Hoofdmenu

kortschildkever

Gestart door Jan van Duinen, januari 18, 2011, 17:49:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan van Duinen

Ik zou graag willen weten of deze nog verder te benoemen is (zie Harry60)
Het betreft deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/51897757
Tachyporus spec. gezien op 2011-01-16 te Boswachterij Odoorn
foto`s :


bij voorbaat dank Jan van Duinen

lo.troisfontaine

Hoi Jan,

op het eerste oog lijkt dit voor mij als leek ook op een Tachyporus, maar als ik bijvoorbeeld een foto ter vergelijking van de Bryoporus cernuus zie, begin ik toch wel te twijfelen of dat dit ook niet een kandidaat zou kunnen zijn.

Weet je toevallig niet hoe groot deze was?

groeten,

Lo

Jan van Duinen

Hoi Lo,

De grootte moet ik schatten, ongeveer 10 - 14 mm, liep over een boomstronk in een bos met Amerikaanse eik.

lo.troisfontaine

Hoi,

dat schatten valt vaak tegen, maar deze lijkt met je antwoord toch een in het oog springend exemplaar. de meeste soorten van wat ik lees komen maar uit op 4 - 7 mm.
Misschien mede gezien de randen van het rugschild sluit ik dan de Bryoporus nog niet uit.
Ben benieuwd wat de kenners ervan denken.

groeten,

Lo

jan cuppen

Geen Tachyporus-soort. Er zijn nog enkele andere in aanmerking komende genera (o.a. Bryoporus). Deze is zeker niet vanaf foto tot op soort te determineren.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen


liptaster

Duidelijke Lordithon sp., voor de soort kan ik de noodzakelijke details niet zijn.
Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424

Jan van Duinen

#7
Bedankt liptaster,
Bij Lordithon krijg je bij waarneming keus uit drie soorten, helaas geen spec.

Henk Soepenberg

Citaat van: Jan van Duinen op januari 19, 2011, 23:12:55 PM
Bij Lordithon krijg je bij waarneming keus uit drie soorten, helaas geen spec.

Jan, wanneer je Lordithon spec. graag toegevoegd wilt zien, dan kun je die aanvragen bij Soorten. Lees daar wel eerst even de eerste post.
Vriendelijke groeten,
Henk