denken.  Kweeniewaarom.

Dus pak ik Redfern & Shirley erbij.

En die zegt me niet dat Meidoornpokmijt relatief haarloos is
maar wel dat bij dit type gallen de viltige haren in de gal zitten, in plaats van erop.

Hun sleutel zegt dat  als de bovenkant reddish bulge is,
misschien Psylla melamoneura overwogen kan worden 

Nou ken ik die Psylla al helemaal niet, 
en ik begrijp dat Psylla bovendien een heel klein dingetje moet zijn.
Veel kleiner dan dit. En dus afvalt.

Ja, en wat doe ik dan zelf normaal? Ik heb twee mogelijke namen
en ga dan googelen om te zien of er al afbeeldingen van bestaan.

Dat doe ik nu even niet.
Want eigenlijk heeft Redfern & Shirley mij wel overtuigd.
Om nog meer te weten over alternatieven heb je de Hans Buhr nodig.

Want er zijn soorten, vooral zuidelijke, die daarin wel staan, maar niet in R&S of DVL.
En, als we tegenwoordig met de handen in het haar grijpen, komt dat soms door  de bulkimport van SBB van zogenaamd inheems Balkan-pootgoed. In de  tweedelige Hans Buhr wil je nog wel eens uitkomst vinden.

Jojanneke heeft die. Ik niet. Ik zag 'm laatst voor 225 euro aangeboden. En dan denk ik, tja moet wel een hobby blijven. Bij Pilze der Schweitz ligt dat anders, als je me kunt volgen. ;D

Groet,
Jan

Corryabbink

Dag Jan,

Bedankt voor jouw uitgebreide antwoord. Ik heb het met belangstelling gelezen en er weer wat van opgestoken. Ik denk ook wel even na voor ik een duur boek aanschaf. Mijn kasten zijn onderhand vol en een mens kan ook niet alles hebben en volgen.

Deze Meidoorn staat al zo'n 20 jaar naast mijn oprit. Ik vond de gal ook niet op een Pokmijt lijken. Doet me eigenlijk meer aan een Roest denken.........Jammer genoeg heb ik het blad niet bewaard maar de Meidoorn staat er nog.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Hetty Soetekouw

#3
de onderzijde van het blad deed me denken aan het uiterlijk bij perenroest
googlend op roest op meidoorn kom ik uit op Gymnosporangium clavariiforme
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

Corryabbink

Citaat van: Seraka op januari 22, 2011, 20:58:49 PM
de onderzijde van het blad deed me denken aan het uiterlijk bij perenroest
googlend op roest op meidoorn kom ik uit op Gymnosporangium clavariiforme

Dag Hetty,

Dat lijkt me inderdaad correct. Deed me direct al aan een roest denken maar ik miste oranje kleur. De soort komt rond mijn huis wel meer voor.

Bedankt :duim:
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

JW_2all

Roest zou kunnen, maar dan moeten de gele vlekjes zich nog ontwikkelen.
Als de plant zo dicht bij huis staat, zou het proces te volgen zijn.
Dat is leuk.
Groet,
Jan

Corryabbink

#6
Citaat van: JW_2all op januari 23, 2011, 16:10:55 PM
Roest zou kunnen, maar dan moeten de gele vlekjes zich nog ontwikkelen.
Als de plant zo dicht bij huis staat, zou het proces te volgen zijn.
Dat is leuk.

Jan,
Die gele vlekjes waren ook mijn probleem. De roest was nog maar net in ontwikkeling denk ik want normaal gesproken zou het blad veel meer oranje moeten vertonen. Ik twijfel nu geen moment meer. Het is zeker Roest. Daar deed die me in het begin ook aan denken maar het Gallenboek bracht me op andere gedachten en die mocht ik niet uitsluiten.

Aan de andere kant van het oprit ca. 4 meter er vanaf stond een Juniperusachtige. Die zat vol met Roest op de stam.
Ik zal het dit jaar in de gaten houden :D
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

JW_2all

Nogmaals, blij dat je eruit bent.

Maar mocht je eraf willen, van die roest bedoel ik, heermoessoep met zeepsop mengen, en met een kwastje aanbrengen, wil soms helpen.

Groet,
Jan

Corryabbink

Citaat van: JW_2all op januari 24, 2011, 15:21:45 PM
Nogmaals, blij dat je eruit bent.

Maar mocht je eraf willen, van die roest bedoel ik, heermoessoep met zeepsop mengen, en met een kwastje aanbrengen, wil soms helpen.

Jan bedankt! Dat recept kende ik nog niet :D
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

JW_2all

Gymnosporangium clavariiforme is zeer veelzijdig en veelvormig.
Roesten zijn bovendien
:micro: werk.

Maar ik krijg de indruk dat de determinatiesleutels (verzen) in DvL (3e en 4e druk) en R&S niet zo betrouwbaar zijn, nog niet helemaal af, zogezegd, als we zo makkelijk op het verkeerde been gezet kunnen worden.

Ik ervaar dat ook vaak bij gallen op wilg en op fijnspar. Neem alleen al alle soorten "wilgenroosjes" op kruipwilg. Een reeks rabdophaga soorten met bescheiden verschillen: vrij vertaald in de variaties gedrongen rond, gedrongen puntig en donzig, losjes, losjes-ijl en harig.

Frappant dat als je op excursie bent met iemand als H. Roskam of M. Shirley, de determinatie duidelijk is na een blik door een 20x vergrotend loepje. Dat is net als wanneer je met Eef Arnolds paddenstoelen kijkt in Drente. Onduidelijke zaken worden ineens helder. 

En daarom heb ik de hoop dat bij de volgende drukken alles beter wordt.  Maar eerst wachten op de vertaling/heruitgave van de tweedelige Hans Buhr. Het schijnt dat iemand daarmee bezig is (van Duits naar Engels).
Groet,
Jan

Corryabbink

Jan,
Vele roesten zijn mijn microscoop al gepasseerd. Aan deze twijfel ik eerlijk gezegd niet ook al is het een veldwaarneming. De soort zit immers vlak in de buurt.

Wat betreft het Gallenboek is het al een hele vooruitgang vergeleken met de vorige druk. Hans Roskam heeft er al veel in terechtgezet en duidelijker omschreven. De kennis neemt toe en dan komt er over een tig aantal jaren waarschijnlijk wel een nieuwe versie.

Ik gebruik in het veld altijd een loep en meestal neem ik materiaal mee naar huis. Het kan best zijn dat ik het meidoornblad nog ergens in een convoluutje heb zitten........De troep in mijn kamertje is bijna niet meer te overzien.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"